Zgodnie z nowymi przepisami, lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty, gdy:
- pacjent nie wyraża zgody na teleporadę,
- cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy,
- istnieje podejrzenie choroby nowotworowej,
- dziecko nie ma jeszcze 6 lat,
- pacjent ma pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazał w deklaracji wyboru.
Teleporada z NFZ. Kiedy wystarczy?
Pacjent skorzysta z teleporady, gdy istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2, a także gdy potrzebuje recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną.
Teleporada wystarczy także w przypadku zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, gdy jest to kontynuacja poprzedniego, a lekarz dysponuje dokumentację. Za pomocą teleporady można też uzyskać zaświadczenia o stanie zdrowia. Można z niej skorzystać, gdy dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Teleporada z NFZ. Co pacjent uzyska?
Przez teleporadę u swojego lekarza pacjent zyska:
- zalecenia
- e-zwolnienie
- e-skierowanie
- zlecenie na test na koronawirusa
- e-receptę
- sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli stan zdrowia będzie tego wymagał).
Teleporada z NFZ. Kiedy powinna się odbyć?
Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów. Powinna odbyć się nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście. Druga opcja to termin późniejszy, jeśli został ustalony w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
