Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Moc i ekologia pod maską

Kamil Pik
Letnia pogoda zachęca do weekendowych wypadów nad wodę, na piknik. Czy można połączyć taki wypad samochodem z troską o środowisko?

Letnia pogoda zachęca do weekendowych wypadów nad wodę, na piknik. Czy można połączyć taki wypad samochodem z troską o środowisko?


<!** Image 4 align=none alt="Image 215480" sub="Fot.: Kamil Pik">


Ford przekonuje, że jego samochody nie tylko cieszą kierowców, ale również pozwalają dbać o środowisko. Postanowiliśmy więc przekonać się, co oferują dwa modele amerykańskiego koncernu.

Auta przetestowała Aleksandra Rubczak-Grzegorzewska.

WYJĄTKOWA TECHNOLOGIA

Głównym znakiem rozpoznawczym najnowszych fordów staje się gama nowoczesnych silników ecoboost, które zdobyły nagrodę Engine of the Year 2012. Cóż to za technologia?

Nowa rodzina silników ma układ bezpośredniego wtrysku benzyny, turbodoładowanie oraz układ niezależnych zmiennych faz rozrządu dla obu wałków - rozwiązania zapewniające maksymalną efektywność procesów spalania i pracy całej jednostki. 

Nawet jeśli to wszystko brzmi dość skomplikowanie, to efekt dla użytkowników takiego silnika jest bardzo prosty. Rozwiązanie to umożliwia obniżenie zużycia paliwa i wartości emisji dwutlenku węgla nawet o 20 procent w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi o podobnej mocy.

<!** Image 5 align=none alt="Image 215480" sub="Fot.: Kamil Pik">

ZWINNE I DYNAMICZNE

Czy jednak ekologia nie wysuwa się tu na czoło kosztem dynamiki i mocy pojazdu? Wątpliwości te rozwiewa Aleksandra Rubczak-Grzegorzewska, która przetestowała forda fiestę i focusa. - Fiesta wyposażona była w silnik ecoboost o pojemności 1.0l. 

W tym niewielkim silniku konstruktorzy zmieścili moc 100 KM. Naprawdę nieźle, co czuje się podczas jazdy. Auto jest niezwykle dynamiczne jak na taką pojemność. W ruchu miejskim dodatkowym atutem jest jego zwrotność, nieduży promień skrętu i niewielkie rozmiary. 

Pozytywnie zaskoczył mnie fakt, że ten jednolitrowy silnik potrafi bardzo energicznie przyspieszać i wyprzedzać. Choć oczywiście nie możemy liczyć, że będzie to robił tak samo efektywnie jak mocniejsza jednostka w testowanym focusie.

Ford focus, drugie testowane auto, wyposażony był również w benzynowy silnik ecoboost, tyle że o pojemności 1.6l. Oddaje on nam do dyspozycji moc 150 KM. Model ten wyposażony jest w sześciobiegową manualną skrzynię biegów (w fieście 5 biegów).


ILE TO KOSZTUJE?

Na 5-drzwiową fiestę z silnikiem ecoboost 1.0l w wersji wyposażenia titanium trzeba zarezerwować 52 900 złotych. (najtańszy wariant z silnikiem 1.25 duratec 65 KM w wersji wyposażenia ambiente to koszt od 37 800 złotych).

Z kolei 5-drzwiowy focus 1.6 ecoboost w wersji titanium będzie nas kosztował 74 400 złotych.

Najtańszą jego wersję ambiente z silnikiem 1.6 duratec kupimy za 48 400 złotych.


- Przyspieszając tym modelem czułam drapieżny pazur drzemiącej pod maską mocy. Wzmagający się po wciśnięciu pedału gazu warkot silnika może być poezją dla fanów motoryzacji - opowiada Ola. - Duże wrażenie na mnie zrobiło również to, jak focus trzyma się drogi. 

Również przy szybszym pokonywaniu zakrętów nawet nie stwarzał obaw o u tratę przyczepności. Podsumowując zagadnienie fordowskich silników ecoboost, koniecznie trzeba zwrócić uwagę na zużycie paliwa. Jednostka jednolitrowa w fieście oferuje średnie zużycie w cyklu mieszanym na poziomie 4,5l. Silniejszy silnik z focusa powinien w tych samych okolicznościach zużyć 5.9 litra.

<!** Image 3 align=none alt="Image 215480" sub="Fot.: Kamil Pik">

UWODZĄCE SPOJRZENIE

Nowe fordy to jednak nie tylko wyjątkowe jednostki napędowe. To również stylistyka, która porwie niejednego kierowcę. - Pierwsze, co przykuło moją uwagę, gdy stanęłam oko w oko z dwoma fordami, to ich dynamiczna linia nadwozia sugerująca pewną dawkę sportowego charakteru pojazdów i kusząca stylistyka przodu. 

Lampy (biksenonowe reflektory ze spryskiwaczami) spoglądały na mnie niczym oczy obiecujące przygodę z dreszczykiem emocji - mówi nasza testerka. - Kilka ciepłych słów muszę również poświęcić dostępnej gamie kolorów lakieru. Ten o nazwie Candy Red jest tylko jednym z wielu dostępnych, ale nadaje autu wyjątkowy wdzięk.

- Po zajęciu miejsca za kierownicą doceniłam wygodę foteli zamontowanych w wersji titanium. Dużym plusem jest również stylistyka deski rozdzielczej z bardzo czytelnymi i świetnie podświetlonymi zegarami. Jedyny zgrzyt w tym miejscu to malutki ekran komputera pokładowego. Przy tej ilości miejsca na desce mógłby być większy - kontynuuje Ola. 

Oba fordy we wspomnianej wersji wyposażenia oferują również klimatyzację, skórzaną tapicerkę pieczołowite wykończenie wszystkich detali we wnętrzu. W większym focusie to rzecz oczekiwana, ale ilość miejsca pozytywnie zaskakuje w małej fieście. Również pasażer na tylnej kanapie może bowiem podróżować w komfortowych warunkach. 

- Testowane fordy mają również kilka dodatkowych smaczków. Do najciekawszych należy system Ford MyKey®. Jest to funkcja programowania i przypisywania do kluczyka ograniczenia maksymalnej prędkości i maksymalnej głośności systemu audio - mówi nasza rozmówczyni. - W samochodach znajdziemy również kamerę ułatwiającą parkowanie, która dostępna jest jednak jedynie w konfiguracji z systemem audio Sony lub nawigacji satelitarnej. Praktyczne jest również automatyczne po użyciu kluczyka składanie i rozkładanie lusterek bocznych. Dzięki temu na pewno nie ruszymy ze złożonymi.


Dealerze Forda w regionie

Oba modele fordów otrzymaliśmy do przetestowania dzięki uprzejmości kujawsko-pomorskich dealerów tej marki: Bieranowski sp. z o.o. w Bydgoszczy, Auto Styl sp. z o.o. we Włocławku i Inowrocławiu oraz Z&Z Auto Złomańczuk w Toruniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!