W ubiegłym tygodniu, w Bydgoszczy odbyło się spotkanie przedstawicieli PKP PLK S.A. Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z pracownikami Urzędu Gminy w Nowej Wsi Wielkiej. Tematem spotkania były zagrożenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów w obrębie przejazdów kolejowo-drogowych kategorii na linii nr 131 Chorzów Batory - Tczew w ciągu drogi krajowej nr 25 w Nowej Wsi Wielkiej oraz w ciągu drogi wojewódzkiej nr 254 w Brzozie. Podczas dyskusji szukano sposobów rozwiązania zaistniałej sytuacji, w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów w obrębie tych przejazdów.
Niebezpieczne drogi w gminie Nowa Wieś Wielka
Od kilku lat wójt gminy Nowa Wieś Wielka Wojciech Oskwarek prosił PKP PLK o rozwiązanie problemu związanego z bezpieczeństwem w okolicach przejazdów kolejowych. Zwracał uwagę, że brak ciągłości komunikacji pieszej i rowerowej na terenach PKP zagraża życiu i zdrowiu uczestników ruchu. Chodzi o 3 przejścia: droga krajowa nr 25 - ulica Bydgoska w Nowej Wsi Wielkiej, droga wojewódzka nr 254 - ulica Łabiszyńska w Brzozie, droga powiatowa nr 1548C - ulica Aleja Pokoju w Nowej Wsi Wielkiej.
PKP wyraża chęć współpracy
Po trwającym od 2 lat impasie, ubiegłotygodniowe spotkanie przyniosło szansę na porozumienie samorządu z koleją.
- Widzę ze strony PKP chęć współpracy. Wcześniej nie odpowiadali na nasze pisma, ale w końcu udało się spotkać i wypracować wspólne stanowisko - mówi Janusz Marczak z Urzędu Gminy w Nowej Wsi Wielkiej. - Przedstawiciele kolei powiedzieli, że będą mogli przesunąć swoje urządzenia, aby zrobić miejsce dla ciągów pieszo-rowerowych. Przy DK 25 w Nowej Wsi Wielkiej chcą zrobić nam pas o szerokości 5 metrów. Trochę skomplikowana sytuacja jest w Brzozie, bo w 2020 roku planowana jest większa przebudowa drogi wojewódzkiej i tutaj drogowcy nie chcą wydawać wcześniej pieniędzy na mniejsze prace, ale może uda się znaleźć jakieś rozwiązania dotyczące chodników - dodaje Janusz Marczak.
- Jesteśmy gotowi na rozmowy i kompromis - zapewnia Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP PLK S.A. - Zawsze jednak, gdy samorządy chcą realizować inwestycje na terenach należących do kolei lub graniczących z naszymi urządzeniami, pojawia się problem, kto ma je finansować. Chodzi o sprawy ważne dla mieszkańców, więc jest to interes gmin, a niekoniecznie PKP, bo nie są to inwestycje istotne dla pasażerów - dodaje Ewa Symonowicz-Ginter.
Są plany inwestycji drogowych
Co uzgodniono w ubiegłym tygodniu? W sprawie przejazdu w Nowej Wsi Wielkiej oceniono możliwość połączenia tras dla pieszych i rowerzystów po obu stronach DK 25. Gmina przygotuje koncepcję ciągu komunikacyjnego, wskazującą miejsca kolizji z istniejącą infrastrukturą i zawierającą rozwiązanie skrzyżowania DK 25 z ul. Polną i dojazdem do hurtowni budowlanej. Koncepcja określi zakres robót do wykonania w ramach porozumienia trójstronnego (PKP PLK S.A., GDDKiA, gmina).

Paweł Kaniak
W kwestii przejazdu wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 254 w Brzozie ustalono, że PKP przestawią ogrodzenie, napęd rogatkowy i sygnalizator w celu wykonania połączenia tras dla pieszych i rowerzystów i ewentualnego chodnika. Termin ustalono na I półrocze 2017 roku. PKP deklaruje gotowość przekazania prawa do dysponowania gruntem na cele budowlane na obszarze kolejowym. Docelowym rozwiązaniem dla skrzyżowania linii kolejowej nr 131 z drogami w Brzozie i Nowej Wsi Wielkiej jest budowa skrzyżowań bezkolizyjnych - wiaduktów. Do końca tego roku potrwają prace nad studium wykonalności, które określi sposób wykonania inwestycji i koszty. Realizacja planowana jest na lata 2018-2022.