
Ludzie od wieków budowali mosty – początkowo wyłącznie drewniane. Do naszych czasów zachowały się oczywiście znacznie młodsze konstrukcje. Podziw wzbudzają zwłaszcza ceglane budowle z połowy XIX wieku i nieco późniejsze zbudowane na wzór rzymskich akweduktów. Na zdjęciu mosty kolejowe na Brdzie w Bydgoszczy

Prawdopodobnie najstarszym zachowanym mostem w Polsce jest łukowa, wykonana z cegieł przeprawa wiodąca na Stare Miasto w Grudziądzu. Może pochodzić już z pierwszej połowy XIII wieku, a zatem z czasów krzyżackich. W XIV stuleciu przeszła modernizację. Obecnie pod mostem można przejść suchą stopą, ale w średniowieczu znajdowała się tu fosa

Most Królowej Jadwigi na Brdzie łączy brzegi Okola i zachodniej części Śródmieścia Bydgoszczy. To nowatorska jak na tamte czasy konstrukcja żelbetowa oddana do użytku przez Niemców w 1913 roku i nazwana Viktoriabrücke, na cześć Wiktorii – angielskiej księżniczki, żony ówczesnego następcy tronu Prus Fryderyka. W roku 1920, gdy Bydgoszcz wróciła w granice Rzeczypospolitej, most otrzymał imię Królowej Jadwigi

W 1851 r. oddano do użytku wykonany z cegły pięcioprzęsłowy most kolejowy nad Brdą, który w doskonałym stanie zachował się do naszych czasów i nazywany jest wschodnim (na zdjęciu jako ostatni). To najstarszy zachowany most w Bydgoszczy i jedna z najstarszych konstrukcji kolejowych w Polsce. Równolegle do niego w 1872 r. zbudowano drugi most kolejowy (dziś jest to most środkowy). Z kolei żelbetowy most zachodni spiął brzegi rzeki w 1985 r.