Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoscy szóstoklasiści mają problem z analizą, kreatywnością i wyciąganiem wniosków

Małgorzata Pieczyńska
Małgorzata Pieczyńska
W SP nr 2 w Bydgoszczy do ostatniego  w historii sprawdzianu przystąpiło w tym roku 41 szóstoklasistów.
W SP nr 2 w Bydgoszczy do ostatniego w historii sprawdzianu przystąpiło w tym roku 41 szóstoklasistów. Filip Kowalkowski
Wczoraj szóstoklasiści poznali wstępne wyniki sprawdzianu, który pisali 5 kwietnia. Na tle kraju uczniowie z województwa kujawsko-pomorskiego uzyskali słabsze rezultaty. Najwięcej problemów mieli z interpretacją wiersza oraz geometrią przestrzenną.

[break]
Zgodnie z zapowiedziami Anny Zalewskiej, minister edukacji, tegoroczni szóstoklasiści byli ostatnim rocznikiem, który przystąpił do sprawdzianu. Od roku szkolnego 2014/2015 odbywał się on w nowej formule i składał z dwóch części. Pierwsza obejmowała język polski i matematykę, w tym wykorzystanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym. Na drugą składał się test z języka obcego nowożytnego. Przystąpienie do sprawdzianu było warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.

Gorzej na tle kraju

W tym roku w naszym województwie pisało go blisko 19 tys. uczniów, z tego w samej Bydgoszczy 2687 osób. Wczoraj Centralna Komisja Egzaminacyjna podała wstępne wyniki. Niestety, podobnie jak w ubiegłym roku, porównanie średnich krajowych ze średnimi w regionie wypada dla nas niekorzystnie.

PRZECZYTAJ:Egzamin szóstoklasistów [DZIEŃ DOBRY]

- Wynik uczniów z Kujawsko-Pomorskiego wyniósł 60 procent i jest o trzy punkty procentowe gorszy od tego w kraju- mówi Irena Łaguna, dyrektorka OKE w Gdańsku. - Porównywać go można tylko z ubiegłym rokiem, kiedy to egzamin po raz pierwszy pisany był w nowej formule. Wówczas uczniowie z województwa kujawsko-pomorskiego uzyskali 64 procent, a średnia krajowa wyniosła 67 proc., czyli podobnie.

W tym roku w pierwszej części nasi uczniowie osiągnęli średnio 69 procent maksymalnej liczby punktów z języka polskiego (w kraju 71 proc.).

Radzą sobie z tym, czego uczyli się na lekcjach, ale gdy trzeba wykazać się kreatywnością to jest już kłopot. - Jolanta Metkowska

Gorzej wypadła matematyka - 51 proc. (w kraju 54 proc.). W drugiej części z języka obcego nowożytnego większość wybrała angielski. Tu średnie wynoszą 68 proc. w województwie i 71 proc. w kraju.

Słabe i mocne strony

Co sprawiło uczniom najwięcej kłopotów na sprawdzianie?

- Na języku polskim był problem z zadaniami sprawdzającymi umiejętności z zakresu analizy i interpretacji wiersza - mówi Irena Łaguna. - Zdający najlepiej poradzili sobie z wyszukiwaniem w tekście informacji wyrażonych wprost lub pośrednio. Bez problemu identyfikowali wypowiedź jako tekst informacyjny. Z matematyki trudności sprawiły im zadania z geometrii przestrzennej oraz te z odczytywaniem informacji z diagramu i ich interpretowaniem. Za to wykazali się umiejętnością wykonywania obliczeń praktycznych, które wymagały działań na liczbach wymiernych. Obliczenia zegarowe, wyznaczanie temperatury, czy opisywanie rzeczywistych sytuacji za pomocą wyrażeń algebraicznych nie okazały się dla nich trudne. W przypadku języka angielskiego, który wybrała większość na sprawdzianie, mieli problem ze zrozumieniem tekstów pisanych. Najlepiej natomiast poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających znajomość środków językowych.

Wynik sprawdzianu nie są zaskoczeniem dla Jolanty Metkowskiej, dyrektor Wydziału Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.

Wciąż te same błędy

- Niestety, co roku te same rzeczy sprawiają kłopot uczniom - twierdzi Jolanta Metkowska. - Wciąż mają problem z analitycznym myśleniem i wyciąganiem wniosków. Radzą sobie z tym, czego uczyli się na lekcjach, a gdy muszą wykazać się kreatywnością, to jest kłopot. Wyniki sprawdzianu pokazują też, że nadal jesteśmy w tym samym miejscu. Dostęp do wiedzy jest większy, szkoły są lepiej wyposażone, np. w tablice interaktywne, ale my, dorośli, nie potrafimy znaleźć sposobu na innowacyjność w swobodnym kreowaniu rzeczywistości przez ucznia. Te wyniki dowodzą też, że w edukacji nie da się błyskawicznie zdiagnozować przyczyn, zmienić form i metod nauczania. Na pewno potrzeba łączenia wielu dziedzin wiedzy, by szkoła nie była oderwana od życia. Może odejście od sprawdzianu to dobre rozwiązanie, bo nauka pod testy to nie była dobra droga.

Zaświadczenia o wynikach szóstoklasiści otrzymają wraz ze świadectwami - 24 czerwca, czyli w dniu zakończenia roku szkolnego. - Szczegółowe wyniki dotyczące bydgoskich szkół powinny być znane na początku czerwca - mówi Magdalena Buschmann z Wydziału Edukacji i Sportu Urzędu Miasta Bydgoszczy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!