Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Osa startuje z Bydgoszczy

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Osa to rewolucyjny projekt Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. Bydgoskie WZL nr 2 zostały zaproszone do udziału w pracach. Seryjnie maszyna może być produkowana w Bydgoszczy.

Osa to rewolucyjny projekt Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. Bydgoskie WZL nr 2 zostały zaproszone do udziału w pracach. Seryjnie maszyna może być produkowana w Bydgoszczy.

Pomysłodawcą dwuosobowego samolotu ultralekkiego jest prof. Aleksander Olejnik z Wydziału Mechatroniki WAT. Uczelnia stworzyła konsorcjum, w którego składzie znalazły się bydgoskie WZL nr 2, firma projektowa MSP Marcin Szender i specjalizująca się w aparaturze pomiarowej AM Technologies Polska. - Zostaliśmy zaproszeni do udziału w pracach - mówi Piotr Rutkowski z WZL nr 2. - Wykonamy na zamówienie uczelni elementy samolotu, konsultujemy także rysunki techniczne.

Nieoficjalnie mówi się, że osa będzie produkowana w Bydgoszczy, właśnie w WZL. - Trudno coś konkretnego stwierdzić, bo to dopiero etap projektowania - mówi Piotr Rutkowski z WZL nr 2. - Najpierw samolot musi się w ogóle wzbić w powietrze.

<!** reklama>

Maszyna zapowiada się rewelacyjnie. Ma startować w ciągu 8 sekund, a do wylądowania wystarczy 100-metrowa łąka. Prędkość maksymalna - 240 km/h, ale ciekawsza jest minimalna - tylko 60 km/h. Najniższy pułap lotu to 1,5 metra nad ziemią. Osa będzie mogła unosić się w powietrzu około 8 godzin. Takiego samolotu nie ma żaden kraj na świecie!

Na razie w WAT powstała naturalnej wielkości makieta samolotu. Fotele pilota i operatora są zamknięte w jajowatej kabinie. Osa ma dość krótkie skrzydła, a ogon zakończony statecznikiem w układzie „V”. Osa w założeniu ma być centrum zbierania informacji o tym, co dzieje się na ziemi. Z tego powodu jest wymarzoną maszyną dla policji, wojska czy Straży Granicznej. - Policja już wyraziła zainteresowanie osą - mówi Rutkowski. Dowiedzieliśmy się, że przedstawiciele Komendy Głównej Policji odbyli z naukowcami WAT kilka spotkań.

Grzegorz Sobczak, redaktor naczelny „Skrzydlatej Polski”, zaznacza, że osa jest dużym wyzwaniem konstrukcyjnym, ale może spełniać zadania śmigłowców i być od nich tańsza w eksploatacji.

Pierwsze próby prototypu mają odbyć się jesienią tego roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!