W grudniu 2014 roku czeka nas prawdziwa kolejowa rewolucja - na polskie tory wjadą pociągi Pendolino. To wydarzenie zbiegnie się z zakończeniem części prac modernizacyjnych na linii E65 Warszawa - Gdańsk (przez Działdowo i Malbork). To spowoduje, że główny ruch pociągów, łączących stolicę z Trójmiastem, zostanie skierowany właśnie na tę trasę.
[break]
Do stolicy mniej
- To prawda, potwierdzam nadchodzące zmiany - mówi „Expressowi” Zuzanna Szopowska, rzeczniczka prasowa PKP InterCity. - W związku z otwarciem nowej trasy, PKP Intercity zaproponuje swoim pasażerom zmiany w siatce połączeń.
W urzędniczym języku zmiany oznaczają najczęściej mniej - i tak będzie tym razem. Z Bydgoszczy do Warszawy jeździć będzie dziewięć pociągów Twoich Linii Kolejowych (TLK). Najszybszy ze składów pojedzie poniżej trzech godzin. Z rozkładów znikną lubiane przez bydgoszczan pociągi Express InterCity (EIC). Pożegnamy „Kaszuba” „Artusa” i „Neptuna”. Dotychczas pociągi TLK, choć tańsze o 10 złotych, zatrzymywały się na większej liczbie stacji, a ich czas przejazdu był dłuższy. Od grudnia ma się to zmienić.
- O szczegółach połączeń mówić jeszcze za wcześnie - dodaje rzeczniczka PKP InterCity. - Przedstawimy je jesienią.
Najszybszy, bo trwający tylko 2 godziny 55 minut przejazd do stolicy zapewnić ma pociąg TLK „Kujawiak”. Pojedzie on z Terespola przez Warszawę i Bydgoszcz do Piły. Ominie Włocławek i Toruń, ponieważ korzystać będzie z torów magistrali węglowej i zatrzyma się w Inowrocławiu. Godziny jego kursowania mają być zbliżone do pociągu EIC „Kaszub”, który wyjeżdża ze stolicy około 16.00 i po trzech godzinach dociera do Bydgoszczy.
Plus jeden do Gdańska
Niemal niezmienione pozostaną kolejowe połączenia Bydgoszczy z Gdańskiem. Zapewni je 15 pociągów, w tym jeden Express InterCity. Oznacza to, że przybędzie nam jedno połączenie. O ile czas przejazdu składów TLK nie zmieni się, i wynosił będzie 1 godz. 47 minut, to najlepszy czas przejazdu pociągiem EIC skróci się o sześć minut - do 1 godz. 24 minut.
Oprócz skrócenia czasu podróży, zwiększyć się ma również ich komfort. - PKP Intercity prowadzi obecnie największy w historii spółki przedsięwzięcie, czyli modernizację i zakup taboru na kwotę 5,6 mld zł - mówi Zuzanna Szopowska. - Jednym z jego elementów jest zakup 25 wagonów przeznaczonych do obsługi trasy Wrocław - Poznań - Inowrocław - Bydgoszcz - Tczew - Gdynia.
Dzięki zakupom, towarzyszącym remontom kolejowych szlaków, czas podróży na całej tej trasie skróci się o ponad 180 minut. Kolejarze przewidują, że wszystkie wagony wyjadą na trasę do końca 2014 r.
Dodatkowo w grudniu przyszłego roku do dyspozycji pasażerów z Bydgoszczy będą elektryczne zespoły trakcyjne (EZT), które połączą nasze miasto m.in. z Warszawą, Trójmiastem, Łodzią, Częstochową, Toruniem i Katowicami. Zarówno składy EZT, jak i zamówione przez PKP wagony będą klimatyzowane i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Standardem wyposażenia będą m.in. toalety z przewijakami dla niemowląt i stojaki na rowery.
