
Krok 4: zgromadź i złóż dokumenty
Właściciel lub zarządca samowoli składa w podanym terminie komplet dokumentów. Zawsze należy złożyć:
– oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
– geodezyjną inwentaryzację powykonawczą obiektu budowlanego,
– ekspertyzę techniczną, sporządzoną przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia budowlane, wskazującą, czy stan techniczny obiektu budowlanego nie stwarza zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz czy pozwala na bezpieczne użytkowanie obiektu budowlanego zgodne z dotychczasowym lub zamierzonym sposobem użytkowania.
Koszty przygotowania dokumentacji (w tym ekspertyzy) ponosi właściciel obiektu.

Krok 5: uzupełnij braki w dokumentacji
Urząd bada złożoną dokumentację. Jeśli wykryje braki, wyznacza właścicielowi obiektu termin na uzupełnienie dokumentów. Należy do bezwzględnie zrobić, ponieważ w przeciwnym razie legalizacja nie będzie możliwa.

Krok 6: poczekaj na decyzję urzędników
Jeśli złożona dokumentacja jest kompletna i poprawna, a z ekspertyzy technicznej wynika, że budynek nie stwarza zagrożenia dla ludzi, urzędnicy mają obowiązek wydać decyzję o legalizacji obiektu. Jeśli którykolwiek z tych warunków nie został spełniony, zostaje wydany nakaz rozbiórki samowoli budowlanej.

Krok 7: użytkuj obiekt
Otrzymanie decyzji o legalizacji obiektu jest równoznaczne ze zgodą na jego użytkowanie. Właściciel czy zarządca nie musi już uzyskiwać pozwolenia na użytkowanie – może normalnie korzystać z (już legalnego) budynku.