We wtorek, gdy wykryto awarię, w trybie pilnym zamknięto skrajny pas (prawy) jezdni wschodniej w kierunku ronda Jagiellonów, ograniczono prędkość tramwajów na moście do 10 km/h, a samochodów do 20 km/h oraz ograniczono przejazd pojazdów ciężarowych na całej przeprawie. Na razie autobusy poruszają się mostem bez przeszkód, choć profilaktycznie przygotowano ewentualny plan zmian funkcjonowania komunikacji miejskiej.
W środę przeprowadzono inspekcję mostu Bernardyńskiego z udziałem eksperta prof. Arkadiusza Madaja z Politechniki Poznańskiej, który potwierdził diagnozę dotyczącą uszkodzenia przegubu i uznał, że jest realna szansa naprawy obiektu poprzez zastosowanie dodatkowego urządzenia stalowego kotwionego do elementów betonowych konstrukcji mostowej. Prace należy wykonać na jezdni wschodniej i zachodniej.
Tylko jeden tramwaj
Jeszcze tego samego wieczorem skontaktował się z nami pasażer komunikacji miejskiej, który podczas przejazdu z ronda Jagiellonów w kierunku ronda Bernardyńskiego zwrócił uwagę na nietypowe zachowanie pojazdów. Motorniczy jednego z nich zatrzymał się przed mostem Bernardyńskim i poczekał aż pokona go tramwaj jadący z naprzeciwka. Dopiero później ruszył w dalszą trasę. Zapytaliśmy drogowców czy oprócz wspomnianych wcześniej ograniczeń, wprowadzono zakaz mijania się na przeprawie tramwajów.
– W dniu wczorajszym (godziny popołudniowe) z ZDMiKP została przekazana dyspozycja do Nadzoru Ruchu MZK aby na moście Bernardyńskim w tym samym czasie znajdował się tylko jeden tramwaj. Nadzór Ruchu MZK powinien wdrożyć odpowiednie procedury wewnątrz Spółki aby wszyscy kierujący tramwajami stosowali się do tego zalecenia od dnia dzisiejszego – odpowiedział nam w czwartek (26 września) Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Choć w komentarzach pod artykułami o awarii mostu pojawiają się spekulacje dotyczące jego rozbiórki, takie rozwiązanie nie jest planowane. – Obecnie pracujemy nad jak najszybszą naprawą mostu Bernardyńskiego, który jak wiemy ma już 60 lat. Nasze działania mają przywrócić dotychczasową sprawność mostu, to tylko naprawa uszkodzenia i nie ma dużego wpływu na żywotność całej konstrukcji – zaznaczają drogowcy.
– Obiekty o tej konstrukcji lub podobnej tj. żelbetowe z kablami sprężającymi (most Pomorski, wiadukty Warszawskie, wiadukt tramwajowy na Wojska Polskiego) sukcesywnie wyburzamy i zamieniamy konstrukcjami nowocześniejszymi. Jeżeli w przyszłości na tym obiekcie pojawi się inna awaria, której nie będziemy mogli w żaden sposób usunąć to rozbierzemy most i w jego miejsce postawimy nowocześniejszy na kolejne kilkadziesiąt lat – stwierdzają i dodają, że teraz skupiają się na rozbiórce i budowie wskazanych wcześniej konstrukcji.
– Naprawę mostu Bernardyńskiego rozpoczęliśmy już. Trwają narady robocze dotyczące opracowywanie koncepcji naprawy, poszukujemy Wykonawcy projektu naprawy, a po zebraniu wszystkich dokumentów zlecimy fizycznie przeprowadzenie robót budowlanych w terenie – przekazuje nam ZDMiKP.
– Zakładamy na tą chwilę, że na dokumentację potrzebujemy około 1 m-ca czasu, 2 tygodnie na jej uzgodnienie oraz około 1 m-ca czasu na prace budowlane. Chcemy zakończyć cały proces jeszcze w tym roku kalendarzowym, w szczególności przed nadchodzącym okresem zimowym – podkreślają.
Kolejka do przebudowy
Od 18 września tramwaje na wiadukcie w ciągu ul. Wojska Polskiego poruszają się z prędkością 10 km/h. Jak wyjaśnili drogowcy, obiekt ma kilkadziesiąt lat i nieuchronnie zbliża się czas jego przebudowy. W ostatnich latach wyburzono i postawiono na nowo sąsiadujące z nim wiadukty drogowe. Ograniczenie prędkości ma zmniejszyć drgania konstrukcji, co przedłuży jej żywotność. – W najbliższym czasie planujemy zlecić opracowanie dokumentacji technicznej przebudowy tego obiektu, aby w najbliższych latach zbudować go od nowa – przekazał ZDMiKP.
Podobny los czeka most Pomorski, położony między rondem Fordońskim i Toruńskim, na którym obecnie obowiązują ograniczenia prędkości i zakaz wjazdu dla samochodów powyżej 10 ton. W sierpniu otwarto oferty w przetargu dotyczącym opracowania koncepcji projektowej rozbudowy al. Wyszyńskiego. Obecny obiekt może zostać zastąpiony przez jeden, dwa lub trzy mosty (dwa drogowe i tramwajowe). Zakończenie samej budowy możliwe jest najwcześniej w 2030 roku.
W najbliższych latach mają powstać także nowe wiadukty Warszawskie. W październiku 2023 roku wybrano wykonawcę dokumentacji projektowej dla zadania pn „Przebudowa Węzła Wschodniego w Bydgoszczy”. Na jej opracowanie wybrana firma ma czas do wiosny 2025 r. O potrzebie przebudowy wiaduktów wiadomo od końca 2020 roku. W latach 2021-2022 wykonano prace naprawcze, które pozwoliły na przedłużenie działania obiektów o kolejne 10 lat. Pod wiaduktami Warszawskimi pojawiło się wówczas 8 podpór.
Mieszkańcy Bydgoszczy przy okazji każdej awarii obiektów mostowych w mieście przypominają o wyłączonym z ruchu przez rok moście Uniwersyteckim. Od stycznia 2021 r., gdy wykryto wadę konstrukcyjną obiektu, która miała wynikać z błędnego projektu, do stycznia 2022 r. wówczas niespełna 10-letni obiekt pozostawał zamknięty. Przez kilka miesięcy trwały prace naprawcze przy węzłach mocujących wanty do płyty pomostu. Po ponownym otwarciu mostu nie było już żadnych problemów z jego użytkowaniem.
