
Badanie ARC Rynek i Opinia wykonane na zlecenie Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor oraz BIK pokazuje, że grudniowe święta, choć kosztowne, są bliższe sercom Polaków niż Wielkanoc.
Lubi je 76 proc. dorosłych Polaków, 12 procent nie lubi, a kolejnym 12 procentom są one obojętne. Wielkanoc w tym samym badaniu zdobyła 62 proc. sympatyków, 18 proc. niechętnych i 20 proc. obojętnych. Najmniej entuzjazmu Wigilia wzbudza wśród singli.

Co wpływa na pozytywny stosunek do świąt?
Dla emocji jakie towarzyszą świętom Bożego Narodzenia nie ma większego znaczenia płeć, wiek czy też wykształcenie, ani też miejsce zamieszkania, ma natomiast sytuacja rodzinna.
Wśród osób, które nie posiadają dzieci, Boże Narodzenie lubi jedynie 71 proc. respondentów. Jeszcze bardziej krytycznie niż osoby bezdzietne podchodzą do Bożego Narodzenia single.

Posiadający dzieci lubią bardziej święta, mimo że wydają na przygotowania o ponad jedną czwartą więcej niż bezdzietni. Polacy zapytani jakie kwoty wydają na zorganizowanie świąt wskazali przedziały od 250 zł do ponad 1000 zł. Średnio polska rodzina wydaje 819 zł.

Jednak gdy przeciętna zadeklarowana kwota na świąteczne przygotowania osób bezdzietnych wynosi 708 zł, w domach gdzie są potomkowie jest to 901 zł.
Tam gdzie dzieci jest co najmniej trójka, kwota ta jest jeszcze wyższa i wynosi 984 zł. Na wysokość wydatków przekłada się też miejsce zamieszkani - najwięcej na przygotowania świąteczne wydaje się w Polsce Centralnej - 1038 zł, najmniej na wschodzie kraju – 644 zł.