Euro NCAP (European New Car Assessment Programme - Europejski program oceny nowych samochodów) powołano do życia w 1997 roku. To niezależna organizacja zajmująca się oceną bezpieczeństwa pojazdów sponsorowana przez niezależne organizacje, a wspierana przez rządy niektórych krajów europejskich. Jej głównym celem było i jest testowanie samochodów w zakresie bezpieczeństwa biernego. Co ważne, Euro NCAP do swoich testów zderzeniowych kupuje auta za własne pieniądze z losowo wybranych punktów sprzedaży danej marki. Są to zatem zwykłe, seryjne auta trafiające do masowej sprzedaży.
Cztery główne kategorie, według których odbywa się ocena samochodów, to: symulacjazderzenia czołowego, zderzenia bocznego, zderzenia ze słupem i zderzenia z pieszym. Jest jeszcze test whiplash, w którym wykorzystywany jest tylko fotel z manekinem jadący po szynach. Jego zadaniem jest sprawdzenie, jaką ochronę kręgosłupa gwarantuje fotel przy uderzeniu w tył pojazdu.
Wyniki testu są oceniane gwiazdkami - od jednej do pięciu. Ich liczba określa poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów pojazdu. Im wyższa ich ilość, tym bezpieczniejsze auto. Maksymalnie testowany model może otrzymać pięć gwiazdek. I właśnie na takiej liczbie gwiazdek zależy każdemu producentowi.
Należy zaznaczyć, że wobec aktualnych wymagań rynku wyposażenie samochodu w takie elementy bezpieczeństwa, jak poduszki i kurtyny powietrzne, ABS oraz ESP traktowane są jako niezbędne minimum, wymuszone zresztą koniecznością spełnienia przepisów. Obecnie, aby zdobyć pięć gwiazdek, auto musi mieć szereg aktywnych elektronicznych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy.
Tego typu systemy są już dostępne nie tylko w samochodach klasy wyższej. Mają je również auta z niższych segmentów, co przekłada się na wysokie oceny w testach Euro NCAP. Ostatnio najwyższą notę w zakresie bezpieczeństwa przyznano Skodzie Kamiq.
Auto najlepsze rezultaty osiągnęło w zakresie ochrony dorosłych pasażerów i rowerzystów. W tej pierwszej kategorii Kamiq uzyskał bardzo wysoki wynik 96 procent. W przypadku ochrony rowerzystów podkreślono korzystne działanie systemów: Front Assist, funkcję wykrywania pieszych Predective Pedestrian Protection oraz hamowania w mieście City Emergency Brake. Wszystkie te systemy są dostępne w standardowym wyposażeniu pojazdu.
Warto zauważyć, że Kamiq może zostać wyposażony w dziewięć poduszek powietrznych, w tym opcjonalną poduszkę osłaniającą kolana kierowcy i tylne boczne poduszki. Standardowe wyposażenie modelu obejmuje m.in.: asystenta pasa ruchu Lane Assist, hamulec multikolizyjny Multicollision Brake oraz mocowania fotelików dziecięcych Isofix.
Pięcioma gwiazdkami w testach zderzeniowych mogą pochwalić się wszystkie modele marki SKODA. Dotyczy to również dwóch pozostałych SUV-ów Skody - Karoqa i Kodiaqa. W kategorii ochrony dorosłych pasażerów model Kodiaq osiągnął wynik 92 proc. W tej samej kategorii Karoqa oceniono na 93 proc. Szczególne uznanie Euro NCAP zdobył automatyczny hamulec awaryjny, który jest w wyposażeniu standardowym obu aut. W standardzie są także takie systemy jak Front Assist (system przeciwzderzeniowy) i system monitorowania pieszych.
Natomiast w lipcu tego roku maksymalną ocenę przyznano Skodzie Scala. Auto uzyskało 97-procentowy wynik w kategorii ochrona pasażerów dorosłych. Jak podkreślili testerzy, to zdecydowanie stawia Scalę w czołówce kompaktowych samochodów rodzinnych testowanych przez Euro NCAP.
