
Brak prac domowych w klasach 1-3
Zgodnie podpisanym przez Barbarę Nowacką rozporządzeniem w klasach 1-3 szkoły podstawowej nie ma być w ogóle zadawanych prac domowych.
Zgodnie z uzasadnieniem projektu „istotą planowanych zmian jest wprowadzenie rozwiązań polegających na niezadawaniu przez nauczycieli uczących w klasach 1-3 szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży pisemnych i praktycznych prac domowych do wykonywania przez ucznia w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych”.
Wyjątkiem są tutaj ćwiczenia usprawniające motorykę małą.

Dobrowolne i nie na ocenę, czyli prace domowe w klasach 4-8 szkoły podstawowej
W przypadku klas 4-8 w szkołach podstawowych prace domowe mają być nieobowiązkowe i nie na ocenę.
– W przypadku gdy uczeń wykona zadaną pracę domową, nauczyciel będzie ją sprawdzał oraz – zgodnie z funkcją oceniania bieżącego – przekazywał uczniowi informację zwrotną na temat tej pracy (co uczeń zrobił dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć) – czytamy w uzasadnieniu projektu.

Prace domowe w szkole średniej zostają
Zmiany w pracach domowych nie obejmą uczniów ze szkół ponadpodstawowych.
– W przypadku uczniów szkół ponadpodstawowych i szkół podstawowych dla dorosłych nie przewiduje się zmian w zakresie prac domowych, w tym również w zasadach ich oceniania. Uczniowie i słuchacze tych szkół potrafią już racjonalnie organizować własną naukę i planować rozwój indywidualny. W przypadku ww. szkół należy zatem pozostawić nauczycielom możliwość zadawania i oceniania prac domowych, jako jednego ze sposobów sprawdzania posiadanych przez ucznia wiadomości i umiejętności – podkreślono w uzasadnieniu.
Jednocześnie Barbara Nowacka podkreślała, że po jakimś czasie zmiany w ograniczeniu prac domowych mogą również objąć uczniów ze szkół średnich.

Manual dla nauczycieli i zmiany w rozporządzeniu
Pojawiło się sporo krytycznych głosów dotyczących m.in. tego, czym jest, a czym nie jest praca domowa. Wiceminister Joanna Mucha poinformowała, że MEN chce przygotować „manual” dla nauczycieli, w którym znalazłyby się wytyczne i wyjaśnienia, co jest pracą domową, tak by zniwelować konflikty na linii rodzic-nauczyciel.
Przypomnijmy, że rozporządzenie zostało zmodyfikowane. Termin „prace praktyczne” został zastąpiony terminem „prace praktyczno-techniczne”. Ponadto w przypadku klas 1-3 znalazł się dopisek mówiący o tym, że mogą być zadawane prace domowe usprawniające tzw. motorykę małą.