Z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy od stycznia do czerwca 2015 wynika, że poprawia się bezpieczeństwo pieszych. W tym czasie zginęło 13 pieszych. W pierwszym półroczu 2014 ofiar śmiertelnych wśród nich było 27, jeszcze więcej, bo 29 pieszych, poniosło śmierć w pierwszej połowie 2013 roku.
Rowerzyści giną rzadziej, choć tu tendencja utrzymuje się na stałym poziomie. W pierwszej połowie 2013 roku śmiertelnych ofiar wśród cyklistów było 6, a w podobnych okresach roku 2014 i 2015 - po pięć.
Najniebezpieczniejszym manewrem, wykonywanym przez kierowców, jest nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu. Z tego powodu od stycznia do czerwca 2015 roku zginęło 5 osób, rok wcześniej - 7, a w I półroczu 2013 roku - 5. Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych to również przyczyna sporej liczby niebezpiecznych sytuacji. Dwie osoby poniosły z tego powodu śmierć w pierwszej połowie 2014 roku.
Piesi są najsłabiej chronionymi uczestnikami ruchu drogowego. Stąd zmiany w kodeksie, zaproponowane przez Sejmową Komisję Infrastruktury. Obecnie pieszy ma pierwszeństwo zawsze, gdy tylko znajdzie się na przejściu, oczywiście pod warunkiem, że tego pierwszeństwa nie wymusił. Jeśli nowe prawo wejdzie w życie, pieszy będzie miał pierwszeństwo już wtedy, gdy znajdzie się przed przejściem i zdradzi chęć przejścia przez ulicę, oczekując na wolną drogę.
Nieostrożne wejście na jezdnię (przed jadącym pojazdem bądź zza pojazdu, przeszkody) było przyczyną 22 wypadków w pierwszej połowie tego roku. Zginęły w nich dwie osoby.
Rekordowy pod tym względem był rok 2013, kiedy to śmierć poniosło 11 pieszych. W roku 2014 ofiar śmiertelnych było pięć.(jar)