Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Od wtorku rejestracja w urzędach stanu cywilnego tylko elektronicznie

zet
Viołetta Mieszkuć-Mieszkowską, USC BydgoszczViołetta Mieszkuć-Mieszkowską, USC Bydgoszcz
Viołetta Mieszkuć-Mieszkowską, USC BydgoszczViołetta Mieszkuć-Mieszkowską, USC Bydgoszcz Tomasz Czachorowski
Od 1 września nie będzie już usprawiedliwień - wszystkie urzędy w Polsce korzystać muszą w pełnym zakresie z systemu "Źródło". Dla obywatela to duże ułatwienie oraz oszczędność pieniędzy.

Nowa ustawa o aktach stanu cywilnego wprowadziła obowiązek ewidencjonowania wszystkich zdarzeń z zakresu stanu cywilnego od dnia 1 stycznia w elektronicznym systemie rejestracji. W założeniu miało to przyspieszyć i uprościć działanie ewidencji stanu cywilnego.
[break]
Początki nie były łatwe - samo wprowadzenie systemu przesunięte zostało o dwa miesiące, bo program nie był stabilny.

Wpisów w rejestrze dokonują kierownicy urzędu stanu cywilnego lub ich zastępcy. Wpisy automatycznie aktualizują dane zawarte w pozostałych rejestrach publicznych - np. w rejestrze PESEL. Akty stanu cywilnego, sporządzone wcześniej w postaci papierowej, będą stopniowo przenoszone do nowego systemu.

Co ważne - system "Źródło" pozwala na przykład na uzyskanie odpisu dokumentu w każdym urzędzie stanu cywilnego w kraju, a nie jedynie w urzędzie, w którym jest przechowywany. Nie będzie też potrzeby przekazywania przez USC pocztą informacji o zmianach stanu cywilnego.

- System pomaga urzędnikom, ale jest też ułatwieniem dla klientów - ocenia Iwona Gassowska, kierowniczka Urzędu Stanu Cywilnego w Bydgoszczy. - Dane potrzebne na przykład do wystawienia aktu zawarcia małżeństwa ściągamy drogą elektroniczną. Oszczędzamy czas oraz pieniądze.

W związku z elektronicznym obiegiem dokumentów chcąc pozyskać odpis dokumentu, na przykład z Krakowa, nie musimy też jechać tam osobiście.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych sprawdza tempo przechodzenia USC na nowy system. Większość z nich, w tym bydgoski, pracuje w systemie w pełnym zakresie. Niektóre gminy przeszły na system elektroniczny częściowo. Rejestrację zgonów prowadziły np. w rejestrze elektronicznym, natomiast w formie papierowej rejestrowały np. urodzenia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!