https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak nie stracić na okazji

uokik, dnr
W sklepach rozpoczęły się letnie wyprzedaże. O 30, 50, a nawet 70 proc. taniej można kupić ubrania, buty czy sprzęt RTV. Dla wielu z nas taki upust jest propozycją nie do odrzucenia.

W sklepach rozpoczęły się letnie wyprzedaże. O 30, 50, a nawet 70 proc. taniej można kupić ubrania, buty czy sprzęt RTV. Dla wielu z nas taki upust jest propozycją nie do odrzucenia.

<!** Image 2 align=right alt="Image 124638" sub="Jeśli kupiony przez nas produkt szybko przestanie nam się podobać, jego zwrot zależy od dobrej woli sprzedawcy Fot. Paweł Wiśniewski">Z badań wynika, że 31 proc. z nas regularnie śledzi oferty promocyjne (ARC, 2008 rok), chętnie wydajemy też pieniądze na towar przeceniony. Jak wiele osób już przekonało się na własnej skórze - nie zawsze jednak taki zakup oznacza oszczędności. Żeby tego uniknąć, sprawdźmy wcześniej, czy dana oferta rzeczywiście jest dla nas najkorzystniejsza. W tym celu porównajmy oferty innych sklepów: może się okazać, że dany produkt w innym sklepie będzie kosztować mniej. Co więcej, czasem zdarza się, że cena towarów oferowanych w trakcie promocji bądź wyprzedaży jest w rzeczywoistości taka sama, jak przed rozpoczęciem akcji, a bywa nawet, że jest wyższa. Są to sztuczki bardzo chętnie stosowane przez specjalistów od marketingu. Pamiętajmy, że nikt nam nie zrobi prezentu, jeśli sam na tym nie skorzysta.

Warto pamiętać

Po pierwsze - reklamacja. Jeżeli produkt kupiony na wyprzedaży posiada wady, mamy prawo go reklamować. Reklamację składamy na piśmie u sprzedawcy. Możemy to zrobić w ciągu dwóch lat od zakupu, jednak nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady. Jeżeli przekroczymy ten termin, stracimy przysługujące nam uprawnienia. Przypomnieć należy, że jeżeli przyczyną obniżenia ceny jest wada produktu, o której wiedzieliśmy podczas zakupu, nie możemy go z tego powodu reklamować. Składając reklamację możemy w pierwszej kolejności żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Zwrotu pieniędzy możemy domagać się w przypadku, kiedy sprzedawca nie jest w stanie naprawić ani wymienić produktu lub takie działania wymagają nadzwyczajnych kosztów. Pamiętajmy, żeby zachować paragon, który jest potwierdzeniem zakupu. Powinniśmy go otrzymać bez względu na to, czy kupujemy w supermarkecie czy na bazarze.

<!** reklama>Po drugie - gwarancja. Podobnie jak niezgodność towaru z umową - umożliwia ona konsumentowi dochodzenie roszczeń w przypadku, gdy nabyta rzecz okazała się wadliwa. Gwarancja jest jednak dobrowolna - przedsiębiorca może jej udzielić, ale nie musi. Jej udzielenie nie może pociągać za sobą konieczności uiszczenia opłaty. Ponadto gwarancja nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień do reklamacji towaru niezgodnego z umową.

Po trzecie - zwroty i wymiany towaru pełnowartościowego. Jeśli kupiony na wyprzedaży produkt nie ma wad, a jedynie - po namyśle - stwierdzamy, że nam się po prostu nie podoba, to tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie go z powrotem i zwróci nam pieniądze. Przedsiębiorcy coraz częściej na to pozwalają. Zanim kupimy produkt, dowiedzmy w jakim terminie możemu go ewentualnie zwrócić. Takie same zasady obowiązują w przypadku wymiany towarów.

Metka zobowiązuje

Po czwarte - cena. Tłok panujący w sklepach oraz pośpiech powodują, że kupujemy nieuważnie, nie zwracając uwagi na cenę. Zdarza się, że dopiero przy kasie dowiadujemy się, że za produkt musimy ostatecznie zapłacić więcej. Pamiętajmy, że cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym, mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.

Po piąte - pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy bezpłatnie od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Znajdziemy ich w całej Polsce w urzędach miasta lub starostwach powiatowych. W przypadku zakupów za granicą pomoże Europejskie Centrum Konsumenckie www.konsument.gov.pl.(uokik, dnr)

Warto wiedzieć

  • Powiatowy rzecznik konsumentów w Bydgoszczy, ul. Konarskiego 1/3, tel.: (052) 583 54 16.
  • Pełna lista rzeczników wraz z ich adresami jest dostępna na stronie internetowej UOKiK www.uokik.gov.pl
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski