Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2017 z matematyki. Nawet jeśli nie wiesz jak, podejmij próbę rozwiązania zadania [ARKUSZE]

Anna Mizera-Nowicka
Anna Mizera-Nowicka
Matura 2017 z matematyki. Jakie zadania na maturze? [ARKUSZE + ROZWIĄZANIA znajdziecie na dziennikbaltycki.pl/matura2017/
Matura 2017 z matematyki. Jakie zadania na maturze? [ARKUSZE + ROZWIĄZANIA znajdziecie na dziennikbaltycki.pl/matura2017/ Przemyslaw Swiderski
Matura z matematyki 2017 na poziomie podstawowym odbędzie się w piątek, 5 maja o godzinie 9. Z kolei poziom rozszerzony zaplanowano na wtorek 9 maja. W naszym serwisie dziennikbaltycki.pl/matura2017/ znajdziecie zadania, arkusze i rozwiązania egzaminu maturalnego 2017 z matematyki.

Matura 2017 z matematyki. Poziom podstawowy

Kierownik redakcji przedmiotów ścisłych i edukacji wczesnoszkolnej z Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego przypomina, że w ubiegłym roku w zakresie podstawowym maturzyści najlepiej poradzili sobie z zadaniami z geometrii.

- Na ostatniej maturze najsłabiej wypadło rozumowanie i argumentacja. Poziom opanowania umiejętności z tego obszaru wynosił tylko 26 proc - wskazuje Agnieszka Szulc.

Na ten dział zwraca uwagę także nauczycielka matematyki z Zespołu Szkół Łączności w Gdańsku:

- Najtrudniejsze na poziomie podstawowym okazały się zadania sprawdzające piąty obszar wymagań ogólnych podstawy programowej - rozumowanie i argumentację. Były to zadania otwarte. W jednym z nich należało wykazać prawdziwość zależności dla ciągu, a w drugim uzasadnić własności figur geometrycznych. Abiturienci generalnie niechętnie przystępują do zadań typu „wykaż, uzasadnij”. Trudne także okazało się zadanie z rachunku prawdopodobieństwa.

W podobnym tonie wypowiada się Agnieszka Szulc: - Najtrudniejsze zadania to zadania na dowodzenie - zarówno w geometrii, jak i w algebrze. Poziom wykonania w wypadku tych zadań nie przekraczał 30 proc.

Ekspertka z GWO zwraca również uwagę, że standardowo maturzyści mają też kłopoty z zadaniami z rachunku prawdopodobieństwa i stereometrii. Abstrakcyjne bywają dla nich również logarytmy.

- Warto dokładnie przećwiczyć umiejętności z tych działów - podkreśla Agnieszka Szulc.

Matura 2017 z matematyki. Poziom rozszerzony

- W zakresie rozszerzonym najtrudniejsze dla zdających okazało się zadanie z zakresu geometrii na płaszczyźnie kartezjańskiej oraz zadanie dotyczące przeprowadzenia rozumowania z wykorzystaniem podobieństwa figur w planimetrii - mówi matematyczka z gdańskiego ZSŁ. - Zazwyczaj zdającym sprawiają problemy zadania wymagające myślenia na wielu płaszczyznach - zadania wieloetapowe.

Kierownik redakcji przedmiotów ścisłych w GWO wskazuje natomiast, że maturzyści najlepiej sobie radzą z zadaniami typowymi, wymagającymi zwykle stosowania wzorów. Jakich rad udziela zdającym w tym roku?

- By powtórzyć zagadnienia, które zwykle wypadają najsłabiej: rachunek prawdopodobieństwa i stereometrię.

Poza tym ostrzega, by nie bać się zadań na dowodzenie i podejmować próby zapisania choć częściowego uzasadnienia.

- Warto rozwiązać na próbę kilka arkuszy z ubiegłych lat z zegarkiem w ręku - wskazuje Szulc.

Terminarz matur 2017. Harmonogram egzaminów maturalnych [lista, terminy, godziny]

Matura 2017 z matematyki - PORADY

Nauczyciele podpowiadają też, aby strategię rozwiązywania arkusza dostosować do swoich możliwości i umiejętności. Każdy ma przecież swoje, wypracowane przez lata, sposoby na poradzenie sobie z różnymi typami zadań.

- Szczególnie w przypadku zadań zamkniętych są osoby preferujące otwieranie zadań, ale są też uczniowie, którzy eliminują błędne odpowiedzi poprzez założenia wynikające z zadania. W pewnych typach zadań niektórzy uczniowie sprawdzają poprawność odpowiedzi poprzez podstawianie - mówi nauczycielka matematyki z ZSŁ.

Poza tym matematyczka proponuje, by udzielać odpowiedzi na każde pytanie, nawet jeśli nie jest się przekonanym, czy to prawidłowe rozwiązanie. W przypadku zadań zamkniętych, abiturient ma bowiem szansę „ustrzelić” dobrą odpowiedź i dodatkowy punkt. W zadaniach otwartych można uzyskać punkty nawet za rozwiązanie określonego etapu. Nie trzeba więc mieć poprawnego ostatecznego wyniku, aby zyskać jakieś punkty.

Czasem warto jest też być kreatywnym. Używanie gotowych schematów matematycznych nie zawsze jest konieczne.

- Za wszystkie poprawne rozwiązania zdający otrzymują maksymalną liczbę punktów. Często rozwiązania niestandardowe pozwalają zaoszczędzić czas. Jednak decydując się na niestandardowe rozwiązania, trzeba być pewnym swojego toku rozumowania i umiejętnie go przedstawić - przypomina nauczycielka z ZSŁ.

Absolwenci szkół średnich, podchodząc do zadań z matematyki, muszą też uważnie czytać treści zadań. Wykonywać je zgodnie z poleceniem i na koniec weryfikować swoje wyniki.

Dobrze jest też kontrolować uciekające minuty
.

- Około połowy czasu przeznaczonego na egzamin potrzebujemy na rozwiązanie zadań otwartych, których ilościowo w arkuszu jest mniej niż zamkniętych - podpowiada matematyczka z gdańskiego technikum. - Warto też zostawić sobie kilka minut na sprawdzenie, czy rozwiązaliśmy wszystkie zadania, czy zostały przeniesione odpowiedzi, czy rozwiązania nie pozostały w brudnopisie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!