https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pesa Bydgoszcz. Kapitał wniesie nie Škoda, a Polski Fundusz Rozwoju

Agnieszka Domka-Rybka
W bydgoskiej firmie trwa produkcja  w ramach ogromnego kontraktu dla niemieckiego przewoźnika Deutsche Bahn
W bydgoskiej firmie trwa produkcja w ramach ogromnego kontraktu dla niemieckiego przewoźnika Deutsche Bahn
PESA zakończyła ważny etap procesu pozyskiwania inwestora.

Po analizie przedstawionych ofert zdecydowano, że dalsze negocjacje, na zasadzie wyłączności, będą prowadzone z Polskim Funduszem Rozwoju. Kontrolowana przez Skarb Państwa spółka ustali warunki inwestycji. Wniesie ona kapitał do Pesy w zamian za część akcji.

Poufność rozmów

- Do czasu zakończenia rozmów, ze względu na ich poufność, nie będziemy udzielać żadnych informacji w tej kwestii, ani też komentować podjętych na tym etapie decyzji - mówi Maciej Grześkowiak, szef zespołu PR w Pesie.

Jednak nieoficjalnie ustaliliśmy np., że dotychczasowi współwłaściciele Pesy m. in. Tomasz Zaboklicki, zachowają udziały w Pesie.

Czeska Skoda czy Polski Fundusz Rozwoju? Na tory Pesy próbują wjechać dwaj inwestorzy

- To jest bardzo dobra wiadomość - komentuje Piotr Król, bydgoski poseł PiS z sejmowej komisji infrastruktury. - Pesa zdobyła stabilnego inwestora i ma dzięki temu szansę zaistnieć w programie Luxtorpeda 2.0. Oczywiście, skorzystają na tym również jej podwykonawcy, którzy w większości są z naszego regionu. Cieszy również, że udziałowcy zachowują swoje pakiety akcji.

Luxtorpeda 2. 0 rozpędza się wolno, ale bydgoska Pesa chce z nią jechać szybko

Przypomnijmy, regionalny producent pojazdów szynowych jest w trudnej sytuacji finansowej, dlatego potrzebny mu jest inwestor.

Niestety, Polski Fundusz Rozwoju nie odpowiedział na nam na pytania związane z Pesą. - Nie komentujemy sprawy - odpowiedział krótko Michał Witkowski, dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej w PFR.

Luxtorpeda 2.0 to szansa

Jak już pisaliśmy, półka PKP Intercity rozpoczęła współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia innowacyjnych pociągów. To bardzo dobra wiadomość dla Pesy. Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służących realizacji Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), przyjętej w zeszłym roku przez Radę Ministrów.

PKP Intercity rozpoczyna zapowiedzianą wcześniej współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia nowoczesnych pociągów. W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców, opracowany zostanie innowacyjny tabor kolejowy, stanowiący odpowiedź na potrzeby PKP IC. Planowane jest stworzenie nowoczesnej lokomotywy elektrycznej, elektrycznego zespołu trakcyjnego (EZT) oraz składu typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160 - 250 km/ha. Na ten cel Intercity planuje przeznaczyć około 3,7 mld.

Luxtorpeda 2.0 - największy w historii firmy program inwestycyjny

- To największy w historii firmy program inwestycyjny, którego celem jest coraz lepsza jakość podróżowania - zapowiada Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. - W ramach zaktualizowanej strategii taborowej na lata 2016-2020 zainwestujemy aż 7 mld złotych w komfort pasażerów. Kolej to transport przyszłości, a PKP Intercity ma długoterminowe plany rozwoju z wykorzystaniem innowacyjnych projektów. Po podpisaniu listu intencyjnego powołujemy od razu wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju zespół projektowy.

- Nie brak głosów, że Luxtorpeda 2.0 rozpędza się zbyt wolno. Jednak my uważamy, że ten program jest ogromną szansą na wykorzystanie i rozwój potencjału polskich producentów taboru - mówi Maciej Grześkowiak.

Robert Świechowicz z Pesy Bydgoszcz dla Strefy Biznesu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
wilq
"Luxtorpeda 2.0 to szansa" - oby tak właśnie było, PKP jako firma państwowa powinna kupować pociągi u polskiego producenta.
K
Konrad
Trzymam kciuki, powodzenia.
K
Krknos
Maja problemy, bo te Darty to niska półka. Zawsze krytykowałem Pendolino ,ale jak się przejechalem tym dartem , to zmieniłem zdanie. Ma kilkanaście wad , których nie ma Pendolino a zauważalne od razu, to o wiele głośniejsze tlukace koła na osi,czyli technologia kucia i nabijania na gorąco ich na osie plus wyciszenie, oraz plastikowy dach, który podczas deszczu chalasuje jak perkusja na koncercie. Nie wieże, że wyizolowany pianką dach, zamiast pojedynczej płyty drastycznie podniósł by ogólna cenę produkcji. Tandeta na Polske. Dlaczego Niemcom ich nie sprzedali, tylko zrobili im piekny pociąg . PKP tych dartow już więcej nie chce , a mieli jeszcze po 10 kupic. Źle zarządzana firma z niezłym początkiem.
h
holt
Brawo PiS. Gonić swołocz z PO.
F
F
PiS to faszyści i anty semici szczam na PiS , religie i faszyzm ! PiS daje bydgoskiej pesie ochłapy bo większość kasy idzie na tłustych księży pedofilów i ich mercedesy . Oto oblicze faszyzmu oto oblicze PiS i dyktatorka kartofla kaczora . Zostana odpowiednio ukarani za łamanie prawa i konstytucji .
j
jaca
i weż tu nie powiedz brawo PIS, skoda już by połozyła pesę, bo skoda to dojcz geszeft
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski