Przetarg wystartował w poniedziałek 19 czerwca. Potencjalni wykonawcy mogą składać oferty do 26 lipca. W dokumentacji mają być uwzględnione dwa warianty budowy wiaduktów warszawskich i dostosowany do nich wariant przebudowy węzła wschodniego.
– Zależy nam, aby docelowo upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ulic Fordońskiej, Spornej i Kamiennej. W ramach opracowania miałoby powstać 5 rond, przejazd (wiadukt) pod jedną jezdnią ul. Kamiennej, chodniki i drogi rowerowe – wyjaśnia Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.
Projekt ma pozwolić na powstanie:
- bezkolizyjnego połączenia ulic Spornej i Przemysłowej z Fordońską;
- bezkolizyjnego połączenia ul. Kaplicznej z Fordońską (likwidacja skrzyżowania, poprawiająca bezpieczeństwo i ułatwiająca dojazd do pobliskiego cmentarza i szkoły);
- budowę wiaduktu pod jedną jezdnią ul. Kamiennej (usprawnienie przejazdu, poprawienie połączenia z bocznymi ulicami i wyeliminowanie części punktów kolizyjnych na przecięciu Kamiennej z Fordońską).
W ramach przetargu drogowcy chcą również przygotować dokumentację projektową zupełnie nowych wiaduktów warszawskich. Projektanci mają zaproponować warianty, które będą zawierały po 3 pasy ruchu w obu kierunkach (w tym buspas), nowe chodniki, pełnowymiarowe drogi rowerowe, zatoki autobusowe, odwodnienie i oświetlenie. Koncepcje muszą uwzględniać zlokalizowaną w okolicy infrastrukturę kolejową i dalsze inwestycje kolejowe na tym odcinku.
Rozwiązanie tymczasowe
Pod koniec 2020 roku ZDMiKP poinformował o złym stanie wiaduktów Warszawskich w ciągu ul. Fordońskiej. Wprowadzono wówczas pierwsze ograniczenia w ruchu pojazdów (zwężenie jezdni, ograniczenie prędkości) i zlecono ekspertyzę, aby zdecydować o dalszym losie obiektów. Po przeprowadzeniu analiz, zdecydowano, że pod wiaduktami pojawi się 8 podpór i wykonane zostaną prace naprawcze.
Remont był rozwiązaniem przejściowym – dzięki temu zachowano funkcję przeprawy. Prace naprawcze dobiegły końca w drugiej połowie 2022 roku Przeprowadzone roboty są gwarancją, że obiekty można użytkować jeszcze przez 10 lat. W sierpniu podniesiono prędkość do 50 km/h (pojazdy ciężarowe do 40 km/h). Zgodnie z zaleceniami ekspertów pojazdy ciężarowe i autobusy mogą poruszać się nadal wyłącznie prawym pasem ruchu, a lewy pozostał zwężony - jest przeznaczony dla pojazdów o wadze nieprzekraczającej 3,5 t i szerokości 2,2 m.
Wydłużenie czasu użyteczności pozwala na przygotowanie się do przebudowy. W ubiegłym roku ZDMiKP przedstawił wstępny harmonogram dalszych prac. Zgodnie z nim w 2025 roku planowane jest uzyskanie pozwolenia na budowę. Rok później ma zostać przeprowadzona procedura wyłonienia wykonawcy robót budowlanych. Rozbiórka i budowa nowych obiektów inżynierskich planowana jest z kolei na lata 2026-2029. Szacowany wstępny koszt budowy nowej przeprawy w ciągu ul. Fordońskiej to ok. 200 mln zł.
