[break]
Mijający rok był bardzo dobry dla polskich lotnisk. Najszybciej rozwijał się podwarszawski port w Modlinie. A Bydgoszcz?
Rok 2015 jest jednym z najlepszych w historii naszego lotniska. Praktycznie wszystkie miesiące kończyły się sporymi wzrostami w porównaniu do analogicznych okresów w roku ubiegłym.
Największy odnotowaliśmy w czerwcu odprawiając 40 tysięcy pasażerów, czyli o 65 procent więcej niż rok wcześniej.
Czy Port Lotniczy Bydgoszcz zakończył już proces zmiany (aktualizacji) certyfikatu?
Tak, jest pierwszy w Polsce, który ma certyfikat wydany według przepisów unijnych. Certyfikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego potwierdza wypełnienie wszystkich unijnych wymogów i regulacji.
Najważniejsze wydarzenie w 2015 to...
Uruchomienie przez Lufthansę lotów do Frankfurtu. Warto zaznaczyć, że jeszcze w tym samym roku ten prestiżowy przewoźnik podjął decyzję o zwiększeniu częstotliwości połączeń z Bydgoszczy do jednego z największych portów przesiadkowych do pięciu razy tygodniowo. Było to spowodowane coraz większym zainteresowaniem pasażerów. Ale nie bez znaczenia były także starania portu. Zainwestowaliśmy w nowoczesną infrastrukturę oraz podwyższanie jakości obsługi pasażerów.
Bydgoskie lotnisko rozwinęło także połączenia czarterowe.
Tak. Jeśli chodzi o czartery, udało nam się utrzymać wynik zeszłoroczny. W minionym sezonie z wakacyjnych wylotów skorzystało prawie 26 tysięcy pasażerów. Oferta dotyczyła: Antalyi, Burgas, Dubrownika, Heraklionu, Kos, Rodos, Zakynthos.
Największą popularnością cieszyła się grecka wyspa Rodos, na którą udało się ponad 5500 podróżnych.
Jakie plany dotyczące połączeń czarterowych ma port na kolejne miesiące?
Pasażerowie będą mieli do dyspozycji osiem destynacji: Antalya, Burgas, Dubrownik, Enfidha, Heraklion, Kos, Rodos oraz Zakynthos.
Wspomniał Pan o inwestowaniu w infrastrukturę lotniska. Jakie prace wykonano w 2015 roku?
Bardzo wiele, między innymi: remont odwodnienia drogi startowej, remont dróg kołowania oraz dróg technicznych, remont płyt postojowych, zakup sprzętu handlingowego, wozu bojowego dla Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej oraz specjalnego pojazdu do transportu osób niepełnosprawnych na pokład samolotu. To, co mogli zauważyć w ostatnim czasie pasażerowie korzystający z portu, to oddany do użytku w grudniu nowoczesny system informacji o lotach. Instalacja nowego systemu informacji wizualnej w porcie pozwala na szybkie przekazywanie pasażerom aktualnych komunikatów oraz znacząco poprawia ich widoczność. Informacje są teraz wyświetlane na 26 monitorach LCD o przekątnej 40 cali, które są zlokalizowane w halach przylotów, sali odlotów, jak również w holu głównym terminala. Są na nich przekazywane komunikaty o przylotach i odlotach, statusie odprawy, numerach rejsów, nazwach przewoźników oraz inne ważne komunikaty dla pasażerów.
Ile to kosztowało?
Wartość wszystkich inwestycji przekroczyła 142,7 miliona złotych.
W przyszłym roku będzie kontynuowana rozbudowa terminala pasażerskiego. Czy w planach PLB jest coś jeszcze?
Oczywiście. Rozpoczniemy drugi etap przebudowy terminala. Wiąże się to z zaadaptowaniem powierzchni ok. 750 metrów kwadratowych na potrzeby pasażerów wylatujących. Zostaną tu zlokalizowane nowe sklepy, punkty usługowe i punkty gastronomiczne. Odlatujący pasażerowie będą mieli do dyspozycji m.in. kioski z prasą, sklepy z towarami wolnocłowymi, a turyści będą mogli kupić regionalne pamiątki. Na pierwszym piętrze powstanie również wygodna restauracja z panoramicznym widokiem na płytę lotniska, oraz specjalnie zaprojektowany lotniczy plac zabaw dla dzieci. Zakończenie przebudowy planowane jest przed rozpoczęciem letniego sezonu wylotów z portu. Poza tym w pierwszym kwartale na naszym lotnisku firma GrafProm Aviation rozpocznie szkolenie pilotów.
Co będzie najważniejsze dla dalszego rozwoju bydgoskiego lotniska w 2016 roku?
Negocjacje z przewoźnikami lotniczymi. Liczymy na pomyślne zakończenie rozmów, które sprawią, że rok 2016 będzie dla lotniska rokiem wyjątkowo udanym.
