https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Niedawno mieliśmy 17 połączeń, teraz jest ich 6. Nasz port jest jednym z najmniej rentownych w Polsce

Wojciech Mąka
Port Lotniczy ograniczył godziny pracy personelu, bo obsługuje za mało połączeń. Nasze lotnisko jest wśród trzech przynoszących największe straty w kraju. Nikt nie wie, czy będzie lepiej.

Port Lotniczy w Bydgoszczy ogarnęła stagnacja. W ubiegłym roku w grudniu odprawiono 22,3 tys. pasażerów - zaledwie o 2 proc. więcej niż w 2012. Porównując lata, wzrost jest niezauważalny - to jeden procent - 343,7 tys. pasażerów w 2013 roku. Jednak Tomasz Moraczewski, prezes portu, cieszy się, bo to najlepszy wynik w historii lotniska.
[break]
Jeszcze trzy lata temu, kiedy większość udziałów w PLB przejmował marszałek województwa, obsługiwano 17 kierunków. Teraz jest ich 6. Od listopada 2013 roku do Warszawy przestał latać LOT. Doszło do tego, że we wtorki i środy z Bydgoszczy odlatuje tylko jeden samolot tanich linii Ryanair.
- W tej chwili port jest otwarty od godz. 7 do północy, nie od godz. 5, jak do niedawna - mówi Joanna Sowińska, rzecznik PLB. - Godziny pracy personelu zostały dostosowane do obecnego rozkładu lotów.
W PLB pracuje 180 osób. Niektórzy już po cichu myślą o odejściu z pracy. Z zajęcia zrezygnował specjalista ds. utrzymania ruchu, port szuka następcy.
Tymczasem pod bokiem Bydgoszczy wyrasta nowa konkurencja - port w Gdyni ma być otwarty w połowie roku. - Konkurencja dla nas to nic nowego, poczekajmy na konkrety
- mówi Joanna Sowińska.
W przyszłym tygodniu okaże się, komu i ile Urząd Marszałkowski zapłaci za tzw. promocję regionu na pokładach samolotów. Mówi się, że połączenie do Monachium ma obsługiwać słoweńska Adria Airways. - Jesteśmy gotowi współfinansować połączenie, ale z Urzędu Marszałkowskiego żadna propozycja jeszcze do nas nie dotarła, marszałek bierze na siebie duże ryzyko... - mówi Piotr Tomaszewski, skarbnik Bydgoszczy i członek rady nadzorczej portu.
Bydgoski port z kwotą 4,6 mln zł w 2012 roku na minusie jest jednym z najbardziej nierentownych w Polsce. Gorzej jest tylko w Łodzi - 37,7 mln zł straty i Rzeszowie - 15 mln zł. - Małe porty, odprawiające poniżej 900 tys. pasażerów, są nierentowne - mówi Sebastian Gościniarek, ekspert rynku lotniczego i partner BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy Doradztwo Gospodarcze. - To głównie wyzwanie dla ich właścicieli, żeby minimalizować straty. Są jeszcze dwa inne czynniki: potencjał regionu obsługiwanego przez port oraz polityka przewoźników. Ostatnie badania, które przeprowadzałem, pokazują, że potencjał Bydgoszczy jest całkiem przyzwoity. Z taką informacją trzeba się przebić do przewoźników i ich przekonać, co może przynieść sukces. Inna rzecz, że nasi narodowi przewoźnicy, LOT i Eurolot, czasami podejmują nie najbardziej racjonalne decyzje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
kazik
Panowie,
To bardzo dobry wynik, jak na port regionalny - trzeba dostosować organizację do tego wyniku. Pozdrawiam optymistów i marzycieli o 10 mln. PAX w BZG.
P
Prześmiewca
"Gorzej jest tylko w Rzeszowie " przy tej skali inwestycji nowa wieża , drogi kołowania i hangary! które posiada niewiele portów to rzeczywiście jest "gorzej"
K
Kuba
przy okazji: Port lotniczy Bydgoszcz leży sobie koło linii kolejowej. Wydaje się, że gdyby istniała bocznica z przystankiem kolejowym i możliwością zamówienia i ekspedycji szybkiego wahadła ( np. typu ELF) do Gdańska lub Poznania to lotnisko zyskało na atrakcyjności jako zapasowe lub przesiadkowe w przypadku niemożności wykonania operacji lotniczych na Ławicy albo Wałęsie. A może autobus "lotniskowy" po odprawie przylotowej?
K
KOLO
Dziwne, moi rodzice latają co najmniej dwa razy w roku (raz na święta a dwa na wakacje) z Bydgoszczy do Dublina i nie zauważyłem aby było taniej gdzie indziej. Jeszcze trzeba doliczyć dojazd do innego miasta jak np Poznań i już koszta rosną. Zresztą czas ma swoją cenę, więc jak my latamy do Polski to tylko do Bydgoszczy, po co tracić czas na dojazdy jak do domu mam maks 5 km z lotniska.
o
ocelot
Akurat jest odwrotnie,są ludzie do latania tylko przewoźników,a właściwie "przelotników" nie ma,bo się nie znają na rynku lotniczym.
m
maniek
rentowność lotniska zaczyna się powyżej 4 mln pasażerów, a zaścianek już jest nieodwracalny.
k
kierowca bombowca
Tia,jeszcze tylko autostrada potrzebna do szczęścia ! Oj czereśniaki bydgoskie !
p
pilot
Gdyby nie Całbecki Lenz to byśmy byli najlepszym lotniskiem . Bydgoszczanie na co wy czekacie
l
lotto
Ludzie czy my do Europy mamy tak dalej iść .Niedługo Bydgoszcz zaorają.Port jest i ma zostać ,chyba powstał właśnie dla nas ludzi ,abyśmy byli bliżej Europy.
P
Pawel
.....a podobno z bydgoszczy taka wielka metropolia i co ? Nie ma ludzi do "latania":) No no no ...
o
osama
Siema, do Bydgoszczy latam przez ... Poznań generalnie taniej i więcej lotów. W okresie świąt różnica z opcją powrotu wynosiła około 200 f. Co za czasy
B
BYD
Trzymajcie dalej z Toruniem to zostaniemy największą wiochą Europy
t
traugut
A czego się spodziewaliście? póki nie będzie połączeń autostradowych i szybkiego ruchu to zapomnijcie o rentowności lotniska, myślicie że wystarczy pobudować lotnisko? się mylicie urzędowi teoretycy !!! jak się buduje od du... strony to tak to wygląda. Najpierw powinna powstać dogodna infrastruktura dojazdowa, łącząca lotnisko z A1, S5 a dopiero później lotnisko. Może kiedyś jak pójdziecie po rozum do głowy to zrozumiecie, chociaż szczerze w to wątpię !!! trzeba trochę pomyśleć a nie na wariata wykonywać inwestycje!!!
k
kuba
a może autor tego artykułu ma pomysł na poprawę sytuacji? Coś czuję przez skórę, że w Ekspressie "zwyciężył" duch Nowości(( podział premii?). Myślicie ,że gdyby port lotniczy był w torunkowie byłoby lepiej? Z pewnością nie.Poprostu zamiast płacic miliony LOT-owi lub innym przewoźnikom należy przeanalizować mozliwośc stworzenia regionalnych linii lotniczych w oparciu o 2-3 samoloty średniej pojemności ( leasingowane) . A można wówczas utrzymać nie tylko połączenie z warszawką , ale też realizować połączenia międzynarodowe ( choćby te wygaszone przez taniego przewoźnika). Oczywiście ,że ryzyko takiego przedsięwzięcia jest znaczne, ale szanse na dobre skomunikowanie województwa także .
g
gościu
Ten cały region jest nie rentowny przy toruńskich rządach kwalifikuje się tylko do likwidacji.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski