Sportowe wersje zwykłych samochodów stworzono po to, aby zaoferować klientom namiastkę rajdowych przeżyć. Takie auta wyróżniają się atrakcyjną stylistyką nadwozia i bogatym wyposażeniem. Ten ostatni element nie jest bez znaczenia dla indywidualistów, którzy lubią się wyróżniać. Styliści dodają spoilery, nakładki, większe alufelgi i inne elementy wizualne, których zadaniem jest uatrakcyjnienie nadwozia i wyróżnienie go pośród pozostałych wersji tego modelu.
To samo dotyczy kabiny. Oprócz sportowych akcentów i lepszych materiałów wykończeniowych dochodzi jeszcze bogatsze

wyposażenie. Są jeszcze i inne wyróżniki, np. sportowe zawieszenie (często obniżone), sportowy wydech, detale w nadwoziu i atrakcyjne lakiery.
Przykładem samochodu skierowanego do nabywców, którzy szukają sportowych emocji, ale wymagają także od swojego auta funkcjonalności i mobilności jest Skoda Octavia RS. Dla większego wyboru producent proponuje ten model w dwóch wersjach nadwoziowych - jako liftback oraz jako kombi.
Przednią partię nadwozia najnowszego wydania Octavii RS wzmocniono optycznie lampami o krystalicznej formie. Obok świateł dziennych, które tworzą paski LED w reflektorach głównych, zastosowano cztery reflektory wykonane w technologii LED z funkcją adaptacyjnych świateł przednich AFS. Ponadto w przednim zderzaku pojawiły się jeszcze większe wloty powietrza niż w poprzednim wcieleniu tej wersji, które przykryto kratownicami o strukturze plastra miodu.
Z tyłu charakterystycznym elementem jest dyfuzor i ciągnące się nad nim przez całą szerokość nadwozia czerwone światło odblaskowe, które jest stylistycznym atrybutem Octavii RS. Tylne oświetlenie również wykonano w technologii LED, łącznie z podświetleniem tablicy rejestracyjnej. O sportowym charakterze auta świadczą także podwójne końcówki układu wydechowego.
Wnętrze Octavii RS charakteryzuje sportowa czerń. Obok kombinacji skórzanej tapicerki z tkaniną nabywca może zamówić w opcji wykończenia z alcantary. Standardowe wyposażenie obejmuje dyskretne podświetlenie wewnętrznych klamek drzwi, aluminiowych pedałów oraz listew na progach z logo RS.
Wyróżnikiem kabiny są ponadto Sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami oraz wielofunkcyjna kierownica obszyta perforowaną skórą z czerwoną lamówką.
Atutem obu wersji nadwoziowych Octavii RS są bagażniki. W wersji liftback ma on pojemność 590 litrów, a w wersji kombi 610 litrów.
Octavia RS wyróżnia się nie tylko stylizacją, ale również specjalną konstrukcją zawieszenia. Zostało ono utwardzone i obniżone o 15 mm. Auto standardowo oferowane jest z obręczami kół ze stopów lekkich o średnicy 18 cali, które opcjonalnie można zamówić w rozmiarze 19 cali.

Niewątpliwą zaletą Octavii RS jest bogate wyposażenie w szereg systemów wspomagających kierowcę, a także podnoszących poziom bezpieczeństwa. Są to między innymi: system Front Assist, czyli nadzór odstępu od poprzedzającego pojazdu, także z ochroną pieszych, wykrywanie pojazdów w martwej strefie, wspomaganie wyjazdu tyłem z miejsca parkowania, czy wspomaganie cofania z przyczepą.
Jest też progresywny układ kierowniczy i układ stabilizacji toru jazdy ESC z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS+, która polepsza trakcję i pokonywanie ostrych zakrętów. W opcji można zamówić adaptacyjne zawieszenie (Dynamic Chassis Control), które pozwala wybrać pomiędzy komfortowym, normalnym i sportowym profilem jazdy. Auto wyposażono ponadto w urządzenia infotainment najnowszej generacji.
Octavia RS jest dostępna w trzech wersjach silnikowych. W wersji z silnikiem wysokoprężnych auto jest wyposażone w czterocylindrową jednostkę napędową TDI o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM, która współpracuje z sześciobiegową przekładnią manualną. Obok opcji ze skrzynią DSG, Octavia RS 2.0 TDI dostępna jest również z napędem na obie osie.
Drugi silnik, który występuje w tym modelu, to benzynowa jednostka 2.0 TSI o mocy 230 KM. Standardowo silnik współpracuje z przekładnią manualną, która może zostać opcjonalnie zastąpiona sześciostopniową automatyczną dwusprzęgłową skrzynią DSG.
Topową odmianą jest Octavia RS 245, w której zastosowano 2-litrowy silnik benzynowy TSI o mocy 245 KM, który może być konfigurowany z sześciobiegową przekładnią manualną lub siedmiostopniową automatyczną skrzynią biegów DSG. W wyposażeniu tego auta jest też elektronicznie regulowany mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu (VAQ).
Octavia RS jest modelem o dużym potencjale. Dlatego w celu jego pełnego wykorzystania Skoda Auto Szkoła proponuje użytkownikom tego samochodu szkolenie "Akademia RS". Ma ono na celu nie tylko zapoznanie z jego zaletami, ale również rozwój umiejętności kierowców z zakresie bezpiecznej i dynamicznej
jazdy. Szkolenia odbywają się na obiekcie Skoda Autodrom Poznań, który jest jednym z najnowocześniejszych ośrodków doskonalenia techniki jazdy w Polsce. Szkolenia prowadzą trenerzy posiadający międzynarodowe certyfikaty. Bierze w nich udział także Mikołaj Marczyk, kierowca zespołu Skoda Polska Motorsport.