O zmianach idących za nową ustawą i o perspektywach szkolnictwa wyższego opowiada prof. Kazimierz Marciniak, rektor Wyższej Szkoły Gospodarki.
<!** Image 2 align=none alt="Image 179960" sub="- Uczelnie czekają zmiany związane przede wszystkim z nowelizacją ustawy o szkolnictwie wyższym - mówi prof. Marciniak Fot.: Dariusz Bloch">
Zaczyna się czas zmian dla szkół wyższych. Jakich konkretnie?
Uczelnie czekają zmiany związane przede wszystkim z nowelizacją ustawy o szkolnictwie wyższym, ale także z niżem demograficznym, trudną sytuacją na rynku pracy, zarysowującym się międzynarodowym kryzysem finansowym. Zmiany wynikające z nowelizacji ustawy to wprowadzenie KRK, czyli Krajowych Ram Kwalifikacji, które zapewniają przejrzystość nabywanych kwalifikacji i ich uznawalność międzynarodową, zwiększają autonomię programową uczelni opierając ją na efektach kształcenia. Ponadto nowelizacja wprowadza zmiany w systemie stypendialnym. Pojawiły się nowe stypendia przyznawane studentom przez rektora za osiągnięcia naukowe, artystyczne i sportowe. Warto pamiętać, że nowelizacja dotyczy także ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, zmieniając dość radykalnie procedury uzyskiwania stopni i tytułów naukowych przez nauczycieli akademickich. Jeżeli weźmie się pod uwagę to, że w poprzednim roku akademickim wprowadzono sześć ustaw w zakresie organizacji i finansowania badań naukowych, to zmiany w zakresie kształcenia i nauki są ogromne, żeby nie powiedzieć rewolucyjne.
Jakie mają one znaczenie dla uczelni niepublicznych?
Nowelizacja ustawy daje uczelniom niepublicznym większą swobodę w kształtowaniu i realizacji swojej misji. Niemniej jednak stanowi trudne wyzwanie zarówno dla uczelni niepublicznych jak również publicznych. Mogą im sprostać uczelnie o solidnych podstawach swojego funkcjonowania, w tym posiadające własną ustabilizowaną kadrę, sprawne metody zarządzania, zdywersyfikowane źródła finansowania, szeroką współpracę z otoczeniem społecznym i gospodarczym, wysoki poziom umiędzynarodowienia. Duże szanse daje zwłaszcza możliwość tworzenia oferty edukacyjnej, uwzględniającej oczekiwania studentów związanych z ich pozycją na rynku pracy. Uczelnie zobowiązane zostały do konsultacji programów z pracodawcami i do monitorowania losów swoich absolwentów. Przykład dotychczasowego działania WSG pokazuje, jak istotne są relacje uczelni z przedsiębiorstwami, instytucjami kultury i otoczeniem społecznym. Jesteśmy więc przygotowani na wprowadzanie zmian, które przewiduje ustawa.
<!** reklama>
Uczelnie publiczne proponują coraz szerszy wachlarz kierunków studiów - bezpłatnych - zwiększając tym konkurencyjność...
Sprawa ta dotyczy nierównych warunków konkurowania z uczelniami publicznymi w zakresie studiów stacjonarnych. Uczelnie polskie, zarówno publiczne jak i niepubliczne, muszą przygotować się do funkcjonowania na międzynarodowym rynku edukacyjnym. O polskiego studenta zabiegają nie tylko uczelnie polskie, ale coraz częściej także zagraniczne. Z drugiej strony, musimy się nastawić, zwłaszcza w obliczu niżu demograficznego, na pozyskiwanie studentów z zagranicy. Wedle statystyk jesteśmy najchętniej wybieraną bydgoską uczelnią przez obcokrajowców. W WSG studiuje już obecnie prawie 200 studentów z zagranicy, w tym z krajów starej UE. W ramach podpisanych umów z uczelniami zagranicznymi w liczbie prawie 40, nasi studenci jak i wykładowcy biorą udział w wymianie międzynarodowej. Nauczyciele akademiccy jako „visiting proffesors” realizują zajęcia w wielu uniwersytetach europejskich, m. in. niemieckich (Heilbronn, Frankfurt), angielskich (Wolverhamton) czy hiszpańskich (Navarra). Tak więc uczelnia przygotowana jest do konkurowania nie tylko z uczelniami bydgoskimi, ale także z uczelniami zagranicznymi.
W świetle konkurencji uczelnie stawiają na innowacyjność. Jak jest w Waszym przypadku?
W każdej sferze działania poszukujemy innowacyjnych rozwiązań, które zapewniają nam zdolności adaptowania się do zmieniającego się dynamicznie rynku edukacyjnego. Innowacyjność to podstawowe narzędzie utrzymania konkurencyjności uczelni. Na uwagę w tym zakresie zasługują nowe formy i metody kształcenia, np. b-learning. Do WSG przyjeżdżają od kilku lat z wielu krajów Europy studenci wraz z opiekunami, by zmierzyć się podczas Międzynarodowej Gry w Przedsiębiorstwo. Gra okazała się znakomitą metodą kształtowania umiejętności i postaw z zakresu przedsiębiorczości. Ponadto jest znakomitą metodą, skłaniającą studenta do pełnego zaangażowania się w proces dydaktyczny. Dzięki temu osiągnęliśmy prawdziwy sukces w zakresie promowania idei przedsiębiorczości. Trzeba dodać, że finalistami szczebla międzynarodowego nie są tylko studenci „ekonomii” czy studenci „zarządzania”, ale też socjolodzy i kulturoznawcy. Innowacyjność WSG objawia się także w realizowanych projektach międzynarodowych, w tym InLab realizowany z University of Applied Science w Helsinkach. Efektem realizacji projektu będą dwa laboratoria w naszym regionie, oparte na fińskich wzorcach wprowadzania studenta w działalność badawczo-rozwojową. Przejawem innowacyjności są także działania związane z rewitalizacją terenów zdegradowanych, podjęte przez Pracownię Projektów Rewitalizacyjnych WSG, która zaangażowała się, między innymi, w rewitalizację Wyspy Młyńskiej.
