
Klocki hamulcowe
Najczęściej się po prostu zużywają, dlatego by nie przegapić momentu, w którym konieczna jest wymiana klocków na nowe, kontroluj ich stan co 1000 km. Również w przypadku samochodu sprawdza się bowiem zasada: lepiej zapobiegać niż leczyć.
Jeśli przy hamowaniu słyszysz charakterystyczny dźwięk (przypominający szorowanie), to najwyższa pora na wymianę klocków hamulcowych. Zużycie klocków hamulcowych zasygnalizuje także kontrolka na desce rozdzielczej: ta sama, która informuje o zaciągnięciu hamulca ręcznego. Nie zwlekaj z wymianą klocków hamulcowych, ponieważ jeżdżąc ze zużytymi, możesz także zniszczyć tarcze hamulcowe. Poza tym chodzi o bezpieczeństwo.

Zagotowanie płynu hamulcowego
To śmiertelnie niebezpieczne, a może się wbrew pozorom łatwo zdarzyć. Łatwo też można temu zapobiec.
Zagotowanie płynu hamulcowego najczęściej zdarza się podczas długotrwałego hamowania, kiedy np. przez długi odcinek drogi zjeżdżamy z górki i kontrolujemy prędkość samochodu przez wciskanie hamulca. By temu zapobiec, należy hamować silnikiem.
Kiedy płyn hamulcowy się zagotuje, hamulce przestaną działać!
By zapobiec takiej sytuacji, należy także regularnie wymieniać płyn hamulcowy: przynajmniej co dwa lata lub po pokonaniu 40-60 tys. km.

Zużyte świece żarowe
Nie zawsze trudność z uruchomieniem zimnego silnika jest objawem kłopotów z akumulatorem. Jeśli mamy Diesla, a do kłopotów z rozruchem dochodzi do tego nierówna praca silnika na biegu jałowym, auto zaczęło spalać więcej paliwa, a dodatkowo po uruchomieniu go widzimy siwy dym, możemy być niemal pewni, że winne są świece żarowe, które uległy zużyciu.
Stan świec żarowych powinniśmy kontrolować co dwa lata – zrobi to warsztaty posiadający przeznaczony do tego tester. Nie ma reguły co do tego, kiedy powinny być wymienione – w niektórych autach wytrzymają ponad 100 tys. km, w innych mniej. Dłuższa żywotność jest w autach używanych często na długich trasach.
Jeśli już okaże się, że jedna ze świec żarowych nie działa poprawnie, wymienić trzeba wszystkie cztery. Niestety, nie będzie to tanie – pojedyncza świeca żarowa w starszych autach potrafi kosztować nawet 60 złotych, a w nowszych – nawet 200.

Luzy w kierownicy
Nadmierny luz to najczęstszy objaw niesprawności układu kierowniczego. Rozpoznasz go, kiedy w zawieszeniu pojawią się stuki, a autem będzie trudniej kierować. W każdej takiej sytuacji lepiej zgłoś się do warsztatu, by zweryfikować, co jest przyczyną takich objawów i usunąć ją.
Przyczyn bowiem może być kilka: zużycie przekładni kierowniczej czy luzy w przegubach drążków kierowniczych to tylko niektóre z możliwości. Najpewniej konieczna będzie wymiana zużytego elementu.