Po analizie przedstawionych ofert zdecydowano, że dalsze negocjacje, na zasadzie wyłączności, będą prowadzone z Polskim Funduszem Rozwoju. Kontrolowana przez Skarb Państwa spółka ustali warunki inwestycji. Wniesie ona kapitał do Pesy w zamian za część akcji.
Poufność rozmów
- Do czasu zakończenia rozmów, ze względu na ich poufność, nie będziemy udzielać żadnych informacji w tej kwestii, ani też komentować podjętych na tym etapie decyzji - mówi Maciej Grześkowiak, szef zespołu PR w Pesie.
Jednak nieoficjalnie ustaliliśmy np., że dotychczasowi współwłaściciele Pesy m. in. Tomasz Zaboklicki, zachowają udziały w Pesie.
Czeska Skoda czy Polski Fundusz Rozwoju? Na tory Pesy próbują wjechać dwaj inwestorzy
- To jest bardzo dobra wiadomość - komentuje Piotr Król, bydgoski poseł PiS z sejmowej komisji infrastruktury. - Pesa zdobyła stabilnego inwestora i ma dzięki temu szansę zaistnieć w programie Luxtorpeda 2.0. Oczywiście, skorzystają na tym również jej podwykonawcy, którzy w większości są z naszego regionu. Cieszy również, że udziałowcy zachowują swoje pakiety akcji.
Luxtorpeda 2. 0 rozpędza się wolno, ale bydgoska Pesa chce z nią jechać szybko
Przypomnijmy, regionalny producent pojazdów szynowych jest w trudnej sytuacji finansowej, dlatego potrzebny mu jest inwestor.
Niestety, Polski Fundusz Rozwoju nie odpowiedział na nam na pytania związane z Pesą. - Nie komentujemy sprawy - odpowiedział krótko Michał Witkowski, dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej w PFR.
Luxtorpeda 2.0 to szansa
Jak już pisaliśmy, półka PKP Intercity rozpoczęła współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia innowacyjnych pociągów. To bardzo dobra wiadomość dla Pesy. Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służących realizacji Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), przyjętej w zeszłym roku przez Radę Ministrów.
PKP Intercity rozpoczyna zapowiedzianą wcześniej współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia nowoczesnych pociągów. W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców, opracowany zostanie innowacyjny tabor kolejowy, stanowiący odpowiedź na potrzeby PKP IC. Planowane jest stworzenie nowoczesnej lokomotywy elektrycznej, elektrycznego zespołu trakcyjnego (EZT) oraz składu typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160 - 250 km/ha. Na ten cel Intercity planuje przeznaczyć około 3,7 mld.
Luxtorpeda 2.0 - największy w historii firmy program inwestycyjny
- To największy w historii firmy program inwestycyjny, którego celem jest coraz lepsza jakość podróżowania - zapowiada Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. - W ramach zaktualizowanej strategii taborowej na lata 2016-2020 zainwestujemy aż 7 mld złotych w komfort pasażerów. Kolej to transport przyszłości, a PKP Intercity ma długoterminowe plany rozwoju z wykorzystaniem innowacyjnych projektów. Po podpisaniu listu intencyjnego powołujemy od razu wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju zespół projektowy.
- Nie brak głosów, że Luxtorpeda 2.0 rozpędza się zbyt wolno. Jednak my uważamy, że ten program jest ogromną szansą na wykorzystanie i rozwój potencjału polskich producentów taboru - mówi Maciej Grześkowiak.
Robert Świechowicz z Pesy Bydgoszcz dla Strefy Biznesu.
