Przemysł zbrojeniowy w regionie kujawsko-pomorskim. W Bydgoszczy są potężne firmy

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Samolot wielozadaniowy F-16 w WZL nr 2.
Samolot wielozadaniowy F-16 w WZL nr 2. Dariusz Bloch
Przemysł zbrojeniowy w województwie skupiony jest głównie w Bydgoszczy. Mieszczą się tu firmy, które mają niemałe osiągnięcia na tym rynku.

Bydgoscy przedstawiciele przemysłu zbrojeniowego należą do liderów lokalnej gospodarki. Tworzą wiele nowatorskich rozwiązań dla krajowej, europejskiej i światowej „zbrojeniówki”. O renomie lokalnych przedsiębiorców w branży militarnej świadczyć może fakt, iż to właśnie bydgoskie WZL zostały wybrane w ramach offset-u do serwisu polskich samolotów F-16, a firma TELDAT podpisała kontrakt z amerykańska firmą Raytheon na dostawę podzespołów do rakiet Patriot.

WZL nr 2 wciąż poszerzają specjalizację. Już w 1957 roku skierowano tu do remontu pierwsze samoloty z napędem odrzutowym. Wśród remontowanych i modyfikowanych samolotów były maszyny typu
MiG-15, Lim-2, MiG-17 i ich wersje rozwojowe. W latach 80. rozpoczęto remonty polskich samolotów treningowych TS-11 Iskra. W szczytowym okresie pracowano przy 100 samolotach rocznie. W 1989 roku rozpoczęto remonty szturmowych maszyn Su-22. Również w Bydgoszczy wyremontowano i zmodernizowano poniemieckie samoloty MiG-29, które Polska kupiła w 2004 roku.

W 2008 roku Ministerstwo Obrony Narodowej przeprowadziło komercjalizację zakładów, które przyjęły nazwę WZL nr 2 S.A. Poza obsługą techniczną i remontami maszyn Sił Powietrznych RP zakłady mogą również naprawiać samoloty cywilne. W 2016 roku na terenie WZL Nr 2 oddano do użytku nowy hangar o powierzchni 7,8 tys. mkw., który umożliwił obsługę dużych samolotów transportowych i pasażerskich. Inwestycja ta związana jest z wieloletnią umową na wsparcie eksploatacyjne stacjonujących w Powidzu pięciu samolotów transportowych C-130E Hercules. Obecnie bydgoskie WZL prowadzą prace rozwojowe m.in. przy dronach dla Wojska Polskiego.

Bomby dla F-16

Bydgoski Nitrochem to przedsiębiorstwo specjalizuje się w produkcji eksportowej materiałów wybuchowych – to około 75 procent produkcji. Spółka sprzedaje swoje wyroby m.in. do USA, Kanady, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Izraela, Arabii Saudyjskiej, a także Siłom Zbrojnym Rzeczypospolitej Polskiej.

Od 2009 roku Nitrochem jest głównym dostawcą trotylu dla amerykańskiego potentata amunicyjnego ATK. Bydgoska fabryka jest największym w państwach członkowskich NATO producentem trotylu. W 2019 roku przedsiębiorstwo we współpracy z firmą RWM Italia z grupy Rheinmetall Defence podjęło produkcję 250-kilogramowych bomb lotniczych Mk 82, przeznaczonych do przenoszenia przez samoloty F-16.

Produkcja bomb dla samolotów F-16 w zakładach Nitrochem.
Produkcja bomb dla samolotów F-16 w zakładach Nitrochem. Tomasz Czachorowski

Projektują pojazd minowania

Zakłady Belma zajmują się przede wszystkim produkcją min przeciwpancernych, zapalników, miotaczy min oraz wykrywaczy min. Produkcja cywilna obejmuje m.in.: aparaty elektryczne dla górnictwa i przemysłu chemicznego oraz urządzenia przeciwwybuchowe. Zakłady świadczą też usługi z zakresu obróbki metali i przetwórstwa tworzyw dla przemysłu. Wiele z produkowanych urządzeń jest efektem własnych, nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych, chronionych patentami.

W 1987 roku rozpoczęto rozbudowę zakładu pod kątem powiększenia produkcji specjalnej dla wojska. W 1989 roku, gdy nastąpił przełom polityczny w Polsce, zakład wszedł w spiralę zadłużenia. W 1992 roku problemy finansowe zostały przezwyciężone. 25 sierpnia 1994 roku zakład przekształcono w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa. W tej chwili Belma oprócz standardowej produkcji dla wojska prowadzi prace nad prototypem pojazdu minowania narzutowego. Miotacze umożliwią ustawienie narzutowych pól minowych poprzez miotanie min w określonych kierunkach w stosunku do kierunku jazdy pojazdu minowania. Zastosowanie konstrukcji modułowej miotaczy pozwoli na skrócenie czasu przygotowania pojazdu do ustawienia kolejnego pola minowego. Pojazd wyposażono w sterowanie motaczami z kabiny kierowcy, co umożliwia wprowadzanie zmian w ustawieniach bez konieczności wychodzenia na zewnątrz pojazdu.

Produkcja na potrzeby systemu Patriot

Firma TELDAT – z myślą o systemie zarządzania kryzysowego, w tym szczególnie o jego szerokim zakresie zadań, dużej liczbie aktywnych uczestników i usług oraz olbrzymiej ilości danych – stworzyła narzędzie teleinformatyczne, mogące podołać tym wyzwaniom. Oprogramowanie SZK C3IS Jaśmin pozwala przesyłać w czasie rzeczywistym nie tylko wszelkiego typu informacje, rozkazy, polecenia, meldunki, raporty, ostrzeżenia i alarmy, lecz także kluczowe dane, jak np. obraz z bezzałogowego statku powietrznego czy innych systemów obserwacji, takich jak kamery monitoringu miejskiego. Jaśmin może być bez problemu instalowany na komputerach osobistych, laptopach, tabletach i smartfonach. System jest obecnie uznawany za najlepsze oprogramowanie tego typu na świecie.

W 2015 roku TELDAT rozpoczął produkcje komponentów dla amerykańskiego systemu rakietowej obrony przeciwlotniczej Patriot.

Przemysł zbrojeniowy w regionie kujawsko-pomorskim. W Bydgoszczy są potężne firmy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Stanisław Żaryn o ruchach prorosyjskich

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wojskowy
14 listopada, 8:02, Gość:

Minister Macierewicz i wiceminister Kownacki okłamali bydgoszczan, że w Bydgoszczy w WZL2 będą produkowane tysiące dronów bojowych, a w Belmie beda produkowane bomby do tych dronów. Tymczasem żaden dron z WZL nie lata, bo nie potrafi, więc co potrafią politycy PIS poza kłamstwami?

Widać Gościu że nie masz pojęcia co jest obecnie produkowane w WZL 2 i jakie ilości. Drony już są po modyfikacjach i testach , w trakcie produkcji. Nie kłam więc na forum tylko się zainteresuj tematem.

G
Gość
Minister Macierewicz i wiceminister Kownacki okłamali bydgoszczan, że w Bydgoszczy w WZL2 będą produkowane tysiące dronów bojowych, a w Belmie beda produkowane bomby do tych dronów. Tymczasem żaden dron z WZL nie lata, bo nie potrafi, więc co potrafią politycy PIS poza kłamstwami?
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski
Dodaj ogłoszenie