Zobacz wideo: Alarm dla klimatu
W ostatnich latach znacznie rzadziej dochodzi do kradzieży samochodów w porównaniu do końca lat 90. i pierwszej dekady XXI wieku. W 1999 r. skradziono 71 543 auta (o 64 633 więcej niż w 2020 r.), a w 2005 r. 45 292 (+ 38 382).
Młode auta na celowniku
W ubiegłym roku najczęściej kradziono nowe samochody, których wiek nie przekraczał pięciu lat. Największą popularnością wśród złodziei cieszyły się auta z rocznika 2017 (1042 kradzieże), 2018 (917), 2016 (857), 2019 (686) i 2015 (588).
W 2020 r. w całej Polsce wyrejestrowano z powodu kradzieży o 68 mniej samochodów niż w 2019 r. Jednak było to także o 66 więcej niż dwa lata wcześniej.
W 2020 r. najczęściej wyrejestrowaną marką z powodu kradzieży wśród samochodów osobowych do 3,5 t, była Toyota (787 egzemplarzy). Nieznacznie rzadziej kradzione było Audi (778), a także BMW (628). Pierwszą dziesiątkę najczęściej kradzionych marek w 2020 r. zamyka Nissan (244). A jakie dokładnie modele aut padały łupem złodziei? W pierwszej trójce są dwa modele tego samego producenta. Sprawdź w galerii.
Najczęściej kradzione auta w Polsce
Zdecydowanym liderem pod względem kradzieży samochodów w 2020 r. jest województwo mazowieckie (2699). Jednocześnie do aż 1801 z nich doszło w Warszawie, co stanowi 26 proc. wszystkich skradzionych aut w Polsce. Na kolejnych miejscach znalazły się województwa: wielkopolskie (756) i dolnośląskie (689).
Jak zwraca uwagę rankomat.pl, w pierwszym półroczu 2021 r. kierowcy zgłaszający do ubezpieczenia samochody w porównywarce rankomat.pl podawali, że zdecydowanie najczęściej używanym przez nich zabezpieczeniem antykradzieżowym jest immobilizer (69,3%). Na drugim miejscu znalazł się autoalarm (44,9%). Znacznie rzadziej właściciele aut korzystają z blokady skrzyni biegów (6,7%), a także monitoringu GPS (3,6%).
(źródło: rankomat.pl)
Pola w Mąkowarsku skąpane w rzepaku. Zobacz zdjęcia z drona
