Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pieszy z pierwszeństwem, 50 km/h w nocy. Zmiany w ruchu drogowym coraz bliżej

OPRAC.:
Michał Sierek
Michał Sierek
Obecnie ustawa Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierującego pojazdem zbliżającego się do przejścia dla pieszych do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na nim. Natomiast obowiązek zmniejszenia prędkości przez kierującego pojazdem tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się na przejściu lub na nie wchodzących, wynika z przepisów rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych.Nowe rozwiązanie będzie zobowiązywać kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego. Obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych nie dotyczy tramwajów.Uwaga. Na pieszych też zostaną nałożone pewne obowiązki.▶▶
Obecnie ustawa Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierującego pojazdem zbliżającego się do przejścia dla pieszych do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na nim. Natomiast obowiązek zmniejszenia prędkości przez kierującego pojazdem tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się na przejściu lub na nie wchodzących, wynika z przepisów rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych.Nowe rozwiązanie będzie zobowiązywać kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego. Obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych nie dotyczy tramwajów.Uwaga. Na pieszych też zostaną nałożone pewne obowiązki.▶▶ Tomasz Czachorowski/archiwum
W Senacie odbyła się debata nad zmianami w Prawie o ruchu drogowym, które wcześniej uchwalił Sejm. Zmiany zakładają, m.in., nadanie pieszemu pierwszeństwo przed wejściem na przejście dla pieszych (jest w nich też mowa o zakazie używania smartfona przez pieszego, gdy ten pokonuje przejście). To nie wszystkie zmiany. Za jazdę "na zderzaku" na autostradzie będzie można dostać mandat, zmieni się też dopuszczalna maksymalna prędkość w miastach.

ZOBACZ WIDEO: Komunikacyjny paraliż na ulicach Bydgoszczy - 8 lutego 2021

Sejm - zdecydowaną większością głosów - uchwalił proponowane zmiany w styczniu. Nowelizacja ma zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. W tym tygodniu proponowanymi zmianami zajął się Senat.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber przekonywał, że zmiany zawarte w nowelizacji, służące poprawie bezpieczeństwa na drogach, pozostają w związku z rozwiązaniami proponowanymi w przygotowywanym programie „Bezpieczna infrastruktura”. Przewidziano w nim 2,5 mld zł na inwestycje w sieciach dróg krajowych, m.in. w zakresie budowy przejść dla pieszych, chodników, separatorów ruchu, bezpiecznej sygnalizacji i doświetlenia przejść. W Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg zapewniono pulę 500 mln zł środków dla samorządów na poprawę infrastruktury przejść dla pieszych. Wiceminister poinformował też o działaniach edukacyjnych na temat praw i obowiązków pieszych.

Na potrzebę intensywnej edukacji w tym zakresie, szczególnie wśród dzieci i młodzieży, wskazywali również senatorowie podczas dyskusji. Wątpliwości senatora Wadima Tyszkiewicza natomiast budziły m.in. możliwości egzekwowania przepisów dotyczących zachowania odpowiedniej odległości (nie mniej niż połowa prędkości, z jaką porusza się dany pojazd) między samochodami na autostradach i drogach ekspresowych.

Prezes Stowarzyszenia Pomocy Poszkodowanym w Wypadkach i Kolizjach Drogowych „Alter Ego” Janusz Popiel ocenił nowe przepisy jako dobre. Jako niezbędny warunek poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego wskazał poprawę infrastruktury, poprzedzoną audytem przejść dla pieszych.

Co się zmieni?

Zgodnie z nowelizacją pieszy znajdujący się już na przejściu będzie miał pierwszeństwo przed każdym pojazdem, a pieszy na nie wchodzący – pierwszeństwo przed każdym pojazdem z wyjątkiem tramwaju.

Pieszym podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych, nie będzie wolno korzystać z telefonu.

Nowe przepisy zakazują ponadto jazdy zbyt blisko następnego pojazdu na autostradach i drogach ekspresowych. Odstęp między nimi, z wyjątkiem manewru wyprzedzania, musi być nie mniejszy niż połowa prędkości, z jaką porusza się dany pojazd.

Nowelizacja ujednolica także dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym, która wyniesie do 50 km/h bez względu na porę doby.

Szczegóły na temat rozwiązań, które po zakończeniu drogi legislacyjnej staną się obowiązującym prawem, znajdziecie w galerii.

(źródło: krbrd.gov.pl, senat.gov.pl)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo