Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwszy raz do poważnego sprawdzianu z matematyki mogą podejść też piątoklasiści

Ewa Czarnowska-Woźniak
Ewa Czarnowska-Woźniak
Plac zabaw na boisku SP 32
Plac zabaw na boisku SP 32 Tomasz Czachorowski
Mają przestać wkuwać, a nauczyć się stawiać czoła nietypowym problemom. Zanim bydgoscy uczniowie to zrobią, najpierw do serca muszą wziąć to sobie... pedagodzy.

Wyniki, jakie osiągają na ogólnopolskich testach kompetencyjnych uczniowie podstawówek z naszego województwa, są niższe od średniej krajowej (nie dotyczy to np. Bydgoszczy, która średnią ma wyższą). Kuleją zwłaszcza efekty nauczania matematyki. Co trzeba zrobić, by tę sytuację zmienić?
[break]

Wczoraj nad problemem pochylali się w MCK eksperci seminarium zorganizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie i Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy. Spotkanie było przeznaczone dla dyrektorów podstawówek i pedagogów wczesnoszkolnych oraz nauczycieli matematyki w klasach IV-VI (te zespoły były nieprzypadkowe, chodzi bowiem o to, by pokazać spójność procesu nauczania).

Hałas na matmie

Pięć lat temu w Bydgoszczy zbadano pilotażowo umiejętności trzecioklasistów z 197 oddziałów. Przygotowano potem raport, w którym dostało się nauczycielom - tym, którzy podają gotowe metody postępowania i wymagają od swoich podopiecznych tylko ich mechanicznego utrwalania, poprzez nużące ćwiczenie podobnych zadań. Każdy niestandardowy problem, każda myśl „obok”, obezwładnia potem ucznia i zniechęca do przedmiotu. Postanowiono więc zmienić szkołę przez zmianę stylu nauczania - pozwolenie uczniom na mówienie, dyskusję, szukanie rozwiązań w nieszablonowej zabawie.

- Na moich lekcjach jest dziś hałas, a karty pracy i podręczniki są tylko dodatkiem - opowiada Dorota Preus z SP nr 32, przedstawiająca seminarzystom dobrą praktykę ze swojej szkoły. - Gdy przystępowaliśmy do programu „Bydgoski Bąbel Matematyczny”, nie kryłyśmy sceptycyzmu, uczyłyśmy przecież wiele lat, wierzyłyśmy w nasze metody. Po spotkaniach z ekspertami z Uniwersytetu Warszawskiego, IBE oraz dydaktykami z Anglii jesteśmy oczarowane nowymi możliwościami edukacyjnymi. W programie uczestniczą u nas dwa oddziały, klasa pierwsza i druga. Uczniowie mierzą się z zadaniami, które mają „za dużo” danych, kilka prawidłowych odpowiedzi albo nie mają konkretnie postawionego pytania. Dyskutują do upadłego, przekonując się wzajemnie do swojego zdania. Uwielbiają gry edukacyjne i sami je tworzą, szukając przy tym strategii, które pomogą im zwyciężyć. To „cwaniakowanie” daje efekty - umieją potem rozwiązywać zadania, które rówieśnikom wydają się nie do zrobienia.
„Bydgoski Bąbel Matematyczny” to wprowadzenie w życie zasady „bąble nowego w morzu starego”. Zaczynem było 18 nauczycielek z ośmiu bydgoskich podstawówek (oprócz SP nr 32 - nr 13, 14, 25, 56, 61, 63, 64), które od listopada 2012 roku działają pod hasłem „Dzieci myślą”. Korzystały z nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wsparcia ekspertów i urzędników, tak, by unowocześnić uczenie matematyki już od najmłodszych lat, uczynić je ekscytującym. Ich doświadczenia „bąblują” teraz na powierzchni starych metod dalej - od października 2013 przygotowały lekcje pokazowe i stały się osobistymi doradcami dla kolejnych 123 osób. Nie koniec na tym: jeszcze w marcu przewidziano następne szkolenia praktyczne.

Czas na próbę

Obecny na seminarium dyrektor IBE, dr hab. Michał Federowicz, komplementował Bydgoszcz: - To pierwsze w Polsce miasto tak skoncentrowane na podnoszeniu umiejętności uczniów. Tym milej właśnie tu poinformować o naszej kolejnej propozycji. Pod koniec maja, w dniu Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasisty, zachęcamy też szkoły do udziału w Diagnozie Umiejętności Matematycznych (DUMA) klas piątych. Przez wakacje opracujemy ich wyniki, by od nowego roku szkolnego mogły służyć przygotowaniu się do egzaminu po klasie VI.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!