Okazuje się, że kryzys wywołany pandemią koronawirusa nie doprowadził do ograniczenia globalizacji.
Tak wynika z raportu DHL Global Connectedness Index, który rzuca nowe spojrzenie na wpływ pandemii na globalizację. DHL i NYU Stern School of Business badają i analizują od 10 lat międzynarodowe przepływy handlu, kapitału, informacji i ludzi.
Globalny handel odporny na kryzys
Z raportu wynika, że globalizacja wychodzi z kryzysu – jest silniejsza i odporniejsza niż wielu się spodziewało. Handel towarami odbił się w połowie 2020 r., a do końca roku przekroczył poziomy sprzed pandemii (o 5%). Na początku 2021 r. globalny wolumen handlu ustanowił nowe rekordy, a prognozy wskazują, że wzrost handlu (zarówno towarów, jak i usług) przekroczy PKB w 2021 i 2022 r.
– Wiele osób obawiało się, że globalny kryzys zagrozi postępowi globalizacji. Po 1,5 roku pandemii możemy zapewnić: pandemia nie spowodowała upadku globalizacji. Po początkowych spadkach w 2020 r. DHL Global Connectedness Index w tym roku ponownie rośnie – mówi Tomasz Buraś, prezes zarządu DHL Express Polska. – Handel stanowił zarówno koło ratunkowe jak i zamachowe dla rozwoju krajów na całym świecie. DHL Express odegrał kluczową rolę, tworząc warunki dla rozwoju, począwszy od dystrybucji szczepionek, a skończywszy na możliwości wzrostu dla handlu elektronicznego.
Wzrosty rekordowe
Gwałtowny wzrost handlu międzynarodowego od połowy 2020 r. przekroczył prognozy, mimo że asortyment towarów w handlu zmienił się bardziej niż zwykle. Handel towarami używanymi do walki z pandemią gwałtownie wzrósł (maseczki ochronne +480%, produkty farmaceutyczne +10%), podczas gdy handel wieloma innymi kategoriami znacznie zmalał (odzież i części samochodowe po 14%, mineralne surowce energetyczne 31%, części samolotowe i kosmiczne 36%).
Z powodu pandemii najbardziej ucierpiała migracja. W 2020 r. podróże międzynarodowe spadły o 73%, a w pierwszych sześciu miesiącach 2021 o ponad 80%. Od połowy br. widać oznaki ożywienia, jednak pełen powrót do poziomów sprzed pandemii nastąpi bardzo szybko.
Silna pozycja rynku azjatyckiego
Globalne przepływy handlowe i ożywienie gospodarcze stwarzają możliwości wzrostu w regionie Azji i Pacyfiku. Prognozuje się, że eksport i import towarów w Azji w 2021 r. wzrosną odpowiednio do 14,7% i 9,4% powyżej poziomu z 2019 r.
Globalizacja to domena bogatych i rozwiniętych krajów
Najbiedniejsze kraje świata wciąż są mniej uprzywilejowane, jeśli chodzi o ożywienie globalizacji. Nawet gdy światowy handel ustanawiał nowe rekordy na początku 2021 r., kraje o najniższych dochodach na mieszkańca nadal handlowały mniej niż w 2019 r. Podobnie bezpośrednie inwestycje zagraniczne w krajach o niskich dochodach spadły w tym samym okresie, a silnie wzrosły w krajach o średnich i wysokich dochodach. Niepokoi to, że najbiedniejsze kraje świata wciąż pozostają odcięte.
