Zobacz wideo: Dyskonty, supermarkety, hipermarkety - czym się różnią?
- U nas mówi się, że będą zwolnienia około 50 kierowców - mówi nasz informator z MZK. - Ma to być związane z ograniczeniem kursowania linii autobusowych, bo ruszają tramwaje miedzy innymi na ulicy Kujawskiej - mówi nasz informator.
Andrzej Arndt Forum Związków Zawodowych w MZK przyznaje, że rozmowy wciąż się toczą. Mówi:- Plan ekonomiczy, który nam przedstawiano, oznacza obcięcie linii autobusowych o 4 procent w porównaniu z obecnym rokiem. To są przy milionach kilometrów, które w roku pokonują autobusy naprawdę duże odległości. Linie mają naprawdę duże przebiegi, teraz one zostaną wydłużone. Rozmawiamy z ludźmi, niektórzy już maja ubezpieczenia, mogą przejść na emerytury. W każdym razie rozmowy trwają
Jeszcze w tym roku planowane jest uruchomienie torowiska wzdłuż rozbudowywanej ul. Kujawskiej. Za kilka lat natomiast powstanie nowa przeprawa mostowa nad Brdą w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego. Obie inwestycje zmienią dotychczasowy układ komunikacyjny w mieście.
Od 18 września do 9 października zapraszamy do konsultacji społecznych wstępnej koncepcji nowego układu linii tramwajowych i autobusowych w Bydgoszczy.
Nieoficjalnie wiemy, że teoretyczne ograniczenie kursowania autobusów ma bać związane z uruchomieniem linii tramwajowej nas Kujawskiej.
- Planujemy że w roku 2021 zakres pracy przewozowej tramwajowej wzrośnie w stosunku do roku 2020 o ok. 0,5 procent, natomiast zakres pracy przewozowej autobusowej spadnie w stosunku do oku 2020 o ok. 1,8 procenta. Pamiętajmy, ze są to założenia, a ostateczny zakres pracy przewozowej ustalony zostanie na podstawie trwających jeszcze konsultacji - informuje Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej
Wstępna koncepcja nowego układu linii tramwajowych i autobusowych zakłada skrócenie czasu podróży pomiędzy poszczególnymi osiedlami, szybsze połączenia z Centrum i Fordonem dla mieszkańców Górnego Tarasu (Szwederowo, Wzgórze Wolności) przy ekologicznym transporcie. Jednocześnie kwota nakładów na komunikację zbiorową nie ulegnie zmniejszeniu.
Zwiększony zostanie udział procentowy ekologicznego transportu tramwajowego. Najwięcej zmian w rejonie osiedli Wzgórze Wolności, Wyżyny, Glinki i Kapuściska czyli tzw. górnego tarasu oraz poprawę obsługi intensywnie zabudowywanych terenów inwestycyjnych .
- Powstaną nowe bezpośrednie połączenia, a wiele podróży zajmie mniej czasu niż do tej pory. Jesteśmy otwarci na wszelkie zmiany, które w ramach posiadanego budżetu mogą jeszcze bardziej poprawić funkcjonowanie komunikacji publicznej. Na budowę nowoczesnego i przyjaznego dla mieszkańców transportu publicznego w ostatnich latach zabezpieczyliśmy około pół miliarda złotych - podkreśla wiceprezydent Bydgoszczy, Mirosław Kozłowicz.
Tramwajem w każdym kierunku
Nową trasą tramwajową wzdłuż ulicy Kujawskiej i Wojska Polskiego kursować mają 3 linie. Zapewnią one mieszkańcom tych osiedli możliwość swobodnego podróżowania niemal w każdym kierunku miasta i szybszy dojazd do Centrum :
• Dworca Głównego (linia nr 9 z pętli Glinki),
• Lasu Gdańskiego (linia nr 11 z pętli Kapuściska),
• Bielaw (linia nr 2)
• Fordonu (linia nr 2).
Tak jak do tej pory, bez zmian z Kapuścisk do Dworca Głównego przez Dworzec Autobusowy (PKS) kursować ma linia tramwajowa nr 8, a w kierunku Fordonu podążać mają też tramwaje linii nr 7. Ich trasa skróci się po wybudowaniu nowego mostu wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego. Z Glinek dotychczasową trasą przez Dworzec Autobusowy (PKS) w kierunku Bielaw kursować ma linia nr 4.
Zmiany w liniach autobusowych
Duże zmiany dotyczy mają też połączeń autobusowych. Linia nr 79 przejedzie w drodze z pętli Rycerska na pętle Glinki przez nowy odcinek trasy Uniwersyteckiej. Linia nr 53 kursować będzie z Błonia na Łukasiewicza ulicą Ujejskiego i wybranymi kursami obsłuży ulicę Cmentarną. Linia 61 z Osowej Góry zostanie przekierowana od ronda Kujawskiego do pl. Kościeleckich. W ten sposób powstanie bezpośrednie połączenie północnej części Szwederowa z centrum.
Nowe dowozowe linie 84 i 85 zapewnią lepszą obsługę terenów inwestycyjnych m.in. Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego oraz centrów logistycznych ulokowanych wzdłuż ul. Chemicznej. Zaplanowano też szereg mniejszych korekt pozwalających na synchronizację wielu linii kursujących tymi samymi odcinkami ulic.
