Kluczową inwestycją tramwajową dla miasta jest budowa linii z ronda Bernardyńskiego do Kujawskiego, poprowadzonej ulicą Kujawską. Drugi wielki projekt dotyczy torowiska w ciągu ulic Solskiego i Pięknej. Dopełnieniem tramwajowych inwestycji Bydgoszczy będzie przedłużenie torowiska z Perłowej, dzięki czemu uzyska się połączenie Toruńskiej z Fordońską.
[break]
Zastąpić dymiące autobusy
- Te trzy projekty przygotowujemy do nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020. Kolejnym krokiem będzie ich złożenie w Urzędzie Marszałkowskim, który decyduje o przyznaniu, bądź nie, dofinansowania ze środków unijnych. Szanse na to mamy bardzo duże - uważa Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora do spraw transportu Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Niedługi odcinek linii tramwajowej na Kujawskiej jest brakującym ogniwem, które umożliwi połączenie górnego tarasu ze Śródmieściem. Teraz tę trasę obsługuje jedynie linia tramwajowa nr 2, jednak jest ona bardzo okrężna, bo z ronda Kujawskiego na Perłową.
Ponadto pozwoli to ograniczyć transport autobusowy w Śródmieściu na rzecz mniej uciążliwego dla środowiska transportu tramwajowego.
Linia na Solskiego i Pięknej połączy z kolei górny taras z placem Poznańskim i dalej, z rondem Grunwaldzkim. Będzie to konkurencja dla obciążonych Jagiellońskiej i Focha.
Niskopodłogowo i wygodnie
Bardzo ważną inwestycją będzie przedłużenie linii z ulicy Perłowej, dzięki której będzie można tramwajem pojechać bezpośrednio z Toruńskiej na Fordońską.
Obecnie miasto realizuje największą inwestycję tramwajową w historii - budowę linii o długości 9,5 km z Bydgoszczy Wschód do Fordonu. Trasa ma być gotowa jesienią 2015 roku. Jej koszt wyniesie 293 mln zł.
- Jeśli udam nam się zrealizować wszystkie zakładane projekty, będziemy mogli powiedzieć, że sieć tramwajowa w Bydgoszczy jest kompletna - podkreśla Rafał Grzegorzewski.
Jak dodaje, do obsługi nowych tras miasto zamierza zakupić niskopodłogowe tramwaje nowej generacji.