Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przychody trzeba rozliczyć

Marek Wojciekiewicz
Z Jolantą Kaliszer, rzeczniczką prasową Urzędu Skarbowego w Świeciu, rozmawia Marek Wojciekiewicz.

Z Jolantą Kaliszer, rzeczniczką prasową Urzędu Skarbowego w Świeciu, rozmawia Marek Wojciekiewicz.

Największy pracodawca w naszym mieście, firma Mondi, wycofuje swoje akcje z obrotu giełdowego, co to konkretnie oznacza dla posiadaczy tych papierów wartościowych, których w Świeciu jest bardzo wielu?

Oznacza to konieczność ich zbycia, a to z kolei rodzi obowiązek rozliczenia się z fiskusem. Wszyscy podatnicy, którzy w 2012 roku uzyskali przychody z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych (w tym nabytych również nieodpłatnie tzw. „pracowniczych”), zobowiązani są do rozliczenia całości uzyskanych w bieżącym roku przychodów i kosztów z tego tytułu w zeznaniu podatkowym PIT-38. Zeznanie składa się po zakończeniu roku podatkowego w terminie do 30 kwietnia 2013 roku.

Czy istnieje możliwość dokonania takiego rozliczenia drogą elektroniczną?

Tak, zeznanie PIT-38 można złożyć za pośrednictwem Internetu. Warto podkreślić, że można to zrobić bez konieczności potwierdzania go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, korzystając z adresu: www.e-deklaracje.gov.pl. W terminie złożenia zeznania należy wpłacić podatek (w wysokości 19 proc. od dochodu ze sprzedaży akcji), w trakcie roku nie występują zaliczki na podatek. Trzeba też podkreślić, że w zeznaniu PIT-38 wykazać należy tylko przychody (dochody) uzyskane ze sprzedaży papierów wartościowych. Przychodów (dochodów) tych nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł. Jeżeli przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych na terytorium Polski uzyskane zostały za pośrednictwem np. biura maklerskiego, to biuro jest zobowiązane w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym (tj. do 28 lutego 2013 roku) przesłać sprzedającemu informację PIT-8C, zawierającą sumę przychodów uzyskanych za jego pośrednictwem.<!** reklama>

Co można w takim zeznaniu uznać za koszt uzyskania przychodu?

Kosztami uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia papierów wartościowych są wydatki poniesione na ich nabycie. Do nich w szczególności zaliczyć można: wydatki związane z obsługą rachunku przez biuro maklerskie (np. prowizje zapłacone przy kupnie i sprzedaży papierów wartościowych, opłaty związane z prowadzeniem lub założeniem rachunku inwestycyjnego, transferu papierów wartościowych), wydatki związane z zakupem papierów wartościowych bez pośrednictwa biura maklerskiego a także zapłacone odsetki i prowizje od kredytów na zakup papierów wartościowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera