Spis treści
Opel Mokka vs Jeep Avenger. Nadwozie i wnętrze

Niemiecka propozycja diametralnie różni się od amerykańskiego konkurenta. Oczywiście „amerykański” to określenie trochę na wyrost, bowiem auto zostało zaprojektowane w Europie z myślą właśnie o rynku Starego Kontynentu. Tak czy inaczej Opel Mokka stawia zdecydowanie na nowoczesny, stylowy wygląd, który ma prezentować się modnie i miejsko. Oczywiście, pierwszą częścią, którą zauważamy, jest panel Opel Vizor nadający samochodowi niepowtarzalny charakter. Z tyłu pojazdu zastosowano wąskie, wyraziste klosze lamp, które przypominają nieco te znane z wcześniejszych modeli Opla. Linia boczna jest niezwykle interesująca, obfitująca w liczne wyraziste wstawki z tworzywa sztucznego, które nadają samochodowi odrobiny surowego, terenowego wyglądu, zachowując jednocześnie sportowy charakter. Zwarta sylwetka i krótkie zwisy nadają crossoverowi Opla dynamiczny wygląd. Nawet w standardowej konfiguracji, z białym lakierem, czarnym dachem i czerwonymi akcentami, mała Mokka prezentuje się znakomicie.

Wnętrze również jest całkiem ładne, nowoczesne, odważne, ale nie przesadzone. Projektanci zdołali połączyć nowoczesność i atrakcyjność z wygodną ergonomią. Duże i czytelne ekrany ułatwiają obsługę, zmiana podstawowych funkcji klimatyzacji czy nawiewów jest intuicyjna i szybka dzięki przyciskom i pokrętłom. W wielu wersjach obecne są liczne dodatki imitujące włókno węglowe, chociaż można też zauważyć nieco zbyt dużą ilość połyskującego plastiku. Jeśli chodzi o funkcjonalność i przestrzeń, to również nie ma powodów do narzekań. Bagażnik w standardowej konfiguracji oferuje pojemność 350 litrów, a po złożeniu oparć kanapy przestrzeń wzrasta do imponujących 1105 litrów. A jak prezentuje się bliski kuzyn Mokki – Avenger?

Nowy Jeep Avenger prezentuje się niezwykle atrakcyjnie, a jego kompaktowe nadwozie zachowuje doskonałe proporcje. Krótkie zwisy, właściwa wysokość nadwozia nad ziemią (200 mm) oraz mocno podkreślone nadkola nadają mu muskularnego, dynamicznego charakteru, co jest typowe dla marki Jeep i w porównaniu do Mokki, tutaj mamy zdecydowanie surowszy charakter. Siedmiożebrowy grill, podwójne klosze lamp osadzone w matowej ramce, detale z tworzywa sztucznego oraz nadkola o kształcie trapezu to kolejne elementy, które dodają uroku temu modelowi i tworzą efektowny wygląd kompaktowej terenówki. A co znajdziemy we wnętrzu?

Wnętrze Avengera zostało sprytnie zaprojektowane, łącząc najlepsze elementy projektów Compassa i Wranglera. Prosta, minimalistyczna konsola z przyciskami do sterowania głównymi funkcjami oraz duże ekrany - główny i wirtualne zegary - są intuicyjne i przyjazne w obsłudze. W bazowej wersji wirtualne zegary prezentują się na 7-calowym wyświetlaczu, jednak w pozostałych wariantach rozmiar ekranu przekracza 10 cali. Wnętrze Avengera obfituje również w liczne schowki. W przypadku wersji elektrycznej dostępna jest duża przestrzeń w centralnej części kabiny. Niestety w wersji z silnikiem benzynowym większość tego miejsca zajmuje skrzynia biegów. Niemniej jednak schowek na smartfona (z funkcją ładowania indukcyjnego) jest wyjątkowo pojemny i głęboki. Pojemność bagażnika wynosi 380 litrów. Podłogę można ułożyć w dwóch poziomach - wyższym, poświęcając część przestrzeni bagażnika, uzyskujemy płaską powierzchnię po złożeniu oparć, lub niższym, aby pomieścić więcej bagażu wraz z kompletem pasażerów. Maksymalna pojemność bagażnika to 1275 litrów.
Opel Mokka vs Jeep Avenger. Dane techniczne, osiągi i spalanie
Oba modele posiadają identyczną jednostkę napędową. Jest to silnik 1.2 (w przypadku modelu Mokka – Turbo, natomiast Avenger – GSE T3) o mocy 100 KM i momencie obrotowym 205 Nm. W obu przypadkach napęd przekazywany jest na przednią oś za pośrednictwem manualnej skrzyni 6-biegowej. To jedyna opcja dla obu modeli w tej wersji silnikowej, choć Mokka ma w opcji jeszcze silnik 1.2 Turbo o mocy 130 KM i z 8-biegowym automatem. Jeśli chodzi o osiągi, Mokka przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 188 km/h. Jeep Avenger rozpędza się do setki w tym samym czasie, choć prędkość maksymalna jest delikatnie niższa – 184 km/h. Identyczne jest również średnie spalanie, które wynosi 5,5 l/100 km.
Opel Mokka vs Jeep Avenger. Ceny i wyposażenie

Do naszego zestawienia wybraliśmy bazowe wersje benzynowe (w przypadku Avengera – jedyną dostępną) w podstawowych wersjach wyposażenia. O ile Jeep Avenger minimalnie zatrzymuje się cenowo poniżej granicy psychologicznej 100 000 złotych, tak Opel Mokka ją nieco przekracza i kosztuje co najmniej 104 800 złotych. W tej wersji Opla Mokki o nazwie Edition otrzymamy:
- układ rozpoznawania znaków drogowych;
- tempomat z ogranicznikiem prędkości;
- układ utrzymania w pasie ruchu;
- dwa ekrany o przekątnej 7 cali;
- manualną klimatyzację;
- elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne;
- światła przednie i tylne LED etc.

Jeep Avenger w bazowej wersji (o nazwie Avenger) z opisywanym silnikiem kosztuje 99 900 złotych. Wyposażenie jest w zasadzie takie samo, ale Jeep nie posiada w tej wersji np. tylnych świateł LED, elektrycznych i podgrzewanych lusterek bocznych i kilku detali, które wymagają dopłaty lub zakupu wyższej wersji Longitude za 109 000 złotych. Jak widać niższa cena ma swoje usprawiedliwienie i jeśli wybór nie jest oczywisty i podyktowany np. sympatią do marki, warto dokładnie przestudiować cennik i wyposażenie standardowe obu modeli.
Opel Mokka vs Jeep Avenger. Podsumowanie
Oba modele – Mokka i Avenger – są niezwykle ciekawe i jeśli chodzi o ofertę cenową i wyposażenia, trudno znaleźć konkretne różnice. Avenger jest tańszy, ale ma kilka braków, których uzupełnienie wymaga dopłaty, a to z kolei może się skończyć wyższą cenę. Plusem jest oczywiście nieco ciekawszy wygląd, świeżość (model jest krócej na rynku) oraz fakt, że Jeep Avenger jest produkowany w Polsce.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Opel Mokka 1.2 Turbo 100 KM (MT6) | Jeep Avenger 1.2 GSE T3 100 KM (MT6) |
Platforma | FCA CMP (EMP1) | FCA CMP (EMP1) |
Euro NCAP | 5/5 | 5/5 |
Wysokość (mm) | 1531 | 1534 |
Rozstaw osi (mm) | 2557 | 2557 |
Długość/szerokość (mm) | 4151/1791 | 4084/1776 |
Pojemność bagażnika (l) | 350/1105 | 380/1275 |
Cena (zł, brutto) | od 104 800 | od 99 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1195 | 1187 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 44 | 44 |
Układ napędowy | spalinowy | spalinowy |
Rodzaj paliwa | Benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1199 | 1199 |
Liczba cylindrów | 3 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna, 6-stopniowa | manualna, 6-stopniowa |
Osiągi |
|
|
Moc (KM) | 100 | 100 |
Moment obrotowy (Nm) | 205 | 205 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,6 | 10,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 188 | 184 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 5,5 (WLTP) | 5,5 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 124 | 124 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Opel Mokka 1.2 Turbo 100 KM (MT6) | Jeep Avenger 1.2 GSE T3 100 KM (MT6) |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | -/S |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Opel Mokka 1.2 Turbo 100 KM (MT6) | Jeep Avenger 1.2 GSE T3 100 KM (MT6) |
Przestronność wnętrza | * | * |
Silnik | * | * |
Osiągi | * | * |
Podwozie | * | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | * | * |
Zużycie paliwa | * | * |
Wyposażenie | * | |
Cena | * | |
Wynik końcowy | ++++++ (6) | +++++++ (7) |
