
Nowy kodeks drogowy. Rewolucja dla kierowców. Zmiany zasad jazdy autami
Ministerstwo infrastruktury szykuje rewolucję w polskim kodeksie drogowym. Nowe przepisy zmieniające m.in. zasady jazdy samochodami mają wejść w życie od 2020 roku. Zobacz na kolejnych slajdach co się zmieni - posługuj się klawiszami strzałek, myszką lub gestami.

Jazda na suwak to rewolucja, która będzie wymagała zmiany przyzwyczajeń
Jazda na suwak to nic innego jak przepuszczanie co drugiego samochodu próbującego zmienić pas ruchu.
Teraz, żeby jeździć na tzw. suwak trzeba być po prostu uprzejmym. Nowy kodeks drogowy ma z tego zachowania uczynić obowiązek. Dziś jeśli pas ruchu, na który chcemy wjechać jest zatłoczony, musimy poczekać, nawet zatrzymując się, na swoim. Wymuszenie pierwszeństwa w takiej sytuacji, próba wjazdu „na siłę” może być niebezpieczna oraz zakończyć się mandatem 250 zł.
Proponowana zmiana ma zupełnie zmienić sposób zachowania się na drodze. Ci, którzy do tej pory z zasady nie wpuszczają aut z sąsiedniego pasa (a jest to zgodne z przepisami), wg nowego kodeksu będą popełniać wykroczenie. Autorzy proponowanej zmiany twierdzą, że zmniejszy to długość korków nawet o 50 proc. i przyczyni się do poprawy płynności ruchu oraz zmniejszy poziom agresji na drodze.
Zasada „na suwak” miałaby obowiązywać, kiedy co najmniej jeden pas ruchu, jak piszą autorzy zmiany, „np. zanika”. Eksperci – zarówno policjanci, jak i instruktorzy WORD – nie są jednak zgodni czy dla kierowcy jadącego prosto np. prawoskręt staje się pasem zanikającym, a więc auta z lewego pasa musiałby go wpuścić, czy nie. Konieczne będzie doprecyzowanie czym jest „zanikający” pas. Na pewno jest to miejsce, gdzie np. z jezdni trzypasmowej robi się dwupasmowa, łagodnie zwężając lub na jednym pasie prowadzone są roboty drogowe.
Zobacz następne zmiany na kolejnych slajdach

Korytarz życia prawnie uregulowany
Korytarz życia to takie ustawienie samochodów stojących w korku, które umożliwia przejazd pojazdom uprzywilejowanym. Teraz praktyka wygląda tak, że kierowcy stojący w korku zaczynają usuwać się dopiero, kiedy zobaczą w lusterku błyskające koguty wozów strażackich, karetek czy policji. Często zjeżdżanie z drogi jest bardzo chaotyczne, co nie ułatwia przejazdu. Bo żaden przepis nie precyzuje, w jaki sposób kierowcy powinni ustawiać się tworząc ten korytarz.
Po zmianach kierowcy powinni mieć w nawyku tworzenie korytarza już w chwili dojeżdżania do korka. Kodeks ureguluje też, jak taki korytarz ma wyglądać: auta z lewego pasa będą zjeżdżały na lewą stronę jezdni, a ze wszystkich pozostałych pasów - na stronę prawą.
Zobacz następne zmiany na kolejnych slajdach

Prawa jazdy kierowcy nie będą musieli mieć przy sobie
Obecnie podczas kontroli drogowej kierujący musi przy sobie mieć prawo jazdy. Po zmianach ten obowiązek zniknie, a policjant będzie sprawdzał dane kierowcy i jego uprawnienia do kierowania pojazdami w centralnej ewidencji.
Ta zmiana oznacza, że nie będzie już można dostać kary za brak prawa jazdy podczas kontroli drogowej. Teraz mandat kosztuje 50 zł.
Zobacz następne zmiany na kolejnych slajdach