W rankingu uczelni akademickich na pozycje 51-60 awansował Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, który w 2014 roku został sklasyfikowany na miejscach 61-70. Z kolei Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - tak jak przed rokiem - zajął miejsca 61-70.
[break]
- Ten wynik nas nie satysfakcjonuje, bo chcielibyśmy znaleźć się w pierwszej dziesiątce - mówi dr Mieczysław Karol Naparty, rzecznik UTP. - Jesteśmy uczelnią regionalną, ale dostrzeganą na mapie Polski i to cieszy. Dostosowujemy profil kształcenia do zapotrzebowania pracodawców. Kładziemy nacisk na współpracę z gospodarką. Chcemy, aby absolwent naszej uczelni miał dobrą markę - podkreśla rzecznik UTP. Dodajmy, że wśród uczelni technicznych UTP zajął 17 miejsce ex aequo z Politechniką Białostocką i Politechnika Koszalińską.
W rankingu niepublicznych uczelni magisterskich najwyżej z regionu, bo na 30 miejscu została sklasyfikowana Wyższa Szkoła Bankowa (41 lokata w 2014 roku). Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy w porównaniu z ubiegłym rokiem awansowała z 48 na 34 miejsce, a Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa z pozycji 61-70 „wskoczyła” na miejsca 51-60. W rankingu uczelni medycznych 11 (ostatnie)miejsce przypadło, tak jak w poprzednich dwóch latach, Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy.
- Ranking może być drogowskazem dla uczelni - podkreśla prof. dr hab. Michał Kleiber, szef kapituły rankingu. - W ten sposób podpowiadamy im, w którą stronę należałoby się profilować, jakie aspekty działalności rozwinąć, jakie wyznaczyć priorytety - dodaje.
Już po raz szesnasty Fundacja Edukacyjna „Perspektywy” ogłosiła wyniki Rankingu szkół wyższych. W tym roku oceniono 87 uczelni akademickich, 70 magisterskich uczelni niepublicznych, 30 państwowych wyższych szkół zawodowych oraz 43 kierunki studiów. Pod uwagę brano: prestiż, innowacyjność, potencjał naukowy, efektywność naukową, warunki kształcenia oraz umiędzynarodowienie. Na każde z tych kryterium składały się też szczegółowe parametry.
W rankingu uczelni akademickich uwzględniono szkoły, które miały minimum dwa roczniki absolwentów i wzięły udział w badaniach ankietowych. Sto punktów oznaczało najlepszy wynik w ramach danego kryterium. Pozostałe wyniki były wartościami względnymi, odniesionymi do najlepszego wyniku w danym kryterium.