Spis treści
Praca w upały — jaka powinna być optymalna temperatura?
Zgodnie z § 30 Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, temperatura w pomieszczeniach pracy powinna odpowiadać rodzajowi wykonywanej pracy i być nie niższa niż:
- 18 °C – w przypadku lekkich prac fizycznych bądź pracy biurowej,
- 14 °C – w pozostałych przypadkach.
W przypadku pracy osób młodocianych i kobiet w ciąży – maksymalna dopuszczalna temperatura wynosi 30°C w pomieszczeniach biurowych. Niestety przepisy nie określają maksymalnej dopuszczalnej temperatury pracy dla wszystkich pracowników. Jednocześnie mówią, że pracą w warunkach szczególnie uciążliwych będzie już wykonywanie obowiązków w temperaturze:
- powyżej 25 stopni na otwartych przestrzeniach,
- powyżej 28 stopni w pomieszczeniach zamkniętych.
Czy można odmówić wykonywania pracy w czasie upałów?
Kodeks pracy zobowiązuje pracodawcę to zadbania o bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Jeżeli więc temperatura w miejscu wykonywania pracy zagraża życiu lub zdrowiu, pracownik ma prawo odmówić pracy, co wiązałoby się z ryzykiem uszczerbku na zdrowiu.
Obowiązki pracodawcy wobec pracowników przy wysokich temperaturach
Upalne dni nie tylko obniżają wydajność pracy, ale mogą grozić utratą zdrowia. Aby zapewnić komfort pracy i bezpieczeństwo swoim pracownikom, pracodawca ma szereg narzędzi do wykorzystania, w ramach przepisów prawnych i własnej wolnej woli:
- Skrócenie czasu pracy,
- Wprowadzenie przestrzeni regeneracyjnych,
- Zadbanie o wysokość temperatury,
- Zadbanie o klimatyzację i napoje.
Co ważne, niezależnie też od tego, czy praca jest wykonywana w pomieszczeniu, czy na otwartej przestrzeni, napoje powinny być dostępne dla pracowników w ciągu całej zmiany roboczej w upalne dni, a nierespektowanie przez pracodawcę tego obowiązku stanowi wykroczenie pod karą grzywny od 1 tys. do 30 tys. złotych.
