Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ruszył przetarg związany z budową nowych wiaduktów Warszawskich w Bydgoszczy. Będą zmiany na skrzyżowaniach przed obiektami

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
Stare wiadukty mają zostać zupełnie nowymi konstrukcjami, ale zmian będzie więcej.
Stare wiadukty mają zostać zupełnie nowymi konstrukcjami, ale zmian będzie więcej. Tomasz Czachorowski
Drogowcy ogłosili przetarg na przygotowanie dokumentacji dla rozbudowy skrzyżowania ulic Fordońskiej, Kamiennej i Spornej, a także dotyczącej budowy nowych wiaduktów Warszawskich.

Przetarg wystartował w poniedziałek 19 czerwca. Potencjalni wykonawcy mogą składać oferty do 26 lipca. W dokumentacji mają być uwzględnione dwa warianty budowy wiaduktów warszawskich i dostosowany do nich wariant przebudowy węzła wschodniego.

– Zależy nam, aby docelowo upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ulic Fordońskiej, Spornej i Kamiennej. W ramach opracowania miałoby powstać 5 rond, przejazd (wiadukt) pod jedną jezdnią ul. Kamiennej, chodniki i drogi rowerowe – wyjaśnia Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Projekt ma pozwolić na powstanie:

  • bezkolizyjnego połączenia ulic Spornej i Przemysłowej z Fordońską;
  • bezkolizyjnego połączenia ul. Kaplicznej z Fordońską (likwidacja skrzyżowania, poprawiająca bezpieczeństwo i ułatwiająca dojazd do pobliskiego cmentarza i szkoły);
  • budowę wiaduktu pod jedną jezdnią ul. Kamiennej (usprawnienie przejazdu, poprawienie połączenia z bocznymi ulicami i wyeliminowanie części punktów kolizyjnych na przecięciu Kamiennej z Fordońską).

W ramach przetargu drogowcy chcą również przygotować dokumentację projektową zupełnie nowych wiaduktów warszawskich. Projektanci mają zaproponować warianty, które będą zawierały po 3 pasy ruchu w obu kierunkach (w tym buspas), nowe chodniki, pełnowymiarowe drogi rowerowe, zatoki autobusowe, odwodnienie i oświetlenie. Koncepcje muszą uwzględniać zlokalizowaną w okolicy infrastrukturę kolejową i dalsze inwestycje kolejowe na tym odcinku.

Rozwiązanie tymczasowe

Pod koniec 2020 roku ZDMiKP poinformował o złym stanie wiaduktów Warszawskich w ciągu ul. Fordońskiej. Wprowadzono wówczas pierwsze ograniczenia w ruchu pojazdów (zwężenie jezdni, ograniczenie prędkości) i zlecono ekspertyzę, aby zdecydować o dalszym losie obiektów. Po przeprowadzeniu analiz, zdecydowano, że pod wiaduktami pojawi się 8 podpór i wykonane zostaną prace naprawcze.

Remont był rozwiązaniem przejściowym – dzięki temu zachowano funkcję przeprawy. Prace naprawcze dobiegły końca w drugiej połowie 2022 roku Przeprowadzone roboty są gwarancją, że obiekty można użytkować jeszcze przez 10 lat. W sierpniu podniesiono prędkość do 50 km/h (pojazdy ciężarowe do 40 km/h). Zgodnie z zaleceniami ekspertów pojazdy ciężarowe i autobusy mogą poruszać się nadal wyłącznie prawym pasem ruchu, a lewy pozostał zwężony - jest przeznaczony dla pojazdów o wadze nieprzekraczającej 3,5 t i szerokości 2,2 m.

Wydłużenie czasu użyteczności pozwala na przygotowanie się do przebudowy. W ubiegłym roku ZDMiKP przedstawił wstępny harmonogram dalszych prac. Zgodnie z nim w 2025 roku planowane jest uzyskanie pozwolenia na budowę. Rok później ma zostać przeprowadzona procedura wyłonienia wykonawcy robót budowlanych. Rozbiórka i budowa nowych obiektów inżynierskich planowana jest z kolei na lata 2026-2029. Szacowany wstępny koszt budowy nowej przeprawy w ciągu ul. Fordońskiej to ok. 200 mln zł.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera