Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej. Umowa tylko na rok - Polregio rozczarowane postawą marszałka

OPRAC.:
Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Pociągów na kujawsko-pomorskich trasach będzie mniej w nowym rozkładzie jazdy (zdjęcie poglądowe).
Pociągów na kujawsko-pomorskich trasach będzie mniej w nowym rozkładzie jazdy (zdjęcie poglądowe). Mariusz Kapała
Polregio będzie nadal jeździć w województwie kujawsko-pomorskim. 12 grudnia podpisano umowę. Tylko na rok, z potężnymi ograniczeniami w kursowaniu pociągów.

Zobacz wideo: Otwarcie ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy dla tramwajów.

- Polregio od 13 grudnia będzie nadal jeździć w województwie kujawsko-pomorskim. Niestety, na skutek znacznych cięć w zamówieniu dokonanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego nowa, zaledwie roczna umowa na wykonanie przewozów kolejowych w regionie na kwotę 52,2 mln zł, wystarczy do obsługi zaledwie nieco ponad 2,2 mln pociągokilometrów, o 1,3 mln pockm mniej niż w latach ubiegłych - brzmi komunikat przewoźnika.

Marszałek w swoim komunikacie podaje z kolei, że "pomimo znaczącego wzrostu stawek dopłaty do pociagokilometra na liniach zelektryfikowanych sięgających 100 procent (na liniach niezelektryfikowanych wzrost był niewielki) oraz ograniczonych możliwościach finansowych samorządu województwa, udało się w zakresie połączeń kolejowych zapewnić podstawowe potrzeby podróżnych w naszym województwie".

- A na relacji Bydgoszcz - Grudziądz wprowadziliśmy sześć nowych połączeń bezpośrednich między tymi miastami. Jeszcze raz chciałbym zapewnić ze wszędzie tam gdzie zostaną zredukowane połączenia zorganizujemy autobusową komunikację zastępczą. Zapraszamy do korzystania z publicznego transportu kolejowego - pisze Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko – pomorskiego.

Kolej chce wieloletniego porozumienia

Negocjacje musiały być trudne, bo z ich rezultatów nikt zadowolony nie jest. Polregio wprost daje o tym znać.

– Do ostatniej chwili liczyliśmy, że Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego opamięta się i nie narazi mieszkańców na wykluczenie komunikacyjne, odcinając ich od dojazdu do pracy, szpitala czy specjalistycznej przychodni w większym mieście, a w niedalekiej perspektywie również uczelni, szkoły czy rodziny. Niestety, stało się inaczej. 14 innych Marszałków nie miało wątpliwości i postawiło na kolej. Z większością podpisaliśmy nawet 10-letnie umowy na realizację przewozów kolejowych, co pozwala planować modernizację i zakup taboru, zwiększenie liczby połączeń czy otwarcie nowych tras. W tym kontekście jako przewoźnik jesteśmy głęboko rozczarowani postawą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Liczymy, że nie skaże mieszkańców województwa kujawsko-pomorskie na trwałe wykluczenie komunikacyjne, a ta umowa jest wstępem do wieloletniej w 2021 r., kiedy to Marszałek przywróci pełną pracą przewozową – mówi Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO.

To Cię może też zainteresować

Ostre cięcia połączeń

– Decyzja Marszałka oznacza ostre cięcie połączeń kolejowych. Zaoferowana po bardzo długich negocjacjach kwota pokrywa koszty do obsługi jedynie 2,2 mln pockm, chociaż Marszałek jeszcze w kwietniu zamówił rozkład na dotychczasowym poziomie, czyli ok. 3,5 mln pockm. Misją POLREGIO jest zapewnienie dostępu do bezpiecznego i niedrogiego transportu wszystkim mieszkańcom Polski, a nie tylko tym mieszkającym w dobrze skomunikowanych miejscach. Jako przewoźnik skutecznie walczymy ze zjawiskiem wykluczenia transportowego, które według szacunków dotyka 14 mln Polaków. To jednak nierówna walka i możemy w niej zajść tak daleko, na ile pozwolą nam samorządy, bo do kolejowych przewozów regionalnych trzeba z definicji dopłacać i tak jest w całej Europie, a nie tylko Polsce. Dla mieszkańców wielu miasteczek czy wsi pociąg to często jedyna szansa na naukę czy podjęcie zatrudnienia, a możliwość pracy zwłaszcza teraz, w czasie pandemii, ma przecież kluczowe znaczenie. Nadal chcemy jak najwięcej i jak najczęściej jeździć, ale Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego skutecznie nam to uniemożliwia – podkreśla Martyniuk.

Linie komunikacyjne obsługiwane przez Polregio

Przewozy objęte umową będą realizowane na niżej wymienionych liniach komunikacyjnych i odcinkach linii kolejowych:

  • Linia nr 18 KUTNO - PIŁA GŁÓWNA – odcinek od granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem łódzkim do stacji Wyrzysk Osiek
  • Linia nr 131 CHORZÓW BATORY - TCZEW – odcinek od stacji Inowrocław do granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem pomorskim
  • Linia nr 353 POZNAŃ WSCHÓD - SKANDAWA – odcinek od granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem wielkopolskim do granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem warmińsko-mazurskim

Umowa podpisana w ostatniej chwili

Umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego jest piętnastą wieloletnią umową zawartą przez POLREGIO w tym roku. Wcześniej przewoźnik podpisał kontrakty z Województwem Podlaskim, Dolnośląskim, Pomorskim, Wielkopolskim, Małopolskim, Łódzkim, Warmińsko-Mazurskim, Zachodniopomorskim, Podkarpackim, Lubelskim, Lubuskim, Opolskim, Świętokrzyskim a w 2019 roku – z Województwem Śląskim. W celu zapewnienia kontynuacji przewozów, samorządy powinny podpisać umowy PSC (ang. Public Service Contract) najpóźniej do 12 grudnia 2020 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo