Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do Gdańska dojedziemy pociągiem w dwie godziny

Michał Sitarek
Remont torów pomiędzy Bydgoszczą a Gdańskiem jest już na półmetku. Następne kolejowe inwestycje przed nami.

Remont torów pomiędzy Bydgoszczą a Gdańskiem jest już na półmetku. Następne kolejowe inwestycje przed nami.

Firma odpowiedzialna za remont pierwszego toru pomiędzy Bydgoszczą a Tczewem powoli kończy prace. Przeniosła swoją tymczasowe zaplecze w rejon ul. Zygmunta Augusta. Na torach stoi kilkanaście maszyn do modernizacji torów.

Na półmetku

- Wykonawca wydzierżawił ten plac, ponieważ w rejonie Bydgoszczy prowadzi jeszcze kilka prac wykończeniowych i prawdopodobnie zakłada realizację kolejnych kontraktów w regionie - wyjaśnia zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy, Zbigniew Waszewski. - Do zrobienia została jeszcze jedna sygnalizacja na przejeździe pomiędzy Terespolem i Laskowicami oraz wymiana torowiska w rejonie peronów 3a i 4a w Bydgoszczy.

Wkrótce rozpocznie się remont drugiego toru od strony Tczewa. W tej chwili obowiązuje na nim wiele ograniczeń prędkości, najczęściej do 80 km/h. Ma ona po remoncie zostać podwyższona do 100-120 km/h. Te prace powinny zakończyć się do maja.

<!** reklama>

- Czas przejazdu z Bydgoszczy do Gdańska już skrócił się w przypadku pociągów pośpiesznych prawie o półtorej godziny i może być jeszcze krótszy - wyjaśnia dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, Marek Ostrowski. - W tej chwili wiele prac toczy się między Tczewem a Gdynią, gdzie dostępny jest na długim odcinku jeden tor. Ta trasa ma być również przejezdna na Euro, ale przypuszczam, że część prac wykończeniowych będzie toczyła się także później. W przypadku naszych składów ogranicza nas tabor, przystosowany do poruszania się z maksymalną prędkością do 100-110km/h.

- Na lata 2012-13 planowana jest natomiast modernizacja trasy Bydgoszcz - Toruń. W regionie na remont może załapać się także linia łącząca Inowrocław z Toruniem i Jabłonowem Pomorskim. W tej chwili opracowywana jest dokumentacja, niezbędna do rozpoczęcia prac - dodaje Zbigniew Waszewski.

W 30 minut do Torunia

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe już w grudniu rozpisała przetarg na modernizację linii Bydgoszcz - Toruń. - O remont tych torów - bez których trudno poważnie myśleć o szybkiej kolei metropolitalnej będącej podstawą BiT City - zabiegaliśmy cztery lata, prowadząc rozmowy w ministerstwach i w Komisji Europejskiej - mówi marszałek województwa Piotr Całbecki. - W sierpniu te starania osiągnęły skutek i mogliśmy ogłosić, że jest decyzja, by PKP PLK w możliwie najkrótszym czasie, za pieniądze z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” niezbędny remont przeprowadziła. Rewitalizacja powinna umożliwić rozwijanie na tej trasie prędkości do 120 kilometrów na godzinę, co oznacza, że podróż pociągiem między Bydgoszczą a Toruniem skróci się z godziny do około 30 minut.

Ekipy remontowe powinny rozpocząć roboty w najbliższych miesiącach, a ich spodziewane zakończenie to październik 2013. Koszt inwestycji wyniesie 203,5 mln złotych. Niezależnie od tego, realizowana jest w ramach BiT City budowa tunelu w Solcu Kujawskim połączona z remontem peronów.

Trwające prace na linii do Gdańska powodują zmiany w rozkładach. Część składów wyjeżdża nawet 22 minuty przed czasem lub odjeżdża pół godziny później.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!