Przechowywanie rachunków i dokumentów to z reguły prosta sprawa. Większość z nas posiada szufladę lub szafkę gdzie trzyma dokumenty zapłaty czy stare PIT. I nie jest problemem dokładnie kolejnych aż do czasu kiedy nasza szuflada przestanie mieścić kolejne. Wtedy potrzebujemy porządków. Jak się za to zabrać? Które dokumenty wyrzucić, a które nadal musimy trzymać? Sprawdzamy dla Was jakich rachunków już możemy się pozbyć.
- Przeczytaj: Takich dokumentów nie można wyrzucać. Lepiej zawsze je trzymać w domu
Jakich dokumentów nie wyrzucać?
Są dokumenty, które powinny być z nami przez całe nasze życie. Do nich zaliczają się między innymi:
- świadectwa szkolne, dyplomy,
- polisy ubezpieczeniowe,
- świadectwa pracy,
- książeczki ubezpieczeniowe,
- dokumenty dotyczące przydziału mieszkania spółdzielczego,
- akty urodzenia czy małżeństwa.
Te ważne "papiery" powinny być przechowywane przez cały czas, ponieważ mogą być potrzebne w różnych momentach naszego życia, a niektóre z nich mogą być trudne do odzyskania lub będziemy musieli za to dodatkowo zapłacić.
Jak wyrzucać dokumenty?
Przed wyrzuceniem dokumentów musimy pamiętać o bezpieczeństwie. Rachunki i dokumenty zawierają różnego rodzaju wrażliwe dane, jak imię, nazwisko, adres, numer PESEL, numer dowodu czy numer rachunku bankowego. Dlatego dokumenty przed wyrzuceniem powinniśmy zniszczyć w niszczarce lub pociąć czy podrzeć. Nieodpowiednie zutylizowanie dokumentów może prowadzić do poważnych problemów, w tym do kradzieży tożsamości.
Po jakim czasie można się pozbyć starych rachunków?
Po ilu latach możemy wyrzucać stare rachunki? Okazuje się, ze jest to usankcjonowane w przepisach prawa, chodzi o przedawnienie. Zobaczcie w galerii poniżej sprawdźcie jakie dokumenty i rachunki możemy już wyrzucić a jakie musimy nadal przechowywać:
