https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kiedy należy wyrzucić stare rachunki? Zobacz, po ilu latach można dopiero zrobić porządki

Justyna Trawczyńska
Opracowanie:
Przechowywanie dokumentów może spędzić sen z powiek. To zwykle szuflada w której luzem rzucamy "papiery" i zmawiamy sobie ze zrobimy tam porządek. Kiedy już musimy posprzątać warto wyrzucić rachunki i dokumenty, których już nie potrzebujemy. Po jakim czasie możemy wyrzucić rachunki i dokumenty? Sprawdźcie na kolejnych zdjęciach >>>
Przechowywanie dokumentów może spędzić sen z powiek. To zwykle szuflada w której luzem rzucamy "papiery" i zmawiamy sobie ze zrobimy tam porządek. Kiedy już musimy posprzątać warto wyrzucić rachunki i dokumenty, których już nie potrzebujemy. Po jakim czasie możemy wyrzucić rachunki i dokumenty? Sprawdźcie na kolejnych zdjęciach >>> pixabay/zdjęcie ilustracyjne
Dokumenty przechowywane w domu możemy podzielić na takie niemające "terminu przydatności" i takie które przestają mieć moc prawną. Jak zatem rozpoznać te które możemy już wyrzucić? Nie jest to takie proste, bo dla poszczególnych dokumentów czy rachunków termin przedawnienia jest różny. Sprawdzamy, które dokumenty możemy już bezpiecznie wyrzucić.

Przechowywanie rachunków i dokumentów to z reguły prosta sprawa. Większość z nas posiada szufladę lub szafkę gdzie trzyma dokumenty zapłaty czy stare PIT. I nie jest problemem dokładnie kolejnych aż do czasu kiedy nasza szuflada przestanie mieścić kolejne. Wtedy potrzebujemy porządków. Jak się za to zabrać? Które dokumenty wyrzucić, a które nadal musimy trzymać? Sprawdzamy dla Was jakich rachunków już możemy się pozbyć.

Jakich dokumentów nie wyrzucać?

Są dokumenty, które powinny być z nami przez całe nasze życie. Do nich zaliczają się między innymi:

  • świadectwa szkolne, dyplomy,
  • polisy ubezpieczeniowe,
  • świadectwa pracy,
  • książeczki ubezpieczeniowe,
  • dokumenty dotyczące przydziału mieszkania spółdzielczego,
  • akty urodzenia czy małżeństwa.

Te ważne "papiery" powinny być przechowywane przez cały czas, ponieważ mogą być potrzebne w różnych momentach naszego życia, a niektóre z nich mogą być trudne do odzyskania lub będziemy musieli za to dodatkowo zapłacić.

Jak wyrzucać dokumenty?

Przed wyrzuceniem dokumentów musimy pamiętać o bezpieczeństwie. Rachunki i dokumenty zawierają różnego rodzaju wrażliwe dane, jak imię, nazwisko, adres, numer PESEL, numer dowodu czy numer rachunku bankowego. Dlatego dokumenty przed wyrzuceniem powinniśmy zniszczyć w niszczarce lub pociąć czy podrzeć. Nieodpowiednie zutylizowanie dokumentów może prowadzić do poważnych problemów, w tym do kradzieży tożsamości.

Po jakim czasie można się pozbyć starych rachunków?

Po ilu latach możemy wyrzucać stare rachunki? Okazuje się, ze jest to usankcjonowane w przepisach prawa, chodzi o przedawnienie. Zobaczcie w galerii poniżej sprawdźcie jakie dokumenty i rachunki możemy już wyrzucić a jakie musimy nadal przechowywać:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski