Przebudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy

Budowa S5 w Kujawsko-Pomorskiem
Budowa drogi ekspresowej S5, o łącznej długości 128 kilometrów, została podzielona na siedem odcinków realizacyjnych, z których pięć zostało już oddanych do ruchu. Na 10-kilometrowym odcinku Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ trwają prace wykończeniowe. Zaawansowanie rzeczowe na koniec czerwca sięga 98 proc., a do końca wakacji planowane jest zdjęcie ograniczeń prędkości do 80 km/h na trasie głównej.
Prace we wszystkich branżach trwają na dwóch ostatnich odcinkach S5: Nowe Marzy - Świecie Południe oraz Świecie Południe - Bydgoszcz Północ. Otwarcie obu odcinków planowane jest na drugą połowę sierpnia br.
S5 Nowe Marzy - Świecie Południe (Dworzysko)
Odcinek Nowe Marzy - Świecie Południe (Dworzysko) o długości 23,3 km realizowany jest przez firmę Budimex. Zaawansowanie prac na koniec czerwca 2022 r. wyniosło 89 proc. Cały odcinek powstaje w śladzie dotychczasowej DK5.
Po zmianach na przełomie czerwca i lipca na 7-kilometrowym odcinku z Nowych Marz do Sartowic kierowcy mogą korzystać z obu jezdni w przekroju 2x2. Ta sama sytuacja jest na odcinku z Przechowa (węzeł Świecie Zachód) do Dworzyska (węzeł Świecie Południe).
Na odcinku Sartowice - Przechowo kierowcy poruszają się jedną jezdnią, po jednym pasie w obie strony. Wykonawca obecnie wykonuje montaż barier i ekranów akustycznych. W bezpośrednim sąsiedztwie trasy głównej umacniane są skarpy, a na węźle Świecie Zachód trwa budowa rond na łącznikach.
GDDKiA informuje, że wartość prac (kontynuacja po poprzednim wykonawcy) na tym odcinku wyniosła 566 786 116, 60 zł.
S5 Świecie Południe (Dworzysko) - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo)
Wykonawcą odcinka Świecie Południe - Bydgoszcz Północ jest konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Budowa drogi ekspresowej S5 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ odbywa się w głównej mierze po starej DK5. Wyjątkiem jest odcinek omijający Aleję Dębową w Borównie.
Na koniec czerwca 2022 r. zaawansowanie rzeczowe prac wyniosło niespełna 83 proc., a planowane otwarcie odcinka Świecie Południe - Bydgoszcz Północ to sierpień 2022 r. Droga połączy obwodnicę Świecia z węzłem Bydgoszcz Północ, który stanowi północny kraniec obwodnicy Bydgoszczy.
W ostatnim czasie wykonawca prowadził prace m.in. przy umacnianiu skarp, budowie Miejsc Obsługi Podróżnych w Grucznie, Obwodu Utrzymania Drogi w Zbrachlinie czy montażu ekranów akustycznych. Wartość prac (kontynuacja po poprzednim wykonawcy) na tym odcinku wyniosła 583 377 261,00 zł.
Droga ekspresowa S5 połączy Wrocław, Poznań i Bydgoszcz z autostradą A1 w Nowych Marzach. Łączny koszt inwestycji to ok. 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to prawie 1,8 mld zł.
Przebieg trasy S5 w woj. kujawsko-pomorskim:
- Nowe Marzy - Świecie Południe (Dworzysko) - w trakcie
- Świecie Południe (Dworzysko) - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - w trakcie
- Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - ukończony
- Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - ukończony
- Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - Szubin Północ - ukończony
- Szubin Północ - Żnin Północ - ukończony
- Żnin Północ - granica województwa - ukończony
Budowa drogi S10 Bydgoszcz - Toruń
Trwają przygotowania do rozpoczęcia budowy drogi S10 Bydgoszcz - Toruń. Cała trasa została podzielona na cztery odcinki, a jej łączna długość wynosi ok. 50 km.
6 maja 2022 r. GDDKiA podpisała umowy na projekt i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S10. Pierwszy z nich, od węzła Bydgoszcz Południe do Emilianowa wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25, wykona Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Wartość kontraktu to ponad 410 mln złotych.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie węzeł Bydgoszcz Południe oraz powstanie nowy węzeł Emilianowo. Na niespełna 9-kilometrowym odcinku zaplanowano również budowę dwóch nowych Miejsc Obsługi Podróżnych. Zadanie obejmie też rozbudowę drogi krajowej nr 25 w okolicy miejscowości Brzoza. Droga zostanie poprowadzona nowym śladem.
Ruch tranzytowy zostanie przeniesiony z obecnie mocno obciążonego odcinka DK25 na nową, ponad 5-kilometrową jezdnię z dwoma węzłami - Zielonka i Brzoza.
GDDKiA podpisała również umowę na realizację odcinka Solec - Toruń Zachód o długości 21,2 km. W trakcie budowy powstanie m.in. nowy węzeł Solec oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych. Zbudowane zostanie również przejście dla dużych zwierząt, obejmujące zarówno nową drogę, jak i sąsiadującą linię kolejową.
W sumie w ramach inwestycji powstanie 12 obiektów inżynierskich. Odcinek kończy się na południowej obwodnicy Torunia, około kilometr przed istniejącym węzłem Toruń Zachód. Jest to najdłuższy z czterech odcinków realizacyjnych 50-kilometrowej drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń. Wykonawca, konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud wykona zadanie za nieco ponad 425 mln złotych.
Wykonawcy obu odcinków rozpoczęli inwentaryzację przyrodniczą i prace projektowe.
Dwa odcinki S10 jeszcze bez wykonawcy
Nie znamy jeszcze wykonawcy odcinka Emilianowo - Solec o długości 8,6 km. Przypomnijmy, GDDKiA wskazała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i budowę. Z możliwości odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) skorzystali pozostali wykonawcy biorący udział w przetargu. GDDKiA złożyła skargę na wyrok KIO do Sądu Okręgowego w Warszawie, przed którym aktualnie toczy się postępowanie.
12-kilometrowy odcinek Toruń Zachód - Toruń Południe również czeka na wyłonienie wykonawcy. Przypomnijmy, zwycięzca przetargu ostatecznie nie podpisał umowy, w związku z czym GDDKiA prowadzi rozmowy z następnym w kolejności oferentem uczestniczącym w przetargu.
Droga ekspresowa S10 Bydgoszcz - Toruń powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Całą trasą planowo pojedziemy w połowie 2026 roku.