Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy system sprowadzania samolotów w Bydgoszczy. Przetarg jeszcze nierozstrzygnięty

Maciej Czerniak
Maciej Czerniak
Dzięki unowocześnionemu systemowi ILS w Bydgoszczy samoloty w trudnych warunkach atmosferycznych nie musiałyby być kierowane na inne lotniska.
Dzięki unowocześnionemu systemowi ILS w Bydgoszczy samoloty w trudnych warunkach atmosferycznych nie musiałyby być kierowane na inne lotniska. Arkadiusz Wojtasiewicz
Port Lotniczy w Bydgoszczy ma zyskać nowy system ILS kategorii II, który pozwala na naprowadzanie samolotów do lądowania nawet w złych warunkach pogodowych. W ramach przetargu, który miał zostać rozstrzygnięty w styczniu tego roku, do tej pory nie wyłoniono wykonawcy inwestycji.

- Postępowanie przetargowe jeszcze nie zostało rozstrzygnięte - mówi Mateusz Dul, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Bydgoszcz im. Paderewskiego.

Z pytaniami o to, na jakim etapie jest przedsięwzięcie, zwróciliśmy się do Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej. To ta instytucja, pod koniec 2022 roku ogłosiła przetarg na na zaprojektowanie, wybudowanie, wyposażenie, uruchomienie obiektu radionawigacyjnego ILS/DME na terenie Portu Lotniczego Bydgoszcz-Szwederowo wraz z "niezbędną infrastrukturą techniczną dla kierunku głównego podejścia do lądowania". Otwarcie ofert zaplanowano na 19 stycznia przyszłego roku.

To Cię może też zainteresować

Dlaczego postępowanie nie zostało jeszcze rozstrzygnięte? Nieoficjalnie ustaliliśmy, że ze strony PAŻP wystosowano prośbę do oferentów, by uzupełnili złożoną dokumentację. Również nieoficjalnie wiadomo, iż nie ma żadnych nowych terminów w przetargu. A pierwotnie nowy system miał zostać wdrożony już w 2024 roku.

- ILS wpływa na poprawę i na rozszerzenie możliwości lądowania statków powietrznych. Należy pamiętać, że do tego trzeba wykonać jeszcze szereg innych inwestycji takich, jak wymiana oświetlenia - mówi Mateusz Dul. - To duże przedsięwzięcie. Będą prowadzone analizy, będziemy sprawdzali możliwości rozbudowy całościowo tego systemu - dodaje rzecznik bydgoskiego portu lotniczego.

Koszt zaprojektowania i dostarczenia systemu ILS kategorii II spoczywa na PAŻP. To inwestycja opiewająca na około 5 mln zł. Reszta prac, między innymi związana z rozbudową oświetlenia lotnika, to już koszt, który musiałby ponieść sam port lotniczy.

System ILS jest obecnie standardowym radiowym systemem nawigacyjnym wspomagającym lądowanie i prawie każde większe lotnisko posiada co najmniej jeden kierunek podejścia obsługiwany przez system ILS. Oczywiście w PLB taki system działa już od lat, ale jest on kategorii I, co oznacza, że samoloty mogą lądować przy widzialności nie mniejszej niż 800 m lub zakresie widzialności na drodze lądowania nie mniejszym niż 550 m. Kategoria II zmienia te uwarunkowania - widzialności na drodze startowej musi być nie mniejsza niż 300 m.

Systemy radionawigacji ILS II kategorii znajdują się na lotniskach Warszawa-Modlin, Wrocław-Strachowice, Rzeszów-Jasionka, Lublin, Katowice-Pyrzowice i Poznań-Ławica, a od tego roku również w Szczecinie.

od 12 lat
Wideo

Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera