Transformacja polskiego rynku samochodowego w kierunku elektromobilności przebiega wolniej, niż na zachodzie Europy – ocenia prezes Ford Polska Attila Szabó.
Ford realizuje swój plan transformacji w kierunku elektromobilności - do 2030 r. 100 proc. gamy samochodów osobowych tej marki w Europie będzie w pełni elektryczna , a do 2035 r. na wiodących rynkach osiągnie ona neutralność węglową w całym łańcuchu produkcyjnym i logistycznym. Już teraz ma w pełni zelektryfikowaną gamę samochodów dostawczych w postaci pięciu modeli elektrycznych i hybrydowych plug-in, a także dziewięć osobowych samochodów elektrycznych i hybryd plug-in.
W Polsce rynek elektromobilności rośnie – w 2024 r. zarejestrowano o 13 proc. więcej hybryd plug-in niż rok wcześniej –jednak nie tak szybko jak na zachodzie Europy. - Prędkość tej transformacji jest różna na poszczególnych rynkach w Europie i w różnych regionach świata. Muszę powiedzieć, że w Polsce ta transformacja postępuje zdecydowanie wolniej, niż na wszystkich innych rynkach w Europie – mówi w rozmowie ze „Strefą Biznesu” Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.
Ford Polska po raz kolejny był partnerem motoryzacyjnym Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbył się w dniach 23-25 kwietnia w Katowicach. Podczas tegorocznej edycji swoją premierę miał tam Ford Ranger w wersji hybrydowej plug-in (PHEV). To pierwszy pickup z takim układem napędowym w Europie.
- To nasza nowość w kategorii pickupów, ponieważ nie było wcześniej żadnego elektrycznego pickupa w Europie. Ranger jest liderem rynku w Europie, a także w Polsce. Prawie połowa rynku w segmencie pickupów to Ranger. Uznaliśmy, że w pełni elektryczny pickup na tym etapie to prawdopodobnie byłoby rozwiązanie zbyt daleko idące na rynku europejskim, dlatego opracowaliśmy hybrydę typu plug-in. Dzięki temu nie musisz iść na żadne kompromisy w zakresie możliwości holowania. To było bardzo ważne, ponieważ jeśli włożysz do pojazdu dużą baterię, to twój ładunek będzie bardzo mały, a twoja zdolność holowania będzie również mniejsza, ale ten pojazd jest bardzo wydajny z tej perspektywy. To nadal pojazd o wysokiej wydajności – mówi Attila Szabó.
Najnowszy model marki to elektryczna Puma Gen-E, kompaktowy elektryczny SUV. Parametry tego modelu to 168 KM mocy, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8 sekund i zasięg miejski do 523 km. Wyróżnia go praktyczność – Giga Box o pojemności 145 litrów zwiększa przestrzeń bagażową do 566 litrów, co jest niespotykane w segmencie kompaktowych SUV-ów, a nawet większych samochodów .
W pierwszym kwartale 2025 r. sprzedaż osobowych samochodów elektrycznych Forda wzrosła kilkukrotnie względem analogicznego okresu 2024 r. Puma Gen-E wpisuje się w ten trend, oferując zaawansowane technologie, jak system SYNC 4 z 12-calowym ekranem dotykowym czy asystent parkowania, przy jednoczesnym zachowaniu atrakcyjnej ceny – od 106 900 zł z maksymalnym dofinansowaniem w programie „NaszEauto”. Zużycie energii tego samochodu to tylko 9,4 kWh/100 km.
W ocenie prezesa Szabo program dopłat powinien obejmować również samochody dostawcze. - Naszym zdaniem jest o wiele ważniejsze, aby najpierw rozwijać elektromobilność w sektorze komercyjnym. Myślę, że polski rząd powinien to zrozumieć. W Polsce jest system dopłat do samochodów osobowych, które potencjalnie mogą stać przy biurze, czy w domu, tymczasem pojazdy użytkowe są cały czas na drodze. Moim zdaniem, jeśli chcesz zrobić coś naprawdę ekologicznego, najpierw rozwijasz elektromobilność w segmencie pojazdów użytkowych – przekonuje.
Ford od lat jest jednym z liderów rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony w Polsce, po pierwszym kwartale 2025 roku przewodząc temu zestawieniu. Marka od kilkunastu lat jest liderem samochodów dostawczych w całej Europie. Jako jedyna na rynku oferujemy pełną gamę samochodów dostawczych ze zelektryfikowanymi napędami – od najmniejszego Transita Couriera (dostępnego także w wersji elektrycznej, przez Transita Connecta (także jako hybryda plug-in), Transita Customa (PHEV i EV) i Transita (także jako BEV), aż do pickupa Rangera.
W 2023 i 2024 roku E-Transit był najlepiej sprzedającym się elektrycznym samochodem dostawczym w Polsce. Przedstawiciele koncernu zwracają uwagę na niskie koszty jego eksploatacji – nawet o 40 proc. niższe w porównaniu do spalinowych odpowiedników.
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego za I kwartał 2025 r. Ford jest najlepiej sprzedającą się marką pojazdów użytkowych w Polsce.

Portfolio pojazdów użytkowych Forda obejmuje:
Ford Transit – dostępny w wersji spalinowej i elektrycznej;
Ford Transit Custom – warianty spalinowe i elektryczne, w sumie ponad 50 konfiguracji;
Ford Transit Connect – dostępny w wersji spalinowej i hybrydowej typu plug-in;
Ford Transit Courier – dostępny w wersji spalinowej i elektrycznej;
Ford Ranger – dostępny w wersji spalinowej i hybrydowej typu plug-in, w 10 wariantach wyposażenia.