Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rowerzyści z ulic zjadą na ścieżki

Katarzyna Idczak
W 2012 roku w Bydgoszczy powstanie rekordowo dużo ścieżek rowerowych - ponad 20 kilometrów. Wszystkie inwestycje są konsultowane z rowerzystami i mają połączyć kilka ważnych tras w mieście.

W 2012 roku w Bydgoszczy powstanie rekordowo dużo ścieżek rowerowych - ponad 20 kilometrów. Wszystkie inwestycje są konsultowane z rowerzystami i mają połączyć kilka ważnych tras w mieście.

Zgodnie z planem zadań, w kwietniu drogowcy wrócą na ul. Szubińską, gdzie do istniejącej drogi rowerowej dobudują nowy odcinek - od wiaduktu kolejowego do ul. Pięknej. Już w lipcu będzie można dojechać tą ścieżką z Bydgoszczy do Białych Błot. Do Koronowa i Sicienka przybliży nas natomiast ścieżka na ul. Koronowskiej - od ul. Chmurnej do Opławca - która połączy się z istniejącą drogą wzdłuż ul. Nad Torem.

Zwrot na południe

- Dłuższa droga rowerowa powstanie na ul. Wojska Polskiego i Magnuszewskiej - mówi Łukasz Juszczak, społeczny pełnomocnik prezydenta Bydgoszczy ds. komunikacji rowerowej. - Połączenie odcinka od ul. Magnuszewskiej do Nowoogińskiego, od ul. Sokoła do Nowoogińskiego, oraz od ul. Glinki do Wojska Polskiego, pozwoli stwerzyć główną drogę, zbierającą ruch rowerowy z osiedli, która obejmie południową część miasta. Teraz rowerzyści mogą poruszać się swobodnie tylko po stronie północnej, dzięki ścieżce na ul. Kamiennej.

<!** reklama>

Dzięki nowej ścieżce, wzdłuż ul. Zdobywców Wału Pomorskiego i Jana Pawła II, przyjazna dla cyklistów ma być trasa od kładki (ul. Wojska Polskiego) do ronda Toruńskiego.

Na liście zadań podstawowych znalazły się też drogi dla rowerów na ul. Ogińskiego - po obu stronach ulicy - od ul. Berwińskiego do Cichej, na ul. Solskiego - od ul. Leszczyńskiego do Ugory - oraz na ul. Jeździeckiej - od ul. Słowackiego do Bydgoskiej.

Zmiany nie ominą ścisłego centrum miasta.

Na ul. Gdańskiej, gdzie od ul. Świętojańskiej do placu Wolności obowiązuje ruch jednokierunkowy, powstanie pierwszy w mieście kontrapas w postaci wydzielonego pasa na jezdni.

Z chodników na ulice

- Chcemy, aby na tym odcinku ruch rowerowy był dopuszczony w obie strony. To sprawi, że w miejscu, gdzie jest spory ruch handlowy, rowerzyści z chodników zjadą na ulicę. Ułatwi to także dojazd z terenów rekreacyjnych Myślęcinka - wyjaśnia Łukasz Juszczak.

Już w tym sezonie rowerzyści i kierowcy będą musieli oswoić się z nowymi zasadami na ul. Dworcowej. - Ruch uspokojony do 20 km/h, jezdnia i chodniki na jednym poziomie. To jedna z ciekawszych ulic dla rowerzystów, bo choć nie ma tam drogi rowerowej, to mogą poruszać się w dwóch kierunkach po jezdni, która dla samochodów jest jednokierunkowa. Niestety, kierowcy różnie na to reagują, dlatego planujemy zorganizować kampanię informacyjną, która przybliży nowe zasady - planuje bydgoski pełnomocnik ds. komunikacji rowerowej.

Plan B

Zgodnie z założeniem, w 2012 roku Bydgoszcz wyda na rowerowe inwestycje ponad 6 mln zł, co plasuje nas w czołówce miast Polski pod tym względem. Niewykluczone, że do ponad 20 km zaplanowanych nowych ścieżek dołączą tzw. projekty rezerwowe. Wśród nich najbardziej realny jest remont zniszczonej nawierzchni na ścieżce na ul. Rejewskiego i budowa drogi rowerowej wokół ronda Grunwaldzkiego. Środowiska rowerowe do „planu B” wytypowały też odnowienie pokruszonej trasy na ul. Fordońskiej, która prowadzi do starego Fordonu.

- Bardzo dobrze oceniam współpracę z pełnomocnikiem i bydgoskim środowiskiem rowerowym - ocenia Stefan Markowski, wiceprezydent Bydgoszczy. - Udało nam się ustalić wstępny zarys inwestycji rowerowych na ten rok, a teraz czekam na szczegółowe opinie w tej kwestii. Mam nadzieję, że wkrótce uda nam się sfinalizować wszystkie projekty.

Rowerzyści nie ukrywają jednak, że w pewnych sprawach pozostaną nieugięci. Nie zgodzą się na kostkę brukową na ścieżkach rowerowych, zaakceptują tylko masę bitumiczną.

Inne pieniądze, dodatkowe ścieżki

Są też rowerowe inwestycje, które są już realizowane lub pieniądze na nie zostały przesunięte z ubiegłorocznego budżetu. Mowa głównie o 9-kilometrowym odcinku z Fordonu do Myślęcinka, którego budowa, współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego, będzie kosztować ok. 6 mln zł. Miłośnicy dwóch kółek będą mogli się również rozpędzić wzdłuż nowej linii tramwajowej do dworca PKP. Droga rowerowa będzie ciągnąć się od ul. Focha do ul. Rycerskiej. Kolejna ścieżka zostanie wytyczona przy okazji modernizacji ul. Chodkiewicza i w ramach tzw. trasy uniwersyteckiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!