https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Co chcą nam powiedzieć tablice Inteligentnych Systemów Transportowych?

Sławomir Bobbe
Tablice ITS - choć miały wyjaśnić wiele drogowych kwestii - dla części kierowców są prawdziwą czarną magią.

Dziś tłumaczymy, jakie informacje są wyświetlane na tablicach i co wartościowego można z nich wyczytać.
[break]
Czytanie tablicy zacząć należy od dużej białej kropki. Wskazuje ona bowiem miejsce, w którym znajduje się patrzący na tablicę. Następna niezwykle istotna rzecz - nazwy ulic i przede wszystkim - ich kolory.
Zielony oznacza, że na trasie nie ma większych przeszkód, a ruch odbywa się płynnie i szybko. Widząc zielony kolor na swojej trasie kierowca nie musi obawiać się, że stanie w korku albo trafi na inne niespodziewane przeszkody.

Kolor pomarańczowy powinien wzbudzić czujność kierowców. Ten sugeruje, że na drodze zaczyna robić się tłoczno. Pomarańczowy pojawia się przed godzinami szczytu, albo jest reakcją na jakieś wydarzenia na drodze, na przykład, gdy dojdzie do jakiegoś wypadku i trzeba zamknąć część jezdni albo zepsute auto blokuje ruch.
Kolor czerwony to jasny sygnał, że zamiast jechać, będziemy wkrótce stać w korku. I to stać długo.
W tym momencie kierowca podjąć musi strategiczną decyzję. Czy dalej jedzie wcześniej założoną trasą i ryzykuje utknięcie w korku, czy zmienia plany.

Decyzję ułatwić mają cyfry, które wyświetlają się obok nazw odcinków ulic. To nic innego jak czas, który trzeba przeznaczyć na pokonanie wskazanej trasy. W ten sposób można obliczyć, czy mały objazd nie opłaci się bardziej niż stanie w korku. Przy obliczeniach warto wziąć pod uwagę, że system zna dozwolone prędkości w tych miejscach.
By łatwiej było się zorientować na tablicy, oprócz nazw ulic podane są również nazwy najbliższych węzłów drogowych. Warto wiedzieć, że na tablicach znajduje się schemat głównych ulic miasta, niewielkie lokalne uliczki, które nie są istotne dla ruchu kołowego, nie są na mapkach uwzględniane.

Wyniki prezentowane na tablicach wiernie oddają sytuację na bydgoskich drogach, bo są aktualizowane co trzy minuty. W całym mieście ustawiono 32 takie podpowiadacze.
Kierowcy powinni też zwrócić uwagę na inne tablice, działające w ramach ITS, zwłaszcza, gdy chcą zostawić auto w centrum.
- To 26 elektronicznych tablic informacji parkingowej, na których wyświetlane są dane o zapełnieniu miejsc parkingowych w Śródmieściu - wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy. - Głównym zadaniem podsystemu jest informowanie o dostępności miejsc parkingowych i to z dużym wyprzedzeniem. Każda z tablic zawiera trzy panele z informacją o trzech różnych obszarach parkingowych. Obecnie wyświetlane są komunikaty: zapełnienie małe, zapełnienie średnie lub zapełnienie duże. Tablice parkingowe wyświetlają informacje m.in. na podstawie danych z parkomatów, a także danych o liczbie wykupionych abonamentów w strefie płatnego parkowania - wyjaśnia rzecznik.

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
mieszkaniec
Ciesze sie ze mamy te tablice bo dla ludzi mieszkajacych tu od lat i znajacych topografie naszego miasta rozszyfrowanie tych raptem 4 przelotowek na osi W-Z i 4 na osi N-S to zaden problem. Do roboty i nauczccie sie z mapy naszego miasta drodzy Bydgoszczanie. Trasy N-S to sa Jana Pawla II, ciag Oginskiego- Trasa Uniwersytecka, Bernardynska- Kujawska oraz Grunwaldzka- Kruszwicka- Szubinska. Trasy W-Z to sa- ciagi ulic Altyleryjska-Kamienna, Focha- Jagiellonska- Fordonska, Waly Jagiellonskie- Torunska oraz ciag Piekna- Solskiego- Wojska Polskiego. Zobaczccie znamy je wszyscy...mniejszych ulic nie pokazuja.
z
zuzaaaaa
nic dziwnego że mężczyźni nie rozróżniają kolorów bo przecież znają i rozpoznają tylko 3... ładny, brzydki i ...ujowy ;)
M
Marudziciel
Nie widzę dużej różnicy, na tym zdjęciu przynajmniej (nie wiem jak na żywo to wygląda), pomiędzy kolorem czerwonym a pomarańczowym. Za to oczyma wyobraźni widzę aż nazbyt wyraźnie jak podczas jazdy będzie ten system pomocny kierowcom... Wyświetlacze na przystankach oceniam pozytywnie (jeśli będą tam zamieszczane komunikaty niezwłocznie po wystąpieniu utrudnień/opóźnień, a nie tak jak do tej pory z dużym opóźnieniem) ale te tablice informujące o przepustowości ulic są bublem. A jak rzecznik drogowców znowu powie, że tylko w Bydgoszczy krytykujemy ten system inne miasta nas za ten system chwalą, to spokojnie odpowiem: też mogę pochwalić system ubezpieczeń zdrowotnych USA, socjal Korei Północnej albo Monarchię absolutną panującą w Brunei. Bo fajnie to dla mnie może na papierze się prezentować. A ponieważ powyższe mnie bezpośrednio nie dotyczą, to nie znam ich wad, niedociągnięć i nie wiem jak działają w praktyce. Więc nie chwalę ani (o zgrozo!) nie krytykuję zapalczywie czegoś, czego dobrze nie znam.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski