Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lampy z blachy zamiast stylowych latarni? To nam grozi na rondzie Bernardyńskim

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Społeczna Rada ds. Estetyki Bydgoszczy uważnie przygląda się zmianom na rondzie Bernardyńskim i Wałach Jagiellońskich.
Społeczna Rada ds. Estetyki Bydgoszczy uważnie przygląda się zmianom na rondzie Bernardyńskim i Wałach Jagiellońskich. Tomasz Czachorowski
Remont ulicy Kujawskiej idzie pełną parą, efekty prac widać coraz wyraźniej. Coraz wyraźniej widać też zaniepokojenie Społecznej Rady ds. Estetyki Bydgoszczy, która z troską zerka na to, co dzieje się na rondzie Bernardyńskim.

- Ostatnie spotkanie mieliśmy w poniedziałek, zajmowaliśmy się również kwestią zmian na rondzie Bernardyńskim – mówi Iwona Puzowska, członek rady.

To właśnie rondo Bernardyńskie czekają największe przeobrażenia. Dotąd urokliwy zakątek miasta, zarośnięty starymi drzewami, był zieloną wyspą przy jednym z najbardziej ruchliwych rond w mieście. Stoi przy nim zabytkowy kościół garnizonowy. W wyniku inwestycji na ul. Kujawskiej i konieczności poszerzenia ronda drzewa wycięto, a samo rondo i ruch na nim znalazły się niebezpiecznie blisko kościoła.

- Otoczenie kościoła budzi najwięcej naszych wątpliwości. Pojawiły się już płyty zabezpieczające, ale wyobrażamy sobie, że betonowe zabezpieczenia zostaną w jakiś sposób ukryte. Powinny być zasłonięte materiałem nawiązującym do stylu kościoła – uważa Iwona Puzowska. - Jeśli chodzi o zieleń na wnioski jest jeszcze zbyt wcześnie na wnioski. To pewne jednak, że będą nowe nasadzenia drzew, powstaną też klomby.

Co z tymi lampami?

W osłupienie członków rady wprawiły… słupy latarni. Te stanęły już w okolicach ronda. - Kilka lat temu proponowaliśmy, żeby detale jakie jak słupy oświetleniowe w centrum, miały w mieście jednakowy kolor i barwę. Uznaliśmy, że najlepszy będzie ciemny grafit. Ta zasada była cały czas respektowana. Wyłom stanowią trzony słupów latarni, które stanęły na Wałach Jagiellońskich po zakończeniu prac, to zwykła stal o innym kolorze. Dlaczego wybrano takie elementy? Prawdopodobnie dlatego, że są po prostu najtańsze. Gdy pytaliśmy Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej o latarnie powiedziano nam, że zostaną pomalowane, ale musi minąć trochę czasu. Być może chodzi o to, by miały charakterystyczny rdzawy kolor? Tymczasem przy rondzie Bernardyńskim postawiono takie same jak na wałach słupy pod latarnie, które przeczą wcześniej przyjętym zasadom. Ta sprawa musi zostać wyjaśniona – nie ma wątpliwości Iwona Puzowska.

Wyburzenia ręczne

Po drugiej stronie ronda intensywnie pracują ekipy wyburzające nieruchomości. Roboty przebiegają sprawnie, ale powoli. - Większość prac wykonywana jest ręcznie, bez użycia ciężkiego sprzętu, by nie naruszyć konstrukcji sąsiednich budynków – informuje ZDMiKP.

Rozbiórka potrwa do końca tygodnia. Gdy zostanie zakończona, oczom mieszkańców i przyjezdnych ukaże się niezbyt ciekawy widok na zaplecze kamienic, które dotąd nie było eksponowane. „Zaplecze” również wymaga remontu.

- Od strony placu Kościeleckich wybijany jest mur na tyłach budynku należącego do UKW. W planach jest tam droga dojazdowa do posesji - mówi Iwona Puzowska. - Wiem, że częściowo istnieje plan zagospodarowania tego terenu. Nad wszystkim czuwa członek rady, jednocześnie plastyk miejski Marek Iwiński. Niestety, nie wszystkie jego postulaty są brane pod uwagę.

Zmiany dla pieszych i kierowców

W związku z wyburzeniami przy Zbożowym Rynku 4 zamknięto przejście przebiegające nieopodal nieruchomości. - Ruch pieszych będzie musiał odbywać się tylko przez plac Kościeleckich. Dodatkowo wykonawca robót ma obowiązek doświetlić wszystkie przejścia dla pieszych na terenie budowy - informuje ZDMiKP.

Jezdnia pod budynkiem przygotowanym do wyburzenia została już zamknięta. - Odcinek Wałów Jagiellońskich został zwężony od zakładu karnego w stronę ronda Bernardyńskiego. Pojazdy poruszają się dwukierunkowo jedną jezdnią. Kierowcy poruszający w kierunku Błonia mogą zjechać na drugą jezdnię (ul. Wały Jagiellońskie) dopiero na wysokości parkingu, po wykonanym w pasie rozdziału przejeździe. Dodatkowo wprowadzony został ruch jednokierunkowy na ul. Sierocej od ul. Lenartowicza do ul. Traugutta – informuje ZDMiKP.

Ratusz podkreśla, że „rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zakończoną już przebudową węzła Szarych Szeregów pochłonie około 370 milionów złotych.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera