Prace rewitalizacyjne dworców towarzyszą budowie połączeń aglomeracyjnych BiT City.
[break]
Bydgoszcz Błonie
- Projekt tego węzła jest gotowy - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. - Na nowej pętli będzie można przesiąść się do autobusu lub pociągu. Powstaną także miejsca parkingowe dla kierowców i rowerzystów.
W ramach inwestycji planowana jest m.in. przebudowa ul. Madalińskiego - na odcinku od ul. Stawowej do projektowanej pętli. Wzdłuż jezdni powstanie chodnik z drogą rowerową, prowadzące do pętli autobusowej i dalej do peronów stacji oraz kładki dla pieszych.
W rejonie węzła zaprojektowano dwa miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych i 18 dla osobówek oraz 12 stojaków rowerowych.
Parking samochodowy i rowerowy są elementem, który ma ułatwić mieszkańcom dostęp do komunikacji miejskiej i kolejowej. Szkoda tylko, że będzie tak niewielki.
Podstawowym punktem nowego węzła będzie przystanek kolejowy. Projekt zakłada budowę dwóch peronów wraz z przejściem dla pieszych górą, nad torami. Istniejąca kładka nad torami zapewni pieszym i rowerzystom możliwość bezpiecznego dojścia na perony kolejowe oraz przejście na drugą stronę torów.
Przetarg na wykonanie prac budowlanych zostanie rozpisany jeszcze w pierwszym kwartale, a zakończenie robót planowane jest na koniec listopada br.
Bydgoszcz Leśna
Jeszcze w tym roku rozpocznie się przebudowa węzła kolejowo-autobusowego Bydgoszcz Leśna. Projekt zakłada prace przy peronach, pętli autobusowej, układzie drogowym, a po rozbiórce obecnie funkcjonującego dworca i dyżurki MZK - budowę nowego obiektu dla pasażerów.
Na osiedlu Leśnym powstaną m.in. dwa perony z przejściem podziemnym i dwie windy. Umożliwi to podróżnym bezpieczne dojście do peronu nr 1 oraz przejście na drugą stronę torów, w kierunku Lasu Gdańskiego.
Projektowany nowy dworzec będzie parterowym budynkiem z przylegającym do jego północno–zachodniego narożnika zadaszeniem, łączącym go z zejściem do tunelu dla pieszych. Wejście główne do budynku zaprojektowano od strony ul. Modrzewiowej. W sąsiedztwie dworca powstanie wieża z zegarem.
W części drogowej inwestycja zakłada m.in.: przebudowę nawierzchni jezdni. Na skrzyżowaniu ul. Sułkowskiego i Modrzewiowiej powstanie rondo. Przy tej ostatniej ulicy wybudowane zostaną dwie zatoki autobusowe.
Przetarg na prace zostanie rozpisany w pierwszym kwartale, a zakończenie robót planowane jest na koniec listopada br.
Bydgoszcz Bielawy
Budowę tego węzła podzielono na dwa etapy realizacyjne. W ramach pierwszego zaplanowano rozbiórkę istniejących peronów, ich wyposażenia i dojść oraz budowę w ich miejscu nowych, jednokrawędziowych peronów. Do nich dobudowane zostaną odcinki chodników.
Dalsza rozbudowa węzła będzie możliwa dopiero wraz z przebudową ul. Kamiennej. Aktualnie powstaje wielowariantowa koncepcja rozbudowy Trasy W-Z. Opracowanie będzie gotowe na początku 2016 roku. Później przyjdzie czas na budowę stacji Bielawy.