Spis treści
Darmowe parkingi przy Biedronce i Lidlu. Wiele jest kontrowersji
To kolejny raz, kiedy wracamy do największych dyskontów w Polsce. Tym razem nie chodzi jednak o wojnę cenową Biedronki i Lidla, a o inny aspekt, który łączy te sieci. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zareagował na rosnącą liczbę skarg i reklamacji na darmowe parkingi przysklepowe. System ma być wadliwy, bo zasady są niejasne, a kary często nieadekwatne.
Stałam w kolejce do biletomatu, kiedy kontroler podszedł i zostawił mandat za moją szybą - skarży się Pani Karolina w rozmowie ze Strefą Biznesu.
Nasz parking jest podzielony. Parkowanie w jednej części wymaga pozostawienia bileciku za szybą, w drugiej już nie. Ja o tym wiem i się gubię, a co jeśli klienci Rossmanna nie widzą, że parkując przy Biedronce, muszą bilet zostawić w aucie? - zastanawia się Pan Michał, który także zgłasza nam wadliwość systemów parkingowych przy sklepach.
Do UOKiK tylko w 2023 roku trafiło 377 skarg na przysklepowe parkingi. Dotyczą one największych sieci dyskontów, Biedronki i Lidla, ale także wielu innych sieci sklepów, które korzystają z usług często tych samych firm. Najczęściej chodzi o bilety, które konieczne są do pobrania, mimo że parkingi przez nawet kilka godzin są darmowe. Dochodzi do wydarzeń bardzo kontrowersyjnych, jak w przypadku naszych Czytelników, ale znane są także sytuacje, gdy kontroler uznaje bilet włożony za szybę za nieczytelny i tylko na tej podstawie wypisuje mandat.
UOKiK przyjrzy się przysklepowym parkingom
Sama liczba skarg motywuje UOKiK do przyjrzenia się problemowi. Urząd sprawdzi, na ile jasno określone są zasady korzystania z przysklepowych parkingów. Zarządca może bowiem ustalić własne reguły, jednak zawsze powinny one być znane i precyzyjne określone. UOKiK może próbować zmusić sieci sklepów do zmiany polityki parkingowej. A narzędzi ma sporo. Są to m.in.:
- kary w wysokości do 2 mln zł wobec osób zarządzających
- nakaz zmiany formy informowania klientów o zasadach korzystania z parkingów
- nakaz całkowitej zmiany systemu związanego z parkingami przy sklepach
Mandaty na przysklepowych parkingach wahają się od 90 do 150 zł w zależności od rodzaju sieci i miasta. Zawiadomienie do UOKiK związane z praktykami nieuczciwej konkurencji można zgłaszać listownie lub drogą elektroniczną.