Port Lotniczy Bydgoszcz, kontra MON. Rozmowa z Januszem Zemkem

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Bydgoski europoseł Janusz Zemke w rozmowie z „Expressem” mówi, co Ministerstwo Obrony Narodowej powinno zrobić ws. bydgoskiego lotniska
Bydgoski europoseł Janusz Zemke w rozmowie z „Expressem” mówi, co Ministerstwo Obrony Narodowej powinno zrobić ws. bydgoskiego lotniska Grzegorz Olkowski
Bydgoski Port Lotniczy jest coraz bliższy pozwania ministra obrony narodowej do sądu - chodzi o miliony złotych, których MON nie chce lotnisku zapłacić za korzystanie z pasa. O sporze finansowym rozmawiamy z bydgoskim europosłem Januszem Zemkem.

Minister Obrony Narodowej od lat nie chce płacić Portowi Lotniczemu Bydgoszcz za korzystanie z pasa startowego i infrastruktury lotniskowej. Nie trzeba przypominać, że z Bydgoszczy wciąż startują i lądują wojskowe samoloty - właśnie korzystając z cywilnego lotniska. Zaległości, jak mówi się nieoficjalnie, to ok. 5-6 milionów złotych rocznie. Czy to, Pana zdaniem, normalna sytuacja?
Oczywiście, że nie. Przy czym trzeba pamiętać, że nie jest to w skali kraju jakiś odosobniony przypadek. W Polsce są w tej chwili tylko trzy typowo wojskowe lotniska, tylko przez armię zarządzane - Powidz - z 33 Bazą Lotnictwa Transportowego, Świdwin - z 21 Bazą Lotnictwa Taktycznego oraz Mirosławiec - z 12 Bazą Lotniczą. Cała reszta, czyli 14 portów, udostępnia swoją infrastrukturę armii. W bydgoskim przypadku trzeba pamiętać nie tylko o wojskowych tradycjach, ale także o teraźniejszości. Przecież w bydgoskim porcie lotniczym lądują samoloty do Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2, które w całości są spółką państwową, pracującą na potrzeby armii. W tej chwili uruchomiono tam nowy hangar, firma się rozwija. Trudno udawać, że samoloty wojskowe kierowane do WZL lądują na innym lotnisku. Oczywiście o transportach do centrum szkolenia NATO nie wspominam, bo maszyny te generują nieco mniejszy ruch.

Przeczytaj również:Wielki port może zabrać skrzydła lotnisku w Bydgoszcz


Port lotniczy jest coraz bliższy skierowania do sądu pozwu przeciwko Ministerstwu Obrony Narodowej. Sytuacja staje się coraz bardziej napięta. Jak można ją rozwiązać?

Myślę, że ruch zdecydowanie leży po stronie ministerstwa. W tej chwili jest tak, jakby MON zachowywał się po staremu, jak dawniej, jeszcze w czasach PRL. Wtedy armia nie płaciła gminom ani złotówki, ale wykorzystywała ich tereny, na przykład na poligony. Zakłady produkujące na potrzeby armii mogły nie mieć zamówień, ale utrzymywały w gotowości moc produkcyjną, co kosztowało, ale nikt za to nie płacił. Pamiętam, kiedy byłem w resorcie, udało się tę sytuację zmienić. MON zaczął płacić. Nie będę jednak ukrywał, że znaczna część oficerów była temu przeciwna, a nawet zdziwiona takim pomysłem. A ja pytałem: „no dobrze, panowie, ale z czego te gminy mają żyć, jak armia nie pozwala korzystać im z ich terenów?”. Jestem przekonany, że uregulowanie zaległości wobec Portu Lotniczego Bydgoszcz nie nadszarpnie budżetu MON.

Myślę, że ruch zdecydowanie leży po stronie ministerstwa. W tej chwili jest tak, jakby MON zachowywał się po staremu, jak dawniej, jeszcze w czasach PRL. - Janusz Zemke

No dobrze, ale po pierwsze - wiceminister Bartosz Kownacki uważa, że taki zastrzyk pieniędzy byłby niezgodny z unijnym prawem i traktowany jako niedozwolona pomoc publiczna. Po drugie - nie chodzi przecież o jednorazową spłatę długu.

À propos dofinansowania - nie miałbym takich obaw, jak minister Kownacki. Wszystko jest kwestią uregulowania zapisów w statucie spółki. Przypomnę, że w wielu krajach Unii Europejskiej, w Niemczech czy Francji, armia korzysta z cywilnych lotnisk i płaci za nie w jakiejś części. Nikt problemu z tego nie robi. To normalna i logiczna praktyka. Myślę że wyjściem z sytuacji jest prawidłowe procentowe obliczenie, ile wojskowych samolotów korzysta z bydgoskiego lotniska i odpowiednie pokrywanie kosztów przez MON. Może też być tak, że port lotniczy nieco zawyża swoje koszty... Inaczej rozsądnie nie da się tego rozwiązać.

Jak Pan ocenia, dość zaskakujące, unieważnienie przetargu z Airbus Helicopters na śmigłowce dla wojska - francuskie Caracale?

To, co się stało, oznacza stracone cztery ostatnie lata. Jeśli obecne władze wiedziały, że z jakichś powodów te śmigłowce się nie nadają, to trzeba to było ogłosić już rok temu. To strata dla polskiej armii i polskiego przemysłu. Obecne porosyjskie śmigłowce, które są między innymi na wyposażeniu jednostki w Inowrocławiu, za 3-4 lata trzeba będzie wycofać z uwagi na ich wiek. Armia zostanie bez istotnego narzędzia. Najszybciej odczuje to Marynarka Wojenna, bo nie będzie dysponowała sprzętem do działań ratowniczych na morzu. Unieważnienie przetargu to fatalna decyzja.

Wideo

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
oho

Oj chyba tak...W dodatku psa wscieklego....

r
rychoo

było i już dawno nie jest...

r
rychoo

jeden z niewielu, który nikomu krzywdy nie uczynił, doceniony w rankingach parlamentarnych w Kraju i w PE, zastanów sie doradco zanim cokolwiek wklepiesz...

z
zitowany

ŚDM się skonczyły i loty do Rzymu juz z problemami.

d
doradca

wsadzic tego b.sekretarza KW PZPR do samolotu najlepiej do UsA bez prawa powrotu

22BLT

Nie słyszałem żeby w Malborku, Łasku, Krzesinach... był inny podmiot, udostępniający lotniska wojsku.

f
franczeska87

..to nie jest partner do poważnych rozmów nt. lotniska ...

z
zitowany

Zemke już dawno wyniósł się z naszego miasta tylko wpisuje się do naszych list wyborczych.

z
zmiastab

Kolejny znafca z krzyżakowa koło Lubicza.

f
fr...

...nie wierzyć Zemkiemu....

b
bydgoszczanin

Czy fordończyk, podobnie jak maltańczyk , to rasa psa ?

S
Ss

99% terenów lotniska należy do sp w zarządzie rzi czyli wojska. Za co port uzyskując na cele cywilne nic nikomu nie płaci.

p
pilot

Sprawa Prosta !!!! Całbecki oraz świr Morawiecki nie odejdą z Lotniska MON kasy nie da !! Całebeci cały czas dąży do likwidacji Bydgoskiego Lotniska .

s
sda

Oj Józefie, Józefie! Tak może uważać tylko wojskowy trep! Bo skąd wojsko ma pieniądze? I to lotnisko wojsko wybudowało sobie za darmo? W czynie społecznym?

J
Jan2

Czego nie rozumiesz?
Przecież Bydgoszczy się należy
i Bydgoszcz na to zasługuje.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3