ZOBACZ WIDEO: Komunikacyjny paraliż na ulicach Bydgoszczy - 8 lutego 2021
Sejm - zdecydowaną większością głosów - uchwalił proponowane zmiany w styczniu. Nowelizacja ma zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. W tym tygodniu proponowanymi zmianami zajął się Senat.
Wiceminister infrastruktury Rafał Weber przekonywał, że zmiany zawarte w nowelizacji, służące poprawie bezpieczeństwa na drogach, pozostają w związku z rozwiązaniami proponowanymi w przygotowywanym programie „Bezpieczna infrastruktura”. Przewidziano w nim 2,5 mld zł na inwestycje w sieciach dróg krajowych, m.in. w zakresie budowy przejść dla pieszych, chodników, separatorów ruchu, bezpiecznej sygnalizacji i doświetlenia przejść. W Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg zapewniono pulę 500 mln zł środków dla samorządów na poprawę infrastruktury przejść dla pieszych. Wiceminister poinformował też o działaniach edukacyjnych na temat praw i obowiązków pieszych.
Na potrzebę intensywnej edukacji w tym zakresie, szczególnie wśród dzieci i młodzieży, wskazywali również senatorowie podczas dyskusji. Wątpliwości senatora Wadima Tyszkiewicza natomiast budziły m.in. możliwości egzekwowania przepisów dotyczących zachowania odpowiedniej odległości (nie mniej niż połowa prędkości, z jaką porusza się dany pojazd) między samochodami na autostradach i drogach ekspresowych.
Prezes Stowarzyszenia Pomocy Poszkodowanym w Wypadkach i Kolizjach Drogowych „Alter Ego” Janusz Popiel ocenił nowe przepisy jako dobre. Jako niezbędny warunek poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego wskazał poprawę infrastruktury, poprzedzoną audytem przejść dla pieszych.
Co się zmieni?
Zgodnie z nowelizacją pieszy znajdujący się już na przejściu będzie miał pierwszeństwo przed każdym pojazdem, a pieszy na nie wchodzący – pierwszeństwo przed każdym pojazdem z wyjątkiem tramwaju.
Pieszym podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych, nie będzie wolno korzystać z telefonu.
Nowe przepisy zakazują ponadto jazdy zbyt blisko następnego pojazdu na autostradach i drogach ekspresowych. Odstęp między nimi, z wyjątkiem manewru wyprzedzania, musi być nie mniejszy niż połowa prędkości, z jaką porusza się dany pojazd.
Nowelizacja ujednolica także dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym, która wyniesie do 50 km/h bez względu na porę doby.
Szczegóły na temat rozwiązań, które po zakończeniu drogi legislacyjnej staną się obowiązującym prawem, znajdziecie w galerii.
(źródło: krbrd.gov.pl, senat.gov.pl)
