W nowej kadencji zmieniła się formuła prezentowania kwartalnych raportów dotyczących miejskich inwestycji. Wcześniej radni i mieszkańcy mogli zobaczyć prezentację na ten temat oraz informacji przedstawianych zwykle przez zastępców prezydenta Bydgoszczy. Ten punkt porządku obrad trwał długo, bo radni mieli wiele, często szczegółowych, pytań, na które trudno było uzyskać natychmiastową odpowiedź.
Aktualnie prezentacja o inwestycjach wysyłana jest do nich wcześniej. Przed sesją mogą oni wysłać pytania związane z konkretnymi zadaniami. Z tej drogi korzysta głównie Szymon Róg z Bydgoskiej Prawicy, który jak poprzednio, wysłał do miasta długą listę pytań, m.in. związanych z drogami gruntowymi i strefą płatnego parkowania.
Najpierw Babia Wieś
Radny Szymon Róg zapytał również o plan remontu torowiska na ul. Jagiellońskiej, nawiązując do ostatniego wykolejenia tramwaju na wysokości dworca autobusowego. – Chciałbym sprostować – ostatnia kolizja nie miała związku z torowiskiem, a ze stanem tramwaju. Jedna z wystających części zahaczyła o studzienkę i składy zostały rozdzielone. Ostatni człon tramwaju uderzył w słup. Jakość torowiska nie miała na to wpływu – stwierdził Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy.
Zaznaczył, że cały czas na torowisku przy ul. Jagiellońskiej podejmowane są działania naprawcze i remontowe. Gdy zauważony zostanie „słaby punkt”, służby prowadzą naprawy w godzinach nocnych, a w niektórych miejscach ustawiane są znaki o konieczności poruszania się tramwajów z mniejszą prędkością.
– Jeśli chodzi o inwestycję, która oczywiście jest bardzo nieodzowna i konieczna, to w budżecie i wieloletniej prognozie finansowej na lata 2025-2026 zabezpieczono środki finansowe na wykonanie dokumentacji projektowej na przebudowę torowiska na odcinku od ronda Jagiellonów do ronda Fordońskiego. Roboty budowlane zaczną się po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń – odpowiedział Mirosław Kozłowicz.
Istotną częścią inwestycji będzie przystanek tramwajowy Jagiellońska/Łużycka. Jak pisaliśmy w sierpniu 2024 r., wstępna koncepcja jego przebudowy zakłada m.in. budowę tam sygnalizacji świetlnej. Na nowe torowisko na Jagiellońskiej trzeba będzie poczekać kilka lat.
– Zadanie będzie poddane realizacji, kiedy będziemy mogli wyłączyć to torowisko z ruchu, a to wiąże się z wcześniejszym oddaniem do eksploatacji torowiska na Babiej Wsi. Jesteśmy w kontakcie z deweloperem, rozpoczęcie, którego prac spowoduje równoległe zabezpieczenie nasypu przy torowisku. W ostatnich dniach przygotowywane jest porozumienie z deweloperem dotyczące dojazdu do placu budowy – mówił zastępca prezydenta.
Odległa perspektywa
Prace dotyczące zabezpieczenia osuwiska mają rozpocząć się w 2025 roku. Większy wpływ na powrót tramwajów na Babią Wieś ma drugi termin. Deweloper Projekt B-29 na zakończenie zadania ma czas do 1 stycznia 2027 na wykonanie.
– Rozpoczęcie prac budowlanych przez ZDMiKP oraz uruchomienie linii tramwajowych jest uzależnione od terminu zakończeniu prac przez dewelopera. Zakładamy, iż inwestycja ZDMiKP nie będzie trwała dłużej niż 5-6 miesięcy od jej rozpoczęcia. Postępowanie przetargowe zostanie przeprowadzone w czasie trwania prac dewelopera – informowała nas w listopadzie ubiegłego roku Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka ZDMiKP.
Przyspieszenie w Śródmieściu
Na sesji poruszono także kwestię opóźnień przy rewitalizacji placu Wolności. – Wszystkie obiektywne przeszkody, które uniemożliwiały kontynuowanie prac zostały usunięte. Roboty zostały wznowione, a ich tempo, skala i zakres uzależnione są wyłącznie od warunków atmosferycznych. Powrót pawilonów kwiatowych – obecny termin ich montażu to przełom kwietnia i maja 2025 r. - przekazał Sebastian Fifielski, zastępca dyrektora Wydziału Inwestycji Miasta w UMB.
