Zmieniający się klimat sprawia, że nowe modele opon zimowych będą musiały się sprawdzać w bardzo zmiennych warunkach pogodowych, ponieważ drogi mogą być pokryte wodą, błotem po-śniegowym, śniegiem lub lodem. I takie opony Nokian Tyres już produkuje i pracuje nad kolejnymi generacjami, które zagwarantują bezpieczeństwo.
Opony to jedyne punkty kontaktu samochodu z drogą, dlatego w razie utraty ich przyczepności wiele pozostałych środków bezpieczeństwa przestaje mieć zastosowanie. Prognozy mówią, że w przyszłości czekają kierowców jeszcze trudniejsze warunki na drogach. Zimy są łagodniejsze, z temperaturą oscylującą wokół zera. W takich okolicznościach, gdy na nawierzchni na przemian tworzy się i topi lód, przyczepność opon jest najsłabsza.
Spodziewać się można też większej zmienności pogody, a także częstszego występowania ekstremalnych zjawisk pogodowych. Producenci opon nie mogą się koncentrować na rozwijaniu pojedynczych cech opon — muszą oferować przyczepność podczas zarówno obfitych opadów śniegu, jak i zimowego deszczu. W tym kierunku idą prace fińskiego producenta opon.
Opony zimowe opracowujemy w sposób maksymalnie wszechstronny, tak aby uzyskać dobrą równowagę przyczepności na lodzie, śniegu i mokrej powierzchni, a także przeciwdziałanie aquaplaningowi i slushplaningowi – mówi Olli Seppälä szef działu badawczo-rozwojowego Nokian Tyres.
Nokian Tyres zaprezentowała poprzednio oponę koncepcyjną z chowanymi kolcami. Połączenie opon zimowych z kolcami i bez kolców byłoby korzystne: kolce zapewniałyby przyczepność w razie potrzeby, ale ich negatywny wpływ na nawierzchnię dróg byłby poza tym minimalny. W ciągu kolejnych pięciu lat upowszechnią się technologie sensorowe. W oponach zimowych po-jawią się nowości w postaci dobieranych materiałów oraz geometrii kolców, a także łączenia opon z kolcami — dodaje Jarmo Sunnari menedżer ds. norm, przepisów i atestów w Nokian Tyres.
Różne warunki na drogach wymagają różnych materiałów, wzorów bieżnika i innych cech opon. Opona stanowi jednak większą całość i zmiana jednej cechy wpływa zwykle na pozostałe. Zapanowanie nad całością to precyzyjna praca, szczególnie w przypadku projektowania opon zimowych.
W porównaniu z oponami letnimi opracowanie bezpiecznej opony zimowej to poważne wyzwanie. Producent opon musi koncentrować się na optymalnej przyczepności w zmiennych warunkach atmosferycznych, uwzględniając takie kwestie jak wpływ opon na środowisko — mówi Sunnari.
Chcąc ułatwić kupowanie odpowiednich opon zimowych, Nokian Tyres zabiega o zmiany w etykietowaniu opon. Zostanie ono zaktualizowane w Europie w 2021 r. Największy problem dotychczas polega na tym, że nie wszystkie opony sprzedawane jako zimowe nadają się do wszystkich warunków zimowych. Opony zaprojektowane pod kątem zimy w Europie Środkowej są inne od zimowych opon do krajów skandynawskich. Przyczepność na mokrej nawierzchni wyklucza się z przyczepnością na lodzie, dlatego konsumenci mogą kupować nieodpowiednie opony pod wpływem niedostatecznych informacji na etykietach wymaganych w UE.
Oznaczenie przyczepności na lodzie będzie początkowo stosowane tylko w przypadku opon do samochodów osobowych, a przyczepności na śniegu także na oponach do minivanów, lekkich samochodów dostawczych, samochodów ciężarowych i autobusów. Próby przyczepności na lodzie są obecnie normalizowane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO), a przyczepność na śniegu regulują przepisy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ.
