https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Biologia bez Darwina. Zobacz, czego szkoła nie nauczy

KD
Czego od września nasze dzieci nie nauczą się w szkołach?
Czego od września nasze dzieci nie nauczą się w szkołach? Sławomir Kowalski
Wiemy, czego od września mają uczyć nauczyciele w szkołach podstawowych.

Anna Zalewska, minister edukacji narodowej, podpisała rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.

- Są to podstawy nowoczesne, choć szanujące przeszłość i historię. Oddajemy w nich wolność realizacji podstawy programowej nauczycielowi - mówiła podczas podpisywania dokumentu Zalewska. Jej entuzjazmu nie podziela wiele stowarzyszeń i organizacji zajmujących się oświatą. „Skandaliczne” - tak nowe podstawy nazwała Krystyna Szumilas, była minister edukacji narodowej. - Uczeń ma wymienić, wyrecytować regułkę, odpisać to, co przedstawił mu nauczyciel. Nie ma analizować, nie ma porównywać, nie ma wyciągać wniosków, nie ma stawiać własnych ocen - mówiła w mediach.

Społeczne Towarzystwo Oświatowe przygotowało szczegółowe zestawienie, czego od września nasze dzieci nie nauczą się w szkołach.

- Nowa podstawa programowa przeczy wszystkim światowym trendom, które obserwujemy w edukacji. Jej przyjęcie to krok wstecz dla polskiej oświaty - komentuje Zygmunt Puchalski, prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego (STO).

BIOLOGIA
Przerabiając dział „rozmnażanie i rozwój człowieka” młodzi ludzie nie dowiedzą się, czym jest antykoncepcja. Zdaniem praktyków, przy omawianiu ewolucji życia zbyt skrótowo potraktowano teorię ewolucji Karola Darwina. Podkreślają, że inny temat do tej pory omawiany szeroko, czyli ochrona przyrody, w nowej podstawie został ujęty tylko jednym zdaniem. Eksperci z STO zastanawiają się, czy w takim ujęciu formy ochrony przyrody obejmują parki narodowe i rezerwaty?

MATEMATYKA
Usunięto równania pierwszego stopnia sprzeczne i tożsamościowe. Praktycy podkreślają, że usunięto układy równań, które są niezwykle użyteczne przy rozwiązywaniu zadań tekstowych. Ich zdaniem dużym błędem jest usunięcie konstrukcji geometrycznych, które uczą logicznego myślenia. Uczniowie nie będą przerabiali materiału dotyczącego brył obrotowych oraz długość łuku ipola wycinka.

CHEMIA
Pominięto zastosowanie kwasów i zasad. - Uczeń będzie uczył się wzorów, nazewnictwa, właściwości i tym podobnych, bez odniesienia dożycia codziennego - tłumaczą w STO. Czyli: będzie znał na pamięć wzór kwasu siarkowego, ale w szkole nie usłyszy, że jest on w każdym akumulatorze samochodowym inie można go wyrzucić do lasu. Pominięto treści związane z odmianami węgla. - O materiałach typu grafen, nanorurki czy fulereny się nie wspomina. Jest powrót do przeróbki węgla kamiennego - komentują eksperci.

FIZYKA
Zdaniem STO brakuje kilku najważniejszych tematów nawiązujących do dynamicznie rozwijającej się fizyki współczesnej. Jako największe niedociągnięcia wymieniają: brak zastosowania fizyki w medycynie i nowych technologiach. Nie ma informacji o odkryciach Marii Skłodowskiej-Curie ani o alternatywnych źródłach energii. Brakuje tematów dotyczących budowy wszechświata oraz kosmonautyki.

Komentarze 23

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
wnikliwy
Do chwili obecnej uczeni z całego świata wydobyli i skatalogowali około 200 milionów dużych skamieniałości oraz mnóstwo małych. Zdaniem wielu badaczy ten pokaźny i szczegółowy zbiór dostarcza dowodów, że wszystkie podstawowe grupy zwierząt pojawiły się nagle i pozostały praktycznie niezmienione, a sporo gatunków zniknęło równie nagle, jak się pojawiło. zapis kopalny w gruncie rzeczy poświadcza, iż przez długie odcinki czasu „w obrębie większości gatunków nie gromadzą się żadne albo prawie żadne zmiany ewolucyjne” powiedział zdeklarowany ewolucjonista Niles Eldredge. Z badań wyraźnie wynika, że mutacje nie prowadzą do powstania zupełnie nowych gatunków roślin ani zwierząt. Teoria ewolucji opiera się na trzech błędnych założeniach., które zostały obalone przez naukowców. Mit 1. Mutacje dostarczają materiału wyjściowego potrzebnego do powstania nowych gatunków. Mit 2. Dobór naturalny prowadzi do powstawania nowych gatunków. Mit 3. Zapis kopalny udokumentowuje zmiany makroewolucyjne. Czy należy wiec wierzyć w tą teorię?
G
Gosc
Czym wiecej tumanow sie w panstwie wyprodukuje , tym latwiej bedzie nimi rzadzic . I o to wlasnie wladzy chodzi !
J
John
Bardzo dobrze, jedyny plus taki że coś zniknie z programu nauczania, dzieci już nie ogarniały tego materiału, odrobienie pracy domowej wymagało pomocy obojga rodziców. Bzdury STO opowiada, że nauka odbiega od swiatowych standardów, gdzie w swiecie odrabia się prace domowe, szkołę i pracę zostawia się w miejscu zatrudnienia. Coraz więcej pierdół kończy studia, wiszą na słoikach do 30 stki, i gdzie ta kreatywność, które to dziecko miało się nauczyć? To co jest nadaję się do kosza, co będzie ocenimy za kilka lat.
A
Asia
Materiału w szkole się nie przerabia, tylko omawia.
g
gość
a co będzie jak Ciebie zabraknie ????
C
Cezary
Chyba ironizujesz! Albo jesteś tumanem!
C
Chrześcijanin
Nie ma żadnych dowodów na ewolucję. Skąd Darwin wziął stwierdzenie że coś ma bilion lat jeżeli nie istniała żadna metoda datowania. Mając do wyboru wiarę w ewolucję czyli wiarę w to że powstaliśmy że skały a wiarę w Boga ja wybieram wiarę w Boga. Poszukajcie Kent Hovind.
A
Ali
Pani Irko Pani wiedza o cudownym stworzeniu świata przez niejakiego BOGA nie jest niczym udowodniona. Jest to wiedza wyssana z palca napisana dawno temu przez człowieka lub grupę ludzi na potrzeby do wtedy panujących czasów.A że to przetrwało do dzisiaj to wygodnictwo kapłanów bo zobaczyli że przekazując taką wiedzę ciemnym ludziom łatwo im nad nimi panować. Dzieci w szkołach powinny się uczyć wiedzy popartej nauką, a nie Bajkami z mchu i paproci.
G
Gość
właśnie tego doświadczyłeś :) nigdzie nie napisałem że gimnazjum jest złe! ba wręcz przeciwnie (tam stoi jak byk - powinno wrócić). Uwierz mi, da się nie lubić danej partii ale jednak przemóc się i powiedzieć "w sumie to jest ok" - najwyraźniej ty ślepo lecisz "to jest złe bo pis" albo "to jest złe bo po". Widać nie zrozumiałeś mojego komentarza. Bardziej chodziło mi o to, że edukacja potrzebuje nowych fundamentów, przystosowanych do 21 wieku.
G
Gość
Po co komu szkoły !!!!!
Precz z pisem !!!!!!!
G
Gość
Precz z pisem.
G
Gość
A niżej: "Zdaniem praktyków, przy omawianiu ewolucji życia zbyt skrótowo potraktowano teorię ewolucji Karola Darwina".
O jakich "praktyków" chodzi, tego już matołom nie wyjaśniają bo i po co, skoro
matołki czytają jedynie nagłówki.

PS;
Ciekawe, ilu oburzonych matołków wie kim był Darwin ?
A
[email protected]
Tzn, że Darwin i jego glupkowata hipoteza czynią z niego Boga. To dopiero indoktrynacja.
m
mmiki
No i prawidłowo. Chociaż wyglada na to, że mój swiatopogląd jest odwrócony od Twojego o 180 stopni, w 100% się z Tobą zgadzam i dodam, że nie tylko ksiądz ale NIKT nie ma prawa indoktrynować naszych dzieci, chyba, że sami na to wyrazimy zgodę. Niestety w systemie demokratycznym i państwowej oświacie zawsze większość będzie niezadowolona i słusznie.
d
dojnej zmiany?
tacy jak ty dawno nieczytaty i nie pisaty, mimo że chodziliście do szkoły. Ale fakt chodziliście towarzyszu do szkoły, a nie uczyliście się! Obecne gimnazjum stara się uczyć młodzież samodzielnego myślenia a "reforma" funduje powrót do nauczania industrialnego. To co piszę do ciebie i tak tego nie zrozumiesz. Dlatego właśnie, że twierdzisz, że nie lubisz pis-u a popierasz ich. To się nazywa dysonans poznawczy, albo celowy komentarz. Nie udzielaj się lepiej więcej!
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski